Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_08_Escapo_720x552px.jpg
26 juni 2018 - 2 Minuten leestijd

“We verwachten een sterke groei in het hulpmiddelensegment. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de vergrijzing. Bovendien verbreden we onze doelgroep naar andere leeftijdsgroepen, zoals jonge ouders, de sportievelingen onder ons, mantelzorgers …” Directeur Marcel Hermans ziet een interessante toekomst voor de Thuiszorg Webwinkel van farma- en hulpmiddelengroothandel Escapo – met de steun van bpost.

 

Escapo vormt onder de naam Tili één groep met Orthopedie Cuyt, hulpmiddelenspecialist HMC en de CM-Thuiszorgwinkels. Escapo neemt daarin het logistieke luik op zich. Door zijn sterke eigen logistieke netwerk bevoorraadt Escapo naast de Thuiszorgwinkels van de Christelijke Mutualiteit (CM) in Vlaanderen ook Qualiasvestigingen in Wallonië, apotheken, ziekenhuizen, de thuisverplegingsorganisatie van Wit-Gele Kruis en de Waalse thuisverplegingsorganisatie Aide et Soins à Domicile (ASD). Onze chauffeurs beleveren de apotheken tweemaal daags en de Thuiszorgwinkels dagelijks. We werken dus volgens een zeer strak tijdschema waarop nog nauwelijks rek zit”, vertelt Escapo-directeur Marcel Hermans. Dat gebrek aan marge verklaart meteen waarom Escapo beroep doet op bpost voor de thuislevering van hulpmiddelen.

 

Webwinkel met aparte positie

Samen met de Thuiszorgwinkels van de CM startte Escapo begin 2012 de Thuiszorg Webwinkel. “Het is onze winkel nummer 58”, legt Geert Descamps, Voorzitter Tili, uit. “In de lijn van de Thuiszorgwinkels, maar met een wat aparte positie. Bij veel van onze producten vormt advies een grote meerwaarde. Denk aan een rolstoel of orthopedische hulpmiddelen: zoiets moet je passen en personaliseren en dus ga je naar een Thuiszorgwinkel, waar paramedisch geschoold personeel je helpt. In de webwinkel verkopen we eerder over-the-counterproducten zoals incontinentiematerialen, medische apparaten, gezondheidsproducten ... Dat aanbod is tekenend voor de evolutie van onze sector. Vroeger verkochten we hulpmiddelen aan personen met een
handicap. Vandaag verkopen we gezondheid en welzijn aan iedereen.”

 

We zijn zelf een logistiek bedrijf. Maar voor thuislevering vormt bpost de perfecte aanvulling op ons eigen systeem.

Marcel Hermans, Directeur Escapo


Kwaliteitsimago bewaken

Voor de levering heeft de klant de keuze: in een Thuiszorgwinkel in zijn buurt of via bpost. Geert Descamps: “In dat laatste geval gaat het meestal om thuislevering. Maar ook in een postpunt, postkantoor, pakjesautomaat of op het werk. Dat is erg makkelijk voor bijvoorbeeld mantelzorgers die overdag aan het werk zijn. Het fijnmazige netwerk en de hoge leveringsfrequentie van bpost zijn voor ons een sterke troef.”

In de Thuiszorg Webwinkel werd ook de softwaremodule Shipping Manager van bpost – voor de verwerking van leveringen – geïntegreerd. Qua look is die module niet te onderscheiden van de rest van de webshop. Maar de leveringsgegevens worden rechtstreeks beheerd door bpost, dat daardoor zeer kort op de bal kan spelen. Voor Geert Descamps is dat essentieel: “We willen absoluut stipt op dag +1 leveren. De klant verwacht dat en het past bij het kwaliteitsimago van de CM.” Marcel Hermans voegt daar een belangrijk punt aan toe: “Bij thuislevering zien onze klanten de
mensen van bpost. Die ogen verzorgd en stralen vertrouwen uit. Zo zijn zij een beetje het ‘gezicht’ van onze webshop.”

 

Het fijnmazige netwerk en de hoge leveringsfrequentie van bpost zijn voor ons een sterke troef.

Geert Descamps, Voorzitter Tili


Degelijk advies, scherpe tarieven

En wat met het kostenplaatje? De klant verwacht steeds vaker dat hij zijn aankoop gratis krijgt toegestuurd. “Voor ons ligt dat niet zo eenvoudig”, legt Geert Descamps uit. “In tegenstelling tot bijvoorbeeld de kledingsector werken wij met kleinere – zeg maar sociale – winstmarges. Bovendien vormt onze adviesfunctie een grote kost. Goed opgeleid en bekwaam personeel krijg je immers niet voor niets. Daarom kunnen we pas gratis leveren vanaf een aankoopbedrag van 125 euro. Gelukkig kon bpost ons scherpe tarieven aanbieden. Daar laten we onze klanten zoveel mogelijk van
meeprofiteren.”

 

Overweegt u een toekomstige samenwerking?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Tips, Marketing, E-commerce, Logistiek
bpost zet alles op alles voor zorgeloze én magische feesten
EOY Campaign
30 oktober 2024
- 4 Minuten leestijd
EOY Campaign
Tips, E-commerce, Webshop
Hoe verpak ik mijn pakjes op de juiste manier?
packaging parcels
24 oktober 2024
- 2 Minuten leestijd
packaging parcels
E-commerce, Tips, Verkopen
Je klantervaring nóg verbeteren? Optimaliseer je logistieke processen
Happy Customer bpost
24 oktober 2024
- 2 Minuten leestijd
Happy Customer bpost
Tips, E-commerce
Zorgeloos de feestpiek aanvatten dankzij deze 4 tips
parcel distribution center bpost
24 oktober 2024
- 2 Minuten leestijd
parcel distribution center bpost
E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost