Privacy is een heet hangijzer in de maatschappij, de GDPR-wetgeving legt marketeers strenge regels op en de third party cookies staan aan de rand van de afgrond. Dus moeten merken op zoek naar alternatieven om hun klanten en prospects gepast te bereiken.
Vraag aan vijf Europeanen of ze hun persoonlijke gegevens gevoelsmatig onder controle hebben en vier van hen schudden teleurgesteld het hoofd. Dat zijn niet de cijfers van een privacywaakhond, maar blijkt uit een bevraging van technologiegigant Google.
Nieuwe gevoeligheden rond privacy
Steeds meer consumenten kijken met een kritisch oog naar bedrijven en hun marketeers: ‘Wat vangen ze eigenlijk aan met onze data?’ Dat velen tegenwoordig kordaat nee zeggen tegen cookies, is natuurlijk een logisch gevolg. De in 2018 gelanceerde GDPR-wetgeving bood een passend antwoord op het groeiend maatschappelijk bewustzijn over privacy. Toestemming vragen voor het verzamelen en inzetten van persoonsgegevens, werd immers een must.
Third party cookies verdwijnen
In die context hoeft het niet te verbazen dat de third party cookies stilaan iets van het verleden zijn. De ene na de andere webbrowser maakt een einde aan het systeem. Mensen tracken en data verzamelen op andere websites, is simpelweg niet meer van deze tijd. Wel nog altijd ontzettend belangrijk in marketing: relevante targeting. En dus moeten merken op zoek naar alternatieven. Dat veel internetgebruikers hun persoonlijke data toch nog willen delen wanneer ze in ruil gepersonaliseerde reclame mogen verwachten, zet de deur gelukkig op een kier.
First party data winnen aan belang
First party data vormen vandaag de sleutel tot succes. Dat zijn alle gegevens die je via de eigen kanalen én met respect voor de privacyregels verzamelt. Je creëert zelf een bruikbare en kwalitatieve database door allerlei met toestemming verkregen datastromen te combineren: ingevulde vragenlijsten, transactiegegevens, zoekgedrag in de webshop, … Alleen rest de vraag of het voor elk merk realistisch is om zo een voldoende nauwkeurig klantenbestand samen te stellen. En wat met het identificeren en bereiken van potentiële nieuwe klanten, via direct mail of een ander kanaal? De uitdaging is groot, want zonder actuele informatie over interesses, wensen en koopintenties is het erg lastig om gericht aan direct marketing te doen...