
Voordat je begint met online adverteren, moet je een realistisch marketingbudget bepalen. Maar hoe weet je hoeveel je moet uitgeven? Hier zijn drie veelgebruikte methodes om je budget slim te bepalen:
3 slimme methodes
1. Een percentage van je omzet
Veel bedrijven reserveren ongeveer 10% van hun jaaromzet voor marketing. Maar als je net start, is dit moeilijk in te schatten. Bovendien hangt je budget ook af van je groeiplannen en ambities.
2. Je ROI als basis nemen
Een andere methode is je Return on Investment (ROI) berekenen. Dit is de verhouding tussen de kosten en opbrengsten van je advertenties.
De formule is: (Opbrengst - Kosten) / Kosten × 100
Door je ROI per campagne te meten, weet je welke advertenties het meeste opbrengen.
Bij gevolg rijst ook hier het probleem dat je ROI vooraf moeilijk in te schatten is. Zolang je geen campagnes opgezet hebt, heb je immers ook geen resultaten kunnen meten.
3. Budget bepalen op basis van verkoopaantallen
Heb je nog weinig inzicht in je omzet? Dan kan je je budget baseren op hoeveel producten je wil verkopen en je winstmarges. Ideaal voor startende webshops! Wil je meer weten over hoe je marketing budget best bepaalt? Lees dan zeker de volgende praktische richtlijnen.
Verzendoplossingen voor jouw bedrijf >

👉 Lees ook:
📌 Stel de juiste doelen voor je marketingcampagne
📌 Stap voor stap naar een geslaagde advertentie
📌 Advertenties succesvol uitsturen, doe je met de juiste tools
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen









