Volgens het vakblad Gondola piekt de online verkoop sinds het uitbreken van de coronacrisis met 'tientallen procenten'. Consumenten weten de weg naar e-shops door de nieuwe omstandigheden moeiteloos te vinden. De vraag is: hoe houdt u uw online verkoop ook aan als we weer - weliswaar in beperkte mate - naar fysieke winkels mogen? En welke media gebruikt u dan? Hier zijn 5 insights die uw online succes helpen vergroten.
1. Bereik meer met een kwalitatief bereik
E-commerce wordt vaak aangevuurd via e-mailmarketing. Tijdens de coronacrisis zien we echter een opmerkelijk fenomeen. Volgens cijfers van emailmonday stuurt slechts 12,5% van de bedrijven minder e-mails uit, de rest verzendt hetzelfde of zelfs een veel hoger volume. Het resultaat is dat de mailbox sneller overbelast raakt en dat de openingsgraad en de click-through daardoor allicht lager gaan liggen. Sociale media zijn volgens onderzoek van Kantar geen alternatief. Het vertrouwen in berichtgeving via sociale media is laag: slechts 11% vertrouwt op sociale media.
Kwalitatief bereik is dus belangrijk. Via In-Home Advertising bereikt u vrijwel iedereen gericht; 89% bekijkt de post zodra de postbode is geweest.
Meer over offline media voor online traffic leest u hier.
2. Offline data brengen u op het spoor van online kopers
Meer respons door minder te communiceren: dat kan met een sterk datagedreven strategie. Potentiële kopers en klanten zijn niet alleen via sociale media te achterhalen. Ook via offline bestanden komt u snel op het spoor van consumenten met het juiste profiel. De stap van offline naar online is zeker niet zo groot als vaak wordt beweerd. Omdat we always-on zijn, checken we makkelijk een website die we zien in een advertentie of direct mail. Hoe u gericht een offline bestand samenstelt voor een e-commerce actie of voor webtraffic, dat leggen we hier uit.
3. Zorg voor een goede preselling
De gemiddelde bezoektijd op een site bedraagt volgens Jakob Nielsen van het gereputeerde researchbureau NN/g slechts 10 tot 20 seconden. Dat is uiteraard erg weinig, zeker als u een product of service wilt uitleggen en de voordelen wilt verduidelijken. Daarom gebruiken veel bedrijven In-Home Advertising voor preselling. In een direct mail leggen ze de grote troeven uit waardoor de website een puur saleskanaal wordt. Creatieve inspiratie vindt u hier.
4. Leer van grote online spelers
Google promoot Adwords bij bedrijven via een uitgebreide mediamix. In-Home Advertising speelt daar een interessante rol in. Zeker in B2B is het bereik via de brievenbus indringender en efficiënter omdat papier tastbaar is en vaker wordt bekeken dan bijvoorbeeld e-mail. Dus voor uw volgende campagne om online traffic te stimuleren, is de vraag 'What would Google do?' zeker de juiste.
5. Testen is weten
Een mediamix is maar zo goed als de resultaten van een campagne. Het voordeel van responsmedia is dat testen heel eenvoudig is en dat het voor ondubbelzinnige inzichten zorgt. In-Home Advertising heeft als troef dat u via testversies kunt bepalen wat uw ideale aanbod en creatieve format is om mensen naar uw website te halen. Werkt een postkaart beter dan een volledige mailing of een e-mail? Is 'gratis' een stimulans voor de respons maar ook voor de conversie? Testen is weten.