Eerste keer

Eerste keer

Wat is Direct Mail?

Direct Mail is het ideale kanaal om de rentabiliteit van uw marketingcampagnes op te drijven.

U wilt:

  • Nieuwe klanten aantrekken;
  • Uw bestaande klanten aan u binden;
  • Meer trafiek naar uw verkooppunt;
  • In contact komen met andere bedrijven.

Met onze Direct Marketing-oplossingen kunt u:

  • Bij uw klanten écht in het oog springen door uw berichten een persoonlijke toets te geven (persoonlijke aanspreking en een dynamische tekst);
  • Voordeeltarieven krijgen voor de verzendingskosten: het voordeeltarief voor Direct Mail-zendingen.

Ontdek onze promoties:

Test het mediakanaal Direct Mail en geniet een promotie voor een proefcampagne.
Klik hier voor meer informatie.

Ontdek de Euro 2020-promotie voor Direct Mail.
Klik hier voor meer informatie.

De vijf troeven van Direct Mail

1) U bepaalt zelf de doelgroep.

  • U richt zich uitsluitend tot de personen met een voor u interessant profiel. U selecteert die in uw eigen klantendatabase of in een database die gespecialiseerde bedrijven ("list brokers") ter beschikking stellen.

2) U verstuurt uw zendingen op naam. Dat verhoogt de impact.

  • Een geadresseerde zending met een aanbod op maat slaat sneller aan bij de bestemmeling.

3) Direct Marketing is een flexibele oplossing

  • U bakent uw doelgroep zeer nauwkeurig af;
  • Naargelang uw doelstellingen en uw budget bepaalt u zelf hoeveel en welke zendingen u verstuurt:
    • groot of klein formaat;
    • een eenvoudig kaartje of een gepersonaliseerde brief;
    • een brochure of een catalogus;
    • staaltjes;

4) Direct Marketing is een perfect meetbare oplossing

  • U wenst zoveel mogelijk reactie op uw boodschap. Vraag uw klanten en prospects om:
    • u een antwoordkaart of een coupon terug te sturen;
    • een bestelling te plaatsen;
    • naar uw verkooppunt (winkel) of webshop te gaan.
  • Zo kunt u de impact van uw actie en de ROI precies meten.
  • Daarnaast kunt u ook uw volgende campagne beter plannen en uw boodschap optimaliseren.
  • Bereken uw RETURN ON INVESTMENT van een geadresseerde reclamecampagne

5) Direct Mail benut het ”postmoment“, een dagelijks geprivilegieerd contact met de consument

  • 97 % van de consumenten zegt dat ze dagelijks hun brievenbus leegmaken;
  • 23 % zegt dat ze de mailings die ze krijgen, aandachtig lezen, en 55 % leest ze “diagonaal”;
  • Los van de responsgraad, zorgen de mailings voor meer bekendheid van uw merk en bedrijf. Dat hebben impactonderzoeken (zoals dat over het “postmoment", consumentenpanel, M.A.S.) al aangetoond.

Bepaal uw strategie

1) Wat zijn uw doelstellingen? Wat wilt u doen?

- U wilt nieuwe klanten vinden

  • Zorg ervoor dat uw prospects een eerste keer bestellen, positief reageren of langskomen;
  • Doe hen op uw boodschap reageren aan de hand van een coupon, antwoordkaart of uitnodiging;
  • In een tweede fase kunt u dan een bestand aanleggen dat u voor uw volgende acties kunt gebruiken.

Hoe gaat u van start?

  • Bepaal het profiel van de prospects die u wilt bereiken en huur adressen bij een gespecialiseerd bedrijf (“List Broker”) of bij bpost (“SelectPost”);
  • U kunt uiteraard eventueel ook de adressen gebruiken die u met eigen middelen hebt verzameld:
    • Inschrijvingen op uw website;
    • Coupons op uw producten, in kranten of tijdschriften;
    • Ingevulde formulieren om getrouwheidskaarten te krijgen.
  • Stel uw boodschap op en voeg er een Maxi-Response-antwoordkaart, een coupon, een uitnodiging of een link naar uw website bij.

- U wilt uw bestaande klanten aan u binden
Als u de relatie tussen u en uw klanten bestendigt door hen regelmatig boodschappen te sturen, kunt u op termijn:

  • uw gemiddelde omzet per klant verhogen;
  • uw nieuwe producten en diensten met zo weinig mogelijk kosten bij de juiste doelgroep promoten.

Bied uw trouwe klanten:

  • competitieve aanbiedingen;
  • voordelen en / of exclusieve privileges;
  • eventueel een staaltje;
  • een antwoordmiddel: een Maxi-Response-antwoordkaart, een coupon, een uitnodiging, een link naar uw website.

Dat maakt uw communicatie des te efficiënter en de relatie met uw klanten des te hechter.

- U wilt meer trafiek naar uw verkooppunt

  • Met Direct Mail richt u zich precies tot de consumenten in uw afzetgebied en /of tot de consumenten die interessant zijn voor u qua leeftijd of sociale status.

- U wilt zich tot andere bedrijven richten

  • De B2B-markt (business-to-business) is in België goed voor bijna één miljoen adressen, die te huur zijn bij gespecialiseerde bedrijven ("List Brokers”).

2) Wat is uw budget? Wat zijn uw middelen?
U moet rekening houden met wat onkosten:

  • Adressen huren of kopen (voor prospectie);
  • Uw zendingen laten voorbereiden, drukken en onder omslag steken;
  • Portkosten;
  • De verwerking van de antwoorden en terugzendingen.

Tips:

  • Kies voor kleur (inkt, papier) zodat uw documenten er aantrekkelijk uit zien;
  • Vraag advies over het huren van adressen;
  • Onderzoek goed de verschillende opties om uw zendingen af te drukken (eigen printer, drukker of internetplatform zoals Click&Post),
  • Vraag informatie over de frankeerkosten en weet dat uw zendingen moeten worden gefrankeerd met PB of frankeermachine om het Direct Mail-voorkeurtarief te kunnen krijgen;
  • Bereken uw ROI en verbeter uw campagnes voortdurend volgens de ervaring die u opdoet. Daar bestaan gratis onlineberekeningen voor. U kunt ook een beroep doen op bpost voor een DM Barometer voor uw acties.

Aan de slag

1) Bepaal uw doelstellingen

  • U wilt uw activiteit een versnelling hoger schakelen (een voorraad van de hand doen, uw omzet verhogen, uw verkooppunt bekendheid geven enz.).
  • Er dient zich een mooie gelegenheid aan (beurs, nieuw website, verjaardag van de klant enz.);
  • U wilt een event opzetten, meer naambekendheid verwerven of u van uw concurrenten onderscheiden;
  • U wilt een adressenbestand aanleggen.

2) Bereid uw communicatie voor
Maak een lijst van wat u wilt zeggen over

  • Uw aanbod en het voordeel voor de klant;
  • Uw troeven ten opzichte van de concurrentie;
  • De waarborgen die u biedt;
  • De reactie die u wenst (een bezoek aan de winkel of op de website, een coupon of antwoordkaart terugsturen enz.).

Bied een geschenk of voordeel aan

  • Bekijk even wat u het best past:
    • een geschenk (dit werkt doorgaans het best);
    • een korting of een cadeauchèque;
    • het de klant makkelijker maken (gratis telefoonnummer om te bestellen, geen portkosten, uitgestelde of gespreide betaling enz.);
    • deelnemen aan een wedstrijd …

3) Kies een omslagmodel

  • De omslag is de “etalage” van uw communicatie;
  • Hij moet de klant zin geven om hem te openen;
  • Let op het formaat, de kleur en de eventuele blikvangers;
  • De ervaring leert ons dat een A5-omslag de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt.

4) Stel uw brief op

  • Uw brief moet aantrekkelijk zijn;
  • Maak de tekst luchtig zodat hij makkelijk leest;
  • Wijd niet teveel uit en zorg ervoor dat de essentie van de boodschap in het oog springt;
  • Zet bovenaan een blikvanger en onderaan een postscriptum (“PS”) want die worden altijd eerst gelezen;
  • In de structuur van de brief moet uw dynamisme naar voren komen: stel oplossingen voor, detailleer uw aanbod en wijs op uw voordelen ten opzichte van de concurrentie;
  • Bespaar niet op de kwaliteit van het papier en voeg er als het even kan een foldertje over uw producten en diensten bij;
  • U kunt er ook een antwoordkaart bijvoegen.

Verstuur de zending

U heeft verschillende mogelijkheden om uw Direct Mail-zendingen aan te maken, te frankeren en te laten bezorgen.

1) "Click and post", de eenvoudige en snelle oplossing voor kleine oplagen en dringende zendingen

In deze allesomvattende oplossing zorgen wij voor het drukken, onder omslag steken, frankeren en bezorgen van uw zendingen.

  • Al wat u nodig heeft is een pc en een internetverbinding;
  • U stelt uw boodschap online op met Click&Post;
  • U importeert de adressen (die u zelf verzamelde of die u huurde);
  • 24 uur later zit uw brief in de brievenbus van uw bestemmelingen!

2) Een beroep doen op een routeur, de ideale oplossing voor grote volumes

  • Deze specialist in het onder omslag steken van zendingen, doet dat allemaal in uw plaats en geeft de zendingen bij bpost af.

3) Collect & Send, de praktische oplossing waarbij bpost uw zendingen komt ophalen

  • U frankeert uw zendingen met en Port Betaald frankeermerk en u plan uw afgifte in eMassPost.
  • Wij komen uw zendingen bij u ophalen.

4) Tariefoplossingen op maat

  • Voor 50 of meer Direct Mail-zendingen die gefrankeerd zijn met PB of een frankeermachine kunt u een voorkeurtarief krijgen;
  • Als u regelmatig grote volumes Direct Mail-zendingen afgeeft, neem dan contact op met ons opdat we samen een tariefplan kunnen opstellen dat het best bij u past.

bpost helpt u

Wij helpen u bij elke stap in het opmaken van uw mailing.

Onze Direct Marketing-adviseurs

  • Zij helpen u om uw project tot een goed einde te brengen.
  • Zij zijn uw contactpersonen voor al wat uw communicatieplan en het halen van uw doelstellingen aangaat: strategie bedenken, verbeteringen voorstellen, resultaten meten, meer algemene informatie over de tests en onderzoeken die bpost bij andere klanten voert.

Onze commercieel afgevaardigden

  • Zijn staan voor u klaar met tariefoplossingen op maat en zij leggen u de procedures uit om uw mailings, administratieve documenten en pakjes te versturen.

Onze klantendienst

  • Onze klantendienst staat altijd voor u klaar. Hebt u een vraag of wenst u met een specialist te spreken, bel dan gerust naar het nummer 022 011111.