Verwacht je een pakje van buiten de EU? Dan gaat het eerst langs de douane en kan het zijn dat je extra kosten moet betalen. Ontdek hoe dit proces verloopt.
1. Verzoek om de invoerkosten te betalen
Als de btw niet op voorhand aan de webshop (Hoe herken ik een IOSS geregistreerde webshop?) werd betaald, moet bpost de invoerkosten voor de zending innen voordat je zending kan worden aangeboden aan de Belgische douane. Deze kosten bestaan uit:
- btw
- douanerechten
- kosten voor douaneformaliteiten
Onderstaande tabellen geven aan hoeveel de douaneformaliteiten bedragen.
Deze kosten dien je als ontvanger op voorhand te betalen, bij voorkeur via de My bpost app of via Track & Trace. Je krijgt hiervoor een e-mail, sms of brief met een betalingsuitnodiging. Wij dragen de douanerechten en de btw over aan de Belgische overheid.
Als je niet online kan betalen, dan kan je uitzonderlijk je betaling in een Postkantoor uitvoeren. Je zending wordt erna vrijgegeven en verzonden door de inklaringsdienst.
2. Veiligheidscontrole
De douane voert een veiligheidscontrole uit op alle goederen die van buiten de Europese Unie België binnenkomen. Voor al deze goederen kijkt de douane na of de invoering ervan in België is toegestaan. Indien niet, (bijvoorbeeld bij vermoedelijke namaakgoederen, wapens of medicijnen) houdt de douane je pakje tegen.
3. Levering van je pakje
Zodra de douane de goederen vrijgeeft, zorgt bpost voor de levering.
Hou er rekening mee dat het volledige proces enkele dagen kan duren. Via de My bpost app en Track & Trace kan je de status van je zending opvolgen. Daar krijg je ook melding als je nog formaliteiten moet vervullen en invoerkosten moet betalen.
Meer info over de nieuwe douaneregels.
Soort zending | Waarde van de zending | Douaneformaliteiten | btw * | Douanerechten ** |
---|---|---|---|---|
Commercieel | Tot {{PriceTB.bpack-douane-limites.r2c3}} | {{PriceTB.bpack-douane-limites.r2c4}}*** | Ja | Ja |
Commercieel | Vanaf {{PriceTB.bpack-douane-limites.r3c2}} | {{PriceTB.bpack-douane-limites.r3c4}} | Ja | Ja |
Geschenk | Tot {{PriceTB.bpack-douane-limites.r4c3}} | Nee | Nee | Nee |
Geschenk | Vanaf {{PriceTB.bpack-douane-limites.r5c2}} tot {{PriceTB.bpack-douane-limites.r5c3}} | {{PriceTB.bpack-douane-limites.r5c4}} | Ja | Nee |
Geschenk | Vanaf {{PriceTB.bpack-douane-limites.r6c2}} | {{PriceTB.bpack-douane-limites.r6c4}} | Ja | Ja |
** btw en invoerrechten verschillen naargelang het type goederen.
*** De douaneformaliteiten bedragen € 0 wanneer de btw op voorhand aan de webshop werd betaald.
Misschien heb je deze vragen nog
Als je pakje niet alle informatie bevat die nodig is voor de inklaring, zal je worden gevraagd om de ontbrekende documenten te uploaden in het overeenkomstige bpost-formulier. Hoe sneller we deze informatie ontvangen, hoe sneller je pakje is ingeklaard.
Je ontvangt deze vraag per e-mail, sms of pushmelding van de My bpost app. Als je niet antwoordt of als bpost je gegevens niet heeft, ontvang je een brief.
Je vindt deze vraag om info en de link naar het formulier ook in de My bpost app of op Track & Trace.
Deze documenten heb je nodig om je pakje in te klaren:
- Voor een aankoop: een aankoopfactuur/betalingsbewijs met een duidelijke opgave van de inhoud en de waarde.
- Voor een geschenk: een e-mail van de afzender met een beschrijving van de waarde (maximaal € 45) en de inhoud van de zending en een bevestiging dat het om een geschenk gaat.
- Voor specifieke toelatingen of vrijstellingen: het nummer en de datum van het certificaat.
- Voor een diplomatieke vrijstelling: een volledig ingevuld en gevalideerd document 136F, online en het origineel per brief.
- Voor een professionele aankoop als btw-belastingplichtige: een EORI-nummer en een btw-nummer (als je een vergunning voor btw-verlegging hebt, moet je die samen met het ET14000-vergunningsnummer vermelden).
Als je niet antwoordt op dit verzoek voor bijkomende informatie, dan zenden we je pakje na 14 dagen terug naar de afzender.
Er kunnen kosten van toepassing zijn voor de inklaring van je pakje. Op basis van de ontvangen info worden de douanerechten, de btw en eventuele andere kosten (zoals anti-dumpingrechten en milieurechten) berekend. Als bestemmeling zal je via e-mail, sms, pushmelding of brief gevraagd worden om die eventuele invoerkosten te betalen. Doe dit via de My bpost-app of via Track & Trace vóór de levering van het pakje.
‘Kosten voor douaneformaliteiten’ zijn administratieve kosten die worden aangerekend door de inklaringsdienst van bpost om:
- de inhoud en de waarde van het pakje vast te stellen
- de geadresseerde te contacteren als de inhoud, waarde en gegevens van het pakje niet overeenkomen of onvolledig zijn
- de vereiste douane-aangifte op te maken
- het pakje op te slaan en te bewaren tijdens de inning van douaneheffingen
Deze kosten gelden voor alle zendingen van buiten de Europese Unie (+ Verenigd Koninkrijk). Je kan de bijkomende belastingen, douanerechten en administratieve kosten wel vermijden door bij een een geregistreerde webshop (Import One-Stop Shop of IOSS) te bestellen. Je kan zo’n geregistreerde webshop makkelijk herkennen: als er in je winkelmandje staat dat de btw inbegrepen is, dan zit je safe! De meeste grote webshops zoals AliExpress, E-bay en Wish hebben zich al geregistreerd.
Let op: zendingen met een waarde van meer dan € 150 zijn altijd onderworpen aan douanerechten en administratieve verwerkingskosten.
Dit hangt af van waar je pakje wordt verzonden.
Mijn pakje komt van binnen de Europese Unie
De douane is bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap. Doorgaans loopt je pakje hier geen extra vertraging op.
Mijn pakje komt van buiten de Europese Unie
Deze pakjes ondergaan standaard een invoerprocedure. De behandelingstermijn hangt af van de volgende 2 factoren:
- Of je pakje al dan niet beschikt over voldoende informatie, zoals de waarde en aard van de goederen. (Is dat niet het geval, dan ontvang je enkele dagen later een brief. De behandelingstermijn wordt dan verlengd tot je de aanvullende gegevens opstuurt). De inklaringsdienst van bpost gaat vervolgens na of er btw, douanerechten of andere heffingen op je pakje betaald moeten worden.
- Of de douane of andere officiële instanties je pakje al dan niet moeten controleren. Dat is het geval bij geneesmiddelen, planten en voedsel, wapens, vermoedelijke namaak, etc. Je kan de status van je pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app.
Komt je pakje van buiten de Europese Unie (+ Verenigd Koninkrijk), dan gaat het standaard langs de douane. Daarnaast is de douane ook bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap.
In dit geval komt je pakje van buiten de EU, ook al is het besteld via een Europese webshop. Sommige webshops verzenden hun producten rechtstreeks uit het land van herkomst. Als dit buiten de EU ligt (bv. het Verenigd Koninkrijk), dien je rekening te houden met eventuele douanekosten. Kijk daarom steeds goed het afzendadres van je pakje na als je iets online bestelt. Je kan je pakje altijd weigeren wanneer de postbode het aanbiedt aan je deur.
Eventuele douanekosten moet je op voorhand betalen, zodra het pakje België binnenkomt. Je kan deze kosten online betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Ook daar kan je de zending weigeren als je dat wil. Als je weigert, wordt je pakje automatisch teruggestuurd naar de afzender.