Het merk en de markt
Spark is een groot telecommunicatiebedrijf uit Nieuw-Zeeland. Zoals in elk land is ‘on demand’ het grote toverwoord om nieuwe klanten én extra inkomsten te vinden. Uiteraard zijn de blockbusters van Netflix een krachtig wapen om deze doelstellingen te realiseren. Maar hoe presenteer je Netflix aan iemand die nog geen Netflix heeft? En welk medium zet je bij voorkeur in om dit digitaal product impactvol in de markt te zetten? Spark koos een mix van Facebook en Direct Mail voor deze succesvolle lanceringsactie.
De strategie
Netflix is meer dan een zender, het staat voor een nieuwe manier van tv-kijken. Bingen is een concept dat vooral via Netflix opgang deed. Wat Netflix bijzonder maakt is de beleving van het tv-kijken. Die beleving was dan ook het thema van de actie. Spark lanceerde via Facebook een oproep: met wie zou jij de beroemde Freddy’s Ribs uit House of Cards willen eten? Duizenden mensen wilden het originele recept wel eens proeven en namen deel. Voor Spark waren deze data natuurlijk zeer waardevol omdat ze zo de fans van de serie rechtstreeks op het spoor kwamen. Een follow-upmailing met een abonneeraanbod ging vervolgens naar de volledige database.
De communicatie
De doelgroep zit op Facebook en daar liep een filmpje in House of Cards stijl. De fulfilment van de winnaar ging via een speciale foodbox. Alle ingrediënten zaten erin plus het geheime recept om ze te bereiden. Uiteraard zorgden de winnaars voor flink wat buzz via sociale media – wat de bekendheid van het nieuwe aanbod van Spark opnieuw deed stijgen.
De resultaten
Duizenden deelnemers waagden hun kans op de enige echte Freddy’s ribs. Spark kende een van de beste introducties ooit met Netflix in het aanbod. Kortom, dit geheime campagnerecept is absoluut het navolgen waard.