Sinds 31 maart 2024 verplicht een nieuw wetsartikel webshops om hun B2C-klanten minimaal twee leveringsmethoden aan te bieden voor de levering van goederen. Enkel werken met bijvoorbeeld de optie thuislevering, is dus niet langer voldoende.
De nieuwe wet biedt je als bedrijf een uitgelezen kans om bij te dragen aan jouw duurzaamheids- en je klanttevredenheidsdoelstelingen. Door verschillende bezorgopties (minstens twee) aan te bieden (mocht je dat nog niet hebben gedaan), waarvan sommige duurzamer of handiger zijn voor je klant. Wist je dat het afleveren van je bestellingen in een bpost afhaalpunt of pakketautomaat de CO2-uitstoot van je zendingen met gemiddeld 30% vermindert? Nog een positief argument voor klanten om voor jouw webshop te kiezen.
Nieuw wetsartikel
Het nieuwe Artikel VI.45/2 in het Wetboek van economisch recht laat er geen twijfel over bestaan: webshops met slechts één leveringsmethode, zoals thuislevering, zijn sinds 31 maart 2024 in strijd met de wetgeving.
Die klinkt immers zo: “Onverminderd de overige verplichtingen die worden opgelegd door deze afdeling biedt de onderneming aan de consument, voordat de consument door een overeenkomst op afstand gebonden is, minstens twee verschillende leveringswijzen voor de goederen die hij te koop aanbiedt.”
De wet is van toepassing op alle leveringen aan consumenten die op Belgisch grondgebied plaatsvinden en geldt dus ook voor buitenlandse webwinkels die in België actief zijn. Wie deze regel niet naleeft, riskeert een boete tot €10.000 of 4% van de omzet in het laatste volledige boekjaar.
Twee leveringswijzen
Opgelet: het volstaat niet om in zee te gaan met twee pakjesdiensten die elk thuisleveringen verzorgen. Hoewel de consument dan kan kiezen uit meerdere logistieke partijen, gaat het nog steeds om één enkele leveringsmethode.
Een aantal leveringswijzen op een rijtje:
- levering naar een (thuis)adres
- levering in een afhaalpunt
- levering in een pakjesautomaat
- click & collect in het winkelpunt
- …
Uitzonderingen
Wel omvat de wetgeving enkele uitzonderingen. Zo vallen B2B-bestellingen niet onder de nieuwe wet en hoeven bedrijven met minder dan drie jaar op de teller er (nog) geen rekening mee te houden. Webshops met ophalingen op locatie als enige optie, wat bijvoorbeeld bij lokale voedingsproducenten het geval kan zijn, gelden ook als een uitzondering. Merken die om een andere reden niet aan de wet kunnen voldoen, moeten die beargumenteren aan de hand van objectieve informatie. Denk maar aan een verkoper van dure juwelen, voor wie in-store delivery vermoedelijk de meest veilige procedure is.
Promoot een groenere check-out
Als webwinkel ben je vrij om te bepalen welke twee (of meer) leveringsmethoden je aanbiedt via je verzendplatform. Toch is de nieuwe wet vooral een opportuniteit om voluit voor duurzaamheid te kiezen. Meer nog, met de juiste selectie aan bezorgingsopties til je zowel de klantervaring als het duurzaamheidsgehalte van je activiteiten naar een hoger niveau.
En waarom zou je de meest duurzame aanpak niet actief promoten als geëngageerde webwinkel? Dat pakjesautomaten niet alleen 24/7 toegankelijk zijn maar net als afhaalpunten ook een CO2-daling van gemiddeld 30% teweegbrengen, zijn weetjes die je makkelijk kan meegeven in je check-out. Samen op weg naar groenere pakjes, daar draait het om.
Naar onze 4 leveringsmethodes >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.