Geeft onze definitie nog geen duidelijk beeld van hetgeen wordt toegelaten als DM? Doe dan de test hieronder voor een informatieve check. Het soort zending (wenskaarten, verjaardagskaarten, agenda’s, kalenders, stalen, enz…) is niet doorslaggevend om toegang te verschaffen tot de Direct Mail tarieven. Het zijn de inhoud en de objectieven van de zending die belangrijk zijn.
v.b.: Een mededeling met een expliciet commercieel en publicitair of relationeel karakter die in de vorm van een kaart of kalender wordt verstuurd, kan van de Direct Mail-tarieven genieten. Omgekeerd zal een kaart of een kalender die verstuurd wordt zonder een commerciële expliciete mededeling geen toegang verschaffen tot de Direct Mail-tarieven van bpost.
LET OP: Bij alle "gemengde" boodschappen, m.a.w. boodschappen waarbij er tegelijkertijd delen recht geven op een Direct Mail-tarieven van bpost en delen recht geven op het brieven tarief, kunnen niet in aanmerking komen voor Direct Mail-tarieven van bpost. Bij enige twijfel of onduidelijkheid kan u altijd de definitie hier raadplegen.
Voorbeelden:
Commercieel aanbod, verlenging van een abonnement, cross-selling of uitbreiding van een betalende dienst. (Voorstel van een aanvullende verzekering of uitbreiding van de dekking, overgang van een uniek product naar een multi-productenpakket, overgang van klassieke Burgerlijke Aansprakelijkheid naar een Omnium, ...). Promotieaanbod of catalogus, peterschap met een aanbod, uitnodiging voor een seminarie of evenement of een al dan niet betalende training, enz…
Voorbeelden:
Herinnering aan de voordelen van het verkochte product en van de diensten die vermeld worden bij de aankoop, het abonnement, het lidmaatschap of de inschrijving enz. Promotie of de lancering van een productengamma, enz…
- Een uitnodiging voor een handelsbeurs of een evenement waar de producten of diensten van de afzender kunnen worden voorgesteld ter promotie?
- Verzending van een uitnodiging om op vrijwillige basis deel te nemen aan een onderzoek of aan een marktstudie?
- Een oproep tot giften voor goede doelen?
Voorbeelden:
Uitnodiging voor een tentoonstelling, opendeurdagen ter ondersteuning van de producten en diensten van de verzender, enz. Voorstel om deel te nemen aan een studie over consumptie enz. Geldinzameling om een humanitaire actie te ondersteunen of ten behoeve van de slachtoffers van een ramp, enz…
Voorbeelden:
- Communicatie gericht op het vieren van belangrijke momenten, zoals Verjaardagen van de geadresseerde, de kinderen van de geadresseerde, van het merk of van het contract ; Feestdagen (Kerstmis, Nieuwjaar, Valentijn, Moederdag, … ) ; belangrijke sleutelmomenten in het leven van de geadresseerde (afstuderen, rijbewijs halen, eerste huis, huwelijk, geboorte van een kind,...) of uitnodigingen.
- Communicatie gericht op de levenscyclus van de klant, zoals Welkomstberichten/geschenken en bedankingen na een verkoop of een gift ; Sorry/verontschuldigingen na een behandeling van een klacht ; Een bericht om aan de klant te zeggen dat je hen mist ; Herinnering aan de voordelen van een bestaand abonnement of van een lidmaatschap ; Communicatie die nergens aan gelinkt is, maar met als hoofdreden om aan de consument te laten zien dat je om hen geeft
Dit betreft dus niet de jaarboeken, telefoonlijsten of andere administratieve lijsten.
Voorbeelden:
Jaarverslagen, bedrijfsmagazines, nieuwsbrieven, van een Club of vereniging enz...
Voorbeelden:
Rekeninguittreksels, rekeningoverzicht of facturen, fiscaal attest; Opvolging van een levering, bericht van een tekort in stock, gebruikershandleidingen, opvolging van en wedstrijd, resultaten van een enquête, bijwerking of wijziging van het verkochte product of van de dienst die in gebruik is, tariefwijziging ; Permanente en definitieve wijziging van de openingsuren, verhuizing/sluiting van kantoren of verkooppunten; Wijziging aan de website of klantenomgeving/portaal ; Verandering of herinnering aan de contactgegevens van de contactpersoon ; Digipass, kaartlezer of andere tool die het gebruik van het product/de dienst in kwestie vereenvoudigt of verbetert inclusief het aanprijzen van de apps of het klantenportaal; Versturen van een lidkaart bij een betalend lidmaatschap….
Dit betreft dus niet de jaarboeken, telefoonlijsten of andere administratieve lijsten.
Voorbeelden:
Jaarverslagen, bedrijfsmagazines, nieuwsbrieven, van een Club of vereniging enz...
Voorbeelden:
Rekeninguittreksels, rekeningoverzicht of facturen, fiscaal attest; Opvolging van een levering, bericht van een tekort in stock, gebruikershandleidingen, opvolging van en wedstrijd, resultaten van een enquête, bijwerking of wijziging van het verkochte product of van de dienst die in gebruik is, tariefwijziging ; Permanente en definitieve wijziging van de openingsuren, verhuizing/sluiting van kantoren of verkooppunten; Wijziging aan de website of klantenomgeving/portaal ; Verandering of herinnering aan de contactgegevens van de contactpersoon ; Digipass, kaartlezer of andere tool die het gebruik van het product/de dienst in kwestie vereenvoudigt of verbetert inclusief het aanprijzen van de apps of het klantenportaal; Versturen van een lidkaart bij een betalend lidmaatschap….
Voorbeelden:
Uitnodiging voor een algemene vergadering, reglement of administratieve tekst, fiscaal attest, herinnering aan verplichtingen of procedures, belastingaangifte, proces-verbaal, aanmelding pensioen, uitnodiging voor autokeuring, verzending van de groene kaart/inschrijvingsbewijs, informatie over de openbare werken, verzekeringsdocumenten, enz.
Voorbeelden:
Factuur, creditnota, betalingsherinnering, bevestiging van bestelling/betaling, opvolging van een levering, fiscaal attest, bericht over onvoldoende voorraad, handleidingen, opvolging van wedstrijden en het versturen van de gewonnen goederen of bestellingen in het kader van een commerciële actie, onderzoeksresultaten.
Voorbeelden:
Rekeninguittreksels, rekeningoverzicht of facturen, fiscaal attest; Opvolging van een levering, bericht van een tekort in stock, gebruikershandleidingen, opvolging van en wedstrijd, resultaten van een enquête, bijwerking of wijziging van het verkochte product of van de dienst die in gebruik is, tariefwijziging ; Permanente en definitieve wijziging van de openingsuren, verhuizing/sluiting van kantoren of verkooppunten; Wijziging aan de website of klantenomgeving/portaal ; Verandering of herinnering aan de contactgegevens van de contactpersoon ; Digipass, kaartlezer of andere tool die het gebruik van het product/de dienst in kwestie vereenvoudigt of verbetert inclusief het aanprijzen van de apps of het klantenportaal; Versturen van een lidkaart bij een betalend lidmaatschap….
Voorbeelden:
Uitnodiging voor een algemene vergadering, reglement of administratieve tekst, fiscaal attest, herinnering aan verplichtingen of procedures, belastingaangifte, proces-verbaal, aanmelding pensioen, uitnodiging voor autokeuring, verzending van de groene kaart/inschrijvingsbewijs, informatie over de openbare werken, verzekeringsdocumenten, enz.
Voorbeelden:
Medische attesten, examenresultaten, schoolrapporten, sportattesten, betalende getrouwheidskaarten of kaarten die gebruikt worden als betaal- of creditkaart, enz.
Voorbeelden:
Maaltijdcheques, dienstencheques, enz.
Voorbeelden:
Opsporingstest voor kanker, aanzetten tot selectief sorteren, energiebesparingen, verkeerspreventie, bloedgift enz.
Op basis van uw antwoorden is de mailing onderhevig is aan het Direct Mail – tarief van bpost.
Op basis van uw antwoorden is de mailing onderhevig is aan het brieventarief van bpost.
Helaas kan de tool op basis van uw antwoorden de zending niet bepalen en raden wij u aan uw validatie rechtstreeks via e-Masspost aan te vragen.