3. De aangetekende zendingen Januari 2025 I Sectie 3 I Pagina 7 vii. De API’s bpost stelt 4 API’s ter beschikking van de klanten: • Aankondigings-API: hiermee kan de zending aan een account/subaccount worden gekoppeld en kunnen er metagegevens aan de zending worden gekoppeld. • Opzoekings-API: hiermee kunnen zendingen via een account / subaccount worden opgezocht, aan de hand van alle eraan gekoppelde metagegevens. • Opvolgings-API: hiermee kunnen de statussen van de verwerking van een specifieke zending worden geraadpleegd, of de laatste status van meerdere zendingen, en dat gedurende een periode van 10 jaar. • API voor het verkrijgen van documenten: hiermee kunnen de elektronische documenten met betrekking tot een zending worden verkregen, met andere woorden het elektronische afgiftebewijs (altijd) en het digitale bericht van ontvangst BO (als die optie werd gekozen bij de aankondiging en als de zending aan de geadresseerde werd bezorgd). Die documenten zijn in PDF-formaat, zijn digitaal ondertekend door een externe partner om de integriteit ervan te garanderen en zijn beschikbaar gedurende een periode van 10 jaar. Ze hebben dezelfde juridische waarde als de papieren documenten. Voorbereidingsproces via My bpost-app Sinds juli 2024 is het mogelijk om in de My bpost-app een aangetekend postlabel aan te maken en te genieten van digitale post- en afgiftebewijzen. Gebruikers kunnen hun eigen postlabel afdrukken, het op hun brief kleven en het afgeven in een rode bus, Postkantoor of PostPunt. Ze kunnen het verzendetiket ook gratis laten afdrukken in het Postkantoor of PostPunt waar ze hun brief afgeven. My bpost-app is geschikt voor occasioneel gebruik van dit type zending.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=