De voorbije jaren onderging de postsector een ware transformatie en dat zorgde ook bij bpost voor structurele veranderingen. Onze rol als postbedeler nam af, maar we werden des te belangrijker als e-commerce-partner. Om ook in de toekomst op de veranderende behoeftes van onze binnen- en buitenlandse klanten te kunnen inspelen, starten we nu met een meerjarig transformatietraject, CONNECT 2026.
Met CONNECT 2026 willen we onze evolutie van de voorbije jaren verderzetten en als bedrijf een versnelling hoger schakelen. bpost zal een zevental ambities nastreven, waarvan we er in dit artikel een aantal toelichten..
1. Ondersteunen van de omni-commerce-activiteiten van onze klanten
De komende jaren willen we als betrouwbare partner op het vlak van omni-commerce-logistiek zoveel mogelijk Belgische kmo’s helpen om een succesvolle e-commerce uit te bouwen of om hun online activiteiten te vergroten. Daarnaast groeiden we de voorbije jaren uit tot een relevante logistieke speler op het gebied van e-commerce in Europa en in de VS. Met onze dochterondernemingen Radial en Active Ants willen we deze positie verder versterken.
2. Nog meer klantgericht werken en nieuwe en innovatieve klantenervaringen ontwikkelen
We willen anticiperen op de veranderende behoeftes van onze klanten. Later dit jaar openen we een volledig operationeel innovatiecentrum. We zullen er nieuwe oplossingen uittesten, zodat ze meteen na het implementeren extra waarde creëren. De komende jaren willen we het perspectief binnen de e-commerce-logistiek verschuiven van de verzender naar de ontvanger, om zo jouw en onze eindklanten een nog betere ervaring te bezorgen. In het kader hiervan willen we de verzenders helpen een nog betere dienstverlening aan te bieden.
3. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Als bedrijf hebben we ook een maatschappelijke rol te spelen. Zo willen we ons als planeetvriendelijk bedrijf op de kaart zetten en de voetafdruk van onze groep in 2030 20% lager leggen dan in 2017. We focussen hiervoor op emissievrije pakjesleveringen in verschillende stadcentra en streven ernaar om tegen 2030 de helft van onze bestelwagenvloot door elektrische voertuigen te vervangen. Ook op sociaal vlak willen we onze verantwoordelijkheid opnemen. We zijn op vandaag al de voorkeurspartner van openbare en overheidsdiensten, en we willen deze rol graag behouden en vergroten door het huidige aanbod te moderniseren en nieuwe diensten te creëren.
4. Duurzame toekomst voor de bpost group uittekenen als inclusief bedrijf dat levenslang leren aanbiedt
Op termijn willen we het operationele Mail & Parcels-model binnen België herdenken op basis van de verwachte marktevoluties, met extra focus op de wendbaarheid van het bedrijf, het kostenplaatje en de kwaliteit van onze dienstverlening.
Dat laatste element, onze dienstverlening, willen we de komende jaren naar een hoger niveau tillen door bpost boost op te richten. Hierbij richten we ons op honderden kansarme jongeren in heel België. We geven hen kansen om te werken en zich bij te scholen. Zo willen we de kloof dichten tussen het aantal werklozen en het aantal openstaande vacatures in de logistieke sector. Daarnaast richt bpost boost zich ook op de eigen medewerkers die bijkomende opleidingen kunnen volgen of zich omscholen naar een nieuwe job binnen onze groep. Op die manier willen wij een aanzienlijke bijdrage leveren aan de sociale cohesie in de samenleveing en de voorkeurspartner zijn voor openbare diensten in een veranderende wereld.
We houden je regelmatig op de hoogte van alle resultaten die we binnen het CONNECT 2026-traject behalen. Maak je graag nu al kennis met één van onze oplossingen?
Lees hier alles over de emissievrije pakjesleveringen in Mechelen >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.