3. De aangetekende zendingen Januari 2025 I Sectie 3 I Pagina 3 • de mogelijkheid om te zoeken op basis van alle in de aankondiging aanwezige gegevens, bijvoorbeeld de naam van de geadresseerde of de inhoud van een van de gepersonaliseerde velden, om een barcode terug te vinden en vervolgens om een digitaal document op te halen of om de details van de tracking te verkrijgen; • de mogelijkheid om system-to-systemmeldingen van het Sender Platform te ontvangen in geval van een wijziging van de status van een zending (webhook); • de levering door bpost van een unieke barcode die de klant meteen kan gebruiken (behalve als hij zelf zijn range beheert); • toegang tot de gedetailleerde tracking van elke aangekondigde zending gedurende 10 jaar; • de adresvalidering, met andere woorden, als het gebruikte adres in de systemen van bpost wordt herkend. Voor het gebruik van het Sender Platform is de voorafgaande toestemming van bpost vereist. Bij deze voorbereidingsmethode zijn informatica-ontwikkelingen bij de klant (of zijn tussenpersoon) vereist en moet er bij bpost een aanvraag om toegang worden ingediend om de gratis door bpost ter beschikking gestelde API’s te kunnen gebruiken. b. Proces voor het verkrijgen van toegang tot het Sender Platform Om toegang voor productie te verkrijgen tot het Sender Platform moeten de volgende 3 stappen worden gevolgd: i. Aanvraag voor toegang in een testomgeving (UAT) ii. Uitvoering van tests en valideren van de resultaten iii. Toegang tot de productie-omgeving i. Aanvraag voor toegang in een testomgeving (UAT) Om toegang te verkrijgen tot de testomgeving dient de klant aan bpost de volgende informatie te bezorgen: Zijn profieltype: contractuele klant aangetekende zendingen, niet-contractuele klant aangetekende zendingen of tussenpersoon die handelt namens een klant (routeur). Een tussenpersoon kan eveneens voor eigen rekening handelen. In dat geval kiest hij het profiel contractuele klant of niet-contractuele klant; • zijn PRS-nummer; • zijn Barcode ID als hij reeds Mail ID-gecertificeerd is; • of hij toegang tot de webhook wil; • Als hij subaccounts wil aanmaken om het beheer van zijn aangetekende zendingen op te splitsen per departement, per site enz. Die informatie moet naar het team eSolutions worden gemaild (esolutions@bpost.be). bpost zal de klant aanmaken op zijn accountmanagementplatform "bpost Account and Users Management System - BAUMS" in een testomgeving en zal in ruil daarvoor een API-key verschaffen waarmee de klant de API’s in een UAT kan gebruiken. bpost zal de klant ook het volgende bezorgen: • de technische documentatie; • de specificaties van de API’s; • het gebruikscontract van het Sender Platform ("License agreement"); • De operationele gids voor de voorbereiding en de afgifte van de aangetekende zendingen, met inbegrip van de regels voor het afdrukken van de barcodes; • Het toelatingsformulier, zoals bij het "License Agreement"-contract gevoegd, waarmee een klant een tussenpersoon toestaat om het Sender Platform voor rekening van de klant te gebruiken. In dat laatste geval zal bpost in BAUMS een toegang voor de klant en een toegang voor de tussenpersoon aanmaken en een koppeling tussen beide tot stand brengen. De klant behoudt aldus steeds de toegang tot zijn gegevens, zelfs wanneer de tussenpersoon verandert.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=