3. De aangetekende zendingen Januari 2025 I Sectie 3 I Pagina 5 c. Inhoud en formaat van de aankondiging1 Elk aangetekend schrijven maakt het voorwerp uit van zijn eigen aankondiging, waardoor één enkele fout niet alle zendingen blokkeert. De klant moet anderzijds voorzien in een beheer van de foutcodes die door de aankondigings-API werden teruggestuurd teneinde deze te verbeteren. Een correcte aankondiging is een voorwaarde om een zending zonder afgiftebewijs te kunnen afgeven. Concreet betekent dit dat de aankondiging absoluut moet hebben plaatsgevonden vóór de afgifte en een positieve feedback moet hebben gekregen van bpost die de goede ontvangst ervan bevestigt, zodat het afgiftebewijs correct kan worden aangemaakt. Indien de klant deze voorwaarde niet naleeft en de controles van bpost het niet mogelijk hebben gemaakt om dit te detecteren en de afgifte te blokkeren, kan er geen bewijs van afgifte worden geleverd, noch digitaal, noch op papier. De klant wordt ervan op de hoogte gebracht dat geen enkele volgende aanvraag zal worden aanvaard. i. De barcode Bij de voorbereiding van de aangetekende zendingen moet een 23-cijferige specifieke en unieke barcode, voorafgegaan door de identificatieletter R (die op haar beurt wordt voorafgegaan door de vermelding ‘e-AR’ indien de zending vergezeld is van een digitaal BO) en beginnend met "JJBEA65" op elke zending worden afgedrukt. Die barcode kan worden: • beheerd door de klant die reeds Mail ID-gecertificeerd is en die over zijn eigen barcode-ID beschikt, of • bezorgd door bpost in het antwoord op de elektronische aankondiging van elke zending via de aankondigings-API, als de klant niet Mail ID-gecertificeerd is. Een barcode mag slechts één keer worden gebruikt per periode van 10 jaar. Bij de aankondiging wordt er systematisch gecontroleerd of de barcode wel degelijk uniek is. Is dat niet het geval, dan wordt de aankondiging verworpen. Er is slechts één barcode toegestaan op het item: de barcode die wordt gebruikt om de aangetekende zending te traceren. Deze mag niet worden gecombineerd met een andere barcode, zoals Mail ID. ii. De naam en het adres van de geadresseerde Een aangetekende zending moet altijd geadresseerd zijn aan een persoon, dat kan een natuurlijke persoon of een rechtspersoon zijn. Een van de velden "naam van de klant" (natuurlijke persoon) of "naam van het bedrijf" moet absoluut worden ingevuld en overeenstemmen met de gegevens die op de fysieke zending staan. Het adres moet gelegen zijn in België en kan op één van de volgende manieren worden aangekondigd: • gestructureerd: een veld voor elk element van het adres (straat / nummer / busnummer / postcode / gemeente); • niet-gestructureerd: een veld voor de regel straat / nummer / busnummer en een veld voor de regel postcode / gemeente, of zelfs een regel voor het volledige adres. 1 De technische specificaties kunnen worden gewijzigd. Raadpleeg de laatste versie van de technische documentatie die terug te vinden is op https://sen.bpost.be/documentation.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=