Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Petra De Roos et Jordi Van Geert
15 oktober 2021 - 7 Minuten leestijd

 

 

Petra en Jordi van LDV United over stage lopen en starten in coronatijden

 

Petra De Roos - Jordi Van Geert

 

Wie is Petra De Roos?  Ging in 1997 als stagiaire aan de slag bij LDV. Vandaag is ze managing director van LDV United, het reclamebureau van onder meer Special Olympics, Torfs, Devos Lemmens, Brugge kaas, Het Nieuwsblad en een schare andere nationale en internationale klanten.

Wie is Jordi van Geert? Ging in 2017 als stagiair aan de slag bij LDV United. Hij kwam regelmatig terug aan de Rijnkaai als vakantiewerker. Na het behalen van een Master in Communicatiewetenschappen startte hij er in volle coronaperiode als account executive.

 

forme rouge

 

''Reclamebureau LDV United omschrijft zichzelf als The People’s Agency. Maarhoe vertaal je dat in deze turbulente tijden? In je omgang met je medewerkers in het algemeen en met stagiairs en starters in het bijzonder? We videobelden met managing director Petra De Roos en kersvers account executive Jordi Van Geert.''

 

Forme-texte-Jordi-NL

 

Corona kwam het informele circuit verdween

‘We twijfelden om nog stageplaatsen aan te bieden’, geeft Petra toe. ‘Maar ik ben blij dat we het blijven doen, al is het nu een pak moeilijker voor stagiairs en starters. Het informele circuit is volledig weg.’ Dat gemis wordt maand na maand groter, vindt ze. ‘Geleidelijk lijkt het alsof we de piramide van Maslow opklimmen. De geüpdatete versie, waarin onderaan een goeie WiFi-verbinding staat als de basis voor alles’, knipoogt ze. ‘In de eerste lockdown waren we bezig met dat thuisnetwerk, met de kwaliteit van onze bureaustoel, met het geregel rond preteaching, … Eenmaal die basisbehoeften zijn vervuld, snak je als thuiswerker opnieuw naar meer: naar sociaal contact, waardering en zelfontplooiing.’ Jordi knikt: ‘Als je nieuw bent, liggen daar de knelpunten. Je start zonder referentiekader. Je wil je bewijzen, maar weet niet hoe of waar. Ik had zelf het geluk dat ik het pre-corona-LDV al kende en een vliegende start kon nemen.’

Te weinig tijd voor serendipiteit

Volgens Petra zijn stagiairs en starters de grootste slachtoffers van de nieuwe efficiëntie die telewerken en videoconferencing ons bracht. ‘We onderschatten het belang van serendipiteit. De aaneenschakeling van calls is veel meer gestructureerd dan een doorsnee dag op kantoor. De ongedwongen momenten waarop je mekaar – gewild en ongewild – slimmer en beter maakte, zijn weg.’ Als nieuweling op de werkvloer heb je er volgens Jordi bovendien een uitdaging bij: ‘Normaal stel je tientallen vragen in de loop van een werkdag. Nu moet je die bundelen. Als bedrijf moet je dat faciliteren. Zonder die houvast vallen onervaren mensen in een gat.’

 

Texte-Petra NL

 

Superbowl-pintjes en koffieklatsch

LDV United doet zijn uiterste best om dat verdwenen informele circuit op te vangen via andere initiatieven. ‘De eerste lockdown hadden wij een document zodat wij konden zien wie naar wie al eens had gebeld’, aldus Petra. ‘Zo konden we zorgen dat niemand door de mazen van het net glipte. We stuurden kaartjes en kregen die van elkaar.’ De collega’s werden getrakteerd op popcorn en pintjes om samen naar de spotjes van de Superbowl te kijken. Regelmatig is er per team ook een koffieklatsch gepland. Kleine groepjes houden dan een informele call zonder dat er een agenda is. ‘Je bent op een ongedwongen manier samen. We nemen die initiatieven omdat we voelen dat mensen daar behoefte aan hebben. En omdat het nu eenmaal in onze bedrijfscultuur zit.’

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Die LDV-cultuur is volgens Petra en Jordi de sleutel. Je hebt veel vrijheid. Maar die gaat ook gepaard met verantwoordelijkheid nemen en je eigen mogelijkheden goed inschatten. Ook als je als telewerkende starter in coronatijden even de pedalen dreigt te verliezen. ‘Dat is niet meteen de fijnste ervaring als je net ergens bent begonnen’, spreekt Jordi uit ervaring. ‘Maar het is beter voor iedereen dat je aan de alarmbel durft en mag trekken. Toen ik twee weken vast in dienst was, gaf ik aan dat ik te veel werk had. Dat signaal werd geapprecieerd. Ik kon er met de account managers over praten en we hebben een oplossing uitgewerkt.’ Zijn zij dan je mentoren of onboarding-buddy’s? Jordi lacht: ‘Ze zijn alleszins niet met die namen aan mij voorgesteld. Maar ik leer wel veel van hen en weet dat ik op hen kan terugvallen.’

Iedereen kan een mentor zijn

‘Aan die alarmbel trekken was gewoon heel matuur van jou’, knikt Petra. ‘Het is aan ons als management om een omgeving te creëren waarin mensen dat soort verantwoordelijkheid nemen. Er gaan altijd collega’s zijn die bepaalde dingen ietsje of veel beter kunnen dan jij. Dan moeten we ervoor zorgen dat het zo gemakkelijk mogelijk is om naar die mensen te stappen. Zo maken we mentorschap makkelijker. Iedereen kan zo uitgroeien tot mentor voor zijn of haar collega’s.’

 

Petra De Roos - Jordi Van Geert

 

The people's agency: een mix van wealth...

LDV United werd in 2020 door MM en PitchPoint uitgeroepen tot Best Place to Work. Het bedrijf heeft een spectaculaire Net Promoter Score van 87. Wat is het geheime recept van The People’s Agency, een omschrijving waarmee LDV United zich steeds vaker in de markt zet? Petra twijfelt niet: ‘Our people. Zij vormen onze cultuur. Zij brengen onze merken naar de mensen thuis. We willen dat samen op een menselijke manier doen door wealth en health zo slim mogelijk te combineren. In het begin van de pandemie bekommerden we ons vooral om ieders economische situatie. Zo kozen we lineair voor tijdelijke werkloosheid – united, zoals in onze naam, iedereen gelijk voor de wet. We pasten ook voor iedereen het nettoloon bij. In oktober waren we allemaal weer fulltime aan de slag.’

... en health

Geleidelijk is de focus verschoven naar mentale gezondheid. Vaak met kleine praktische initiatieven. Onze mensen kunnen ook voor bijvoorbeeld een Smartschool-probleem bij het thuisonderwijs een beroep doen op onze IT’er. Je mag op elk moment confidentieel bellen naar een externe coach. Jordi apprecieert de initiatieven die LDV United voor hem en zijn collega’s neemt: ‘Het doet deugd om te zien wat er bij ons allemaal gebeurt. Dat maakt starten in coronatijden een pak gemakkelijker’. Petra moet naar een volgende online meeting. Zij vat het gesprek als volgt samen: ‘We hebben bij LDV United niet de ambitie om ongelukkige mensen gelukkig te maken. Wij willen een plek zijn waar gelukkige mensen gelukkig kunnen zijn.’

 

forme rouge

 

Externe hulp voor extra veerkracht

Petra De Roos wijst er tijdens de call op dat de LDV’ers het welzijn op hun kantoor niet volledig op eigen houtje managen: ‘Wij werken samen met een aantal externe partners. Niet om de zorg voor onze medewerkers uit te besteden. Ik geloof niet dat zoiets werkt. Wél om een neutralere kijk op werkplezier, stress en risico’s op burn-out te krijgen.’ Alle medewerkers kunnen altijd confidentieel contact opnemen met een externe coach. ‘Met die persoon besprak je al je Life Orientations-gedragstype (Lifo®) en zij kent je dus behoorlijk goed. Je komt jezelf echt wel tegen in zo’n Lifo®-analyse.  Maar het geeft je ook een gedeelde vocabulaire om over gedrag en communicatie te praten. Dat is heel handig.’ LDV United werkt ook nauw samen met het Huis voor Veerkracht van Prof. Dr. Elke Van Hoof. Petra is vooral fan van haar wetenschappelijk onderbouwde kijk op welzijn op het werk: ‘Niet fluffy, maar pragmatisch. Het is goed dat er zo iemand met afstand naar je organisatie kijkt. Dat wordt nóg relevanter wanneer je zelf … vanop afstand werkt.’ lifo.co  - www.huisvoorveerkracht.be

 

forme rouge

 

Sparkle Jef Vyncke

VOEGEN DE DAADBIJ HET WOORD

Een artikel over stages en mentorship? Laat ons dat samen met een aspirant-journalist schrijven, dachten we op de redactie. Jef Vyncke combineerde zijn stage bij VRT NWS met deze reportage. Gregy Vergauwen begeleidde hem en vroeg hem en passant om het covermodel voor dit nummer te zijn.

Jef Vyncke

 

 

ligne rouge et bleu

 

 

Stage Vragen

 

Voor heel wat marketing- en communicatiestudenten is hun stage de eerste echte kennismaking met het professionele leven. Maar hoe verloopt die introductie als je niet fysiek naar je stageplek mag? We vroegen het aan de eerste lichting coronastagiairs.

Lees het artikel