Active Ants, dochteronderneming van bpost group, heeft deze zomer in Willebroek een gloednieuw fulfilment-center in gebruik genomen. Dankzij een unieke samenwerking tussen mens en robot kunnen er in dit ultramoderne warehouse heel efficiënt online bestellingen voor verschillende webwinkels verwekt worden.
De pakjesmarkt heeft, ondanks het recordjaar 2020, nog steeds zijn hoogtepunt niet bereikt. In de eerste helft van 2021 noteerde bpost in de Benelux nog een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar en die groei lijkt voorlopig nog niet te stoppen. Om de belangrijkste operationele e-commerce-speler in eigen land te blijven en de Belgische webshops kwaliteitsvol te ondersteunen, investeert de bpost group in een breed palet aan oplossingen. Het sterk geautomatiseerde e-fulfilment-center van dochterbedrijf Active Ants is daar een voorbeeld van.
Duurzame samenwerking tussen mens én robot
In het nieuwe warehouse bemannen de Active Ants-medewerkers de vulstations of pickingstations. Ze hoeven de bestelde goederen niet meer zelf rond te halen, deze taak wordt overgenomen door robots. Dit good-to-man-systeem heeft een zeer lage footprint. Het systeem slaat tot zes keer meer voorraad op per vierkante meter, en de robots hergebruiken hun eigen energie waardoor het elektrisch verbruik minimaal is. Als de bestelling is samengesteld door de medewerkers, wordt deze door robots verder ingepakt. De verpakkingsmachine past de verpakking aan de grootte van de bestelling aan. Uiteindelijk worden de pakjes door robots gesorteerd, zodat ze klaar zijn voor verzending.
“De opslag, het order-picking, het verpakken en het sorteren zijn dus volledig geautomatiseerd. Voor het order-picken werken medewerkers efficiënt samen met robots. De retourstroom en de ontvangst van goederen blijven handmatige processen,” legt Jeroen Dekker, managing partner bij Active Ants, uit. “Deze mechanisering zorgt voor meer efficiëntie, een hoge kwaliteit en een prettige werkomgeving voor onze medewerkers. De opzet is uniek in de wereld.”
Gepersonaliseerde verpakkingen
Speciaal voor Active Ants werd een verpakkingsmachine met ingebouwde printer ontwikkeld. De bestellingen kunnen hierdoor in gepersonaliseerde dozen verzonden worden. “Door deze unieke functionaliteit kunnen nu ook kleinere webwinkels hun bestellingen in gepersonaliseerde verpakkingen verzenden,” verklaart Gert Hellemans, General Manager van Active Ants België. “Bovendien hoeven we zo niet langer een voorraad van wel honderden paletten met voorbedrukte dozen op te slaan. Minder kosten voor onze klanten en een lagere footprint voor ons bedrijf dus!”
Mediahuis, tevreden klant
Uitgever Mediahuis doet niet enkel een beroep op de bpost group voor de verdeling van zijn kranten, maar ook voor het verwerken van de bestellingen die via de webshop geplaatst worden. Dat laatste neemt Active Ants voor zijn rekening. Koen De Keersmaecker, Project Manager e-commerce bij Mediahuis vertelt: “Het volledig geautomatiseerde proces is zeker een plus. Wij zijn bovendien bijzonder gecharmeerd door het rapporteringssysteem dat ons in realtime een pak meer transparantie biedt dan vroeger. We hebben nu een perfect zicht op de stock, opslagcapaciteit en verzendingen. Dat is van grote toegevoegde waarde voor alle teams die betrokken zijn bij onze e-commerce-activiteiten en laat ons toe veel korter op de bal te spelen.”
Maar niet enkel de efficiënte werkwijze van Active Ants kan Mediahuis overtuigen. “De aandacht die Active Ants schenkt aan het aanpassen van de grootte van de verpakking aan het specifieke product (en dus ook zo weinig mogelijk lucht transporteert), het werken met gerecycleerd karton, het opladen van de robots door elektriciteit die opgewekt is door zonnepanelen… vinden wij extra bonuspunten in de samenwerking. Op dat vlak biedt Active Ants ons meer dan we hadden gehoopt.”
Interesse in de fulfilment-diensten van Active Ants? Ontdek onze aanpak >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.