Ecozone Mechelen

Ecozone Mechelen

Op naar emissievrije
pakjesleveringen in
de binnenstad

Deze website liever in’t Mechels?
Ecozone Mechelen

Op naar emissievrije pakjesleveringen in de binnenstad

Deze website liever in’t Mechels?
E-commerce boomt! Samen met Stad Mechelen lanceren we de eerste Ecozone voor duurzamere stadsdistributie in België. Met dit pilootproject introduceren we innovatieve, aangename oplossingen voor inwoners en testen we emissievrije transportmethodes voor pakjes en brieven in de stad. Ontdek hier hoe ook jij je steentje kunt bijdragen.

50 nieuwe Pakjesautomaten in de binnenstad

Makkelijk verplaatsbare Pakjesautomaten, zonder elektriciteit en verankering
Inplanting, vergunningsbeleid en aankleding in co-creatie met Stad Mechelen
24/7 open en makkelijk te bedienen met een smartphone en de My bpost app

3 keer beter voor het milieu

Minder files
We kunnen niet alleen meerdere pakjes op één plaats leveren, in tegenstelling tot thuisleveringen kan dat ook ’s nachts. Efficiëntere ritten en beter gespreide leveringen zorgen voor minder files in de binnenstad.
Gezondere lucht
Het aantal afgelegde kilometers per pakje daalt en er rijden minder bestelwagens rond, waardoor er minder CO2 uitgestoten wordt. Resultaat: gezondere lucht en betere levenskwaliteit in de binnenstad.
Altijd dichtbij
De 50 nieuwe Pakjesautomaten staan verspreid over de binnenstad. Elke Mechelaar heeft een automaat in zijn buurt en kan zijn pakje makkelijk te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer afhalen.
Met dit pilootproject streven we ernaar om de impact van de levering en het transport van pakjes en brieven op de mobiliteit en het klimaat te verkleinen. Je zal ongetwijfeld nieuwe cargobikes en elektrische bestelwagens opmerken in je buurt.
Ook jij als Mechelaar kunt je steentje bijdragen. Kies zoveel mogelijk voor levering in een Pakjesautomaat en haal je pakje zoveel mogelijk te voet of met de fiets af. Het is milieuvriendelijker dan er met de auto om gaan of dan een thuislevering.

Waar vind je de Pakjesautomaten?

  1. Ganzendries
  2. Alfred Oststraat
  3. Parking Kathedraal
  4. Cambio Olivetenvest
  1. Korte Ridderstraat
  2. Villa Zonnebloem
  3. Augustijnenstraat De Ham
  4. Raghenoplein
  1. Vaartdijk
  2. Zwembad Leliestraat
  3. Cambio Stationsstraat

Wat heb je nodig?

Smartphone

Met bluetooth ingeschakeld
Met locatievoorzieningen ingeschakeld

Zo ontvang je pakjes
[Mogelijk vanaf 20 juli]

1. Shop online
Kies tijdens de check-out voor levering in een Pakjesautomaat.
2. Download de app
Valideer het e-mailadres waarmee je pakjes bestelt. Dit moet je maar één keer doen.
3. Ga naar de Pakjesautomaat
Je pakje blijft er 5 dagen beschikbaar. Daarna gaat het terug naar de afzender.
4. Open de My bpost app
Zorg ervoor dat je bluetooth en locatievoorzieningen ingeschakeld zijn.
5. Selecteer het pakje dat je afhaalt
Zorg dat je ingelogd bent met het e-mailadres waarmee je het pakje bestelde.
6. Volg de stappen in de app
Volg de stappen om je smartphone en de Pakjesautomaat te koppelen.
7. Neem je pakje
Het deurtje springt automatisch open. Haal je pakje uit de locker.
8. Sluit de locker
Sluit het deurtje van de locker. Je hoeft verder niks meer te doen.

Lukt het niet? Bel 02 278 50 87

Goed om weten

Zelfs als de webshop het niet aanbiedt, kun je je pakje in een Pakjesautomaat laten leveren.
  1. Kies bij de check-out voor thuislevering.
  2. Surf naar www.bpost.be/mijnvoorkeuren.
  3. Kies als voorkeur ‘Rechtstreeks in een Afhaalpunt’.
  4. Selecteer een Pakjesautomaat in je buurt.
  5. Wij leveren je pakje direct in die Pakjesautomaat.

Zo verzend je pakjes
[Mogelijk vanaf begin augustus]

1. Bereid je pakje voor
Kleef het verzend- of retouretiket op je pakje.
2.Ga naar de Pakjesautomaat
Ga naar om het even welke Pakjesautomaat in jouw buurt.
3. Open de My bpost app
Zorg ervoor dat je bluetooth en locatievoorzieningen ingeschakeld zijn.
4. Geef aan dat je een pakje wil afgeven
Klik rechtsonder op ‘Meer’ en daarna op ‘Een pakje afgeven’.
5.Volg de stappen in de app
Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren.
6. Plaats je pakje in de locker
Het deurtje springt automatisch open. Plaats je pakje in de locker.
7.Sluit de locker
Sluit het deurtje van de locker. Je hoeft verder niks meer te doen.

Lukt het niet? Bel 02 278 50 87

Veelgestelde vragen

Dit nieuwe type Pakjesautomaat werkt contactloos. Je gaat naar de Pakjesautomaat en regelt alles in de My bpost app (zowel pakjes afhalen als pakjes verzenden). Je smartphone communiceert via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen. We testen de nieuwe, contactloze Pakjesautomaat momenteel in Mechelen.
Ja, je kunt aan iemand anders vragen om je pakje af te halen. Stuur de barcode van je pakje door naar iemand die de My bpost app heeft of kan downloaden. Die persoon moet jouw pakje in zijn app toevoegen. Dit doet hij door op de knop ‘Toevoegen’ te klikken en de barcode in te geven.
  • Sta je bij de juiste Pakjesautomaat?
    Controleer het adres en het nummer van de Pakjesautomaat in de e-mail die je van ons kreeg.
  • Heeft de My bpost app toegang tot je locatie?
    Activeer je locatie bij Instellingen.
  • Staat de bluetooth van je smartphone aan?
    Activeer bluetooth bij Instellingen.
  • Ben je nog op tijd?
    Controleer de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app). Ben je niet op tijd, dan is je pakje terug naar de afzender.
  • Sta je bij de juiste Pakjesautomaat?
    Controleer het adres en het nummer van de Pakjesautomaat in de e-mail die je van ons kreeg.
  • Heeft de My bpost app toegang tot je locatie?
    Activeer je locatie bij Instellingen.
  • Staat de bluetooth van je smartphone aan?
    Activeer bluetooth bij Instellingen.
  • Ben je nog op tijd?
    Controleer de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app). Ben je niet op tijd, dan is je pakje terug naar de afzender.
  • Meld het probleem via het webformulier.
  • Bel de Klantendienst op 02 278 50 87 (24/7 bereikbaar). Zorg ervoor dat je de barcode van je pakje bij de hand hebt. Je vindt ze in de e-mail die je van ons kreeg en in de My bpost app.
Ga na of het e-mailadres in de My bpost app hetzelfde is als het adres waarmee je het pakje bestelde. Klik in de app op ‘Meer’ en vervolgens op ‘Mijn e-mailadressen’. Voeg het e-mailadres waarmee je het pakje bestelde toe.
Je pakje blijft 5 werkdagen beschikbaar in de Pakjesautomaat. Je vindt de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app). Wacht niet te lang om je pakje af te halen. Hoe sneller jij je pakje afhaalt, hoe meer mensen de Pakjesautomaat kunnen gebruiken. Daarom kunnen we de bewaarperiode van je pakje ook niet verlengen.

Problemen, vragen of suggesties?

Dit is een pilootproject.

Loopt er iets fout tijdens het afhalen of verzenden van je pakje? Of heb je suggesties om de ecozone beter te maken? Bel ons op 02 278 50 87 of vul het contactformulier in