Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
webshop Optimalisation
9 juni 2022 - 3 Minuten leestijd

Je hebt een webshop uitgebouwd, je maakt reclame en je slaagt er in om heel wat bezoekers naar je website te lokken. Alleen… het blijft bij bezoeken. Van het aantal consumenten dat je webshop bekijkt, gaat er maar een kleine minderheid over tot een aankoop. Herkenbaar? Tijd om je online klantenbeleving even onder de loep te nemen!

 

Webinar

 

Hoeveel bezoekers je ook aantrekt, het succes van je webshop staat of valt met het aantal aankopen. Hoe komt het dat online shoppers afhaken voor ze iets gekocht hebben? In onze webinar gaan we dieper in op het optimaliseren van de klantenervaring in je webshop. Hier bespreken we alvast enkele vaak voorkomende oorzaken en tonen we ook hoe je deze kan aanpakken.

 

Oorzaak 1: Je webshop laadt te traag

Als er iets is wat online shoppers niet meer hebben, is het geduld. We zijn het zo gewend om te surfen aan een hoge snelheid, dat velen onder ons meteen afhaken als een webshop te traag laadt. Zorg er dus voor dat het laden van je pagina maximaal 2 seconden duurt. Bekijk de plug-ins die je gebruikt en zorg dat Javascript en de CSS-bestanden geoptimaliseerd zijn. Comprimeer ook alle afbeeldingen en video’s op je website, dit zijn vaak zware bestanden die het laden vertragen.

 

Oorzaak 2: Je webshop is niet aangepast aan je doelgroep

Je weet wie je doelgroep is en de producten die je verkoopt, zijn zeker interessant voor dit publiek. Toch verlaten heel wat bezoekers je website vrij snel, vaak zelfs zonder door te klikken. In dat geval kan je je afvragen of je website wel de juiste ‘look and feel’ uitstraalt. Verkoop je kledij voor dames met een maatje meer, maar hebben de modellen op je site maat 38? Dan zal je doelpubliek zich wellicht niet thuis voelen in je webshop. Kijk ook kritisch naar de kleuren, lettertypes en buttons die je gebruikt.

 

Oorzaak 3: Het leverings- en retourbeleid is onduidelijk

Wie online shopt, weet dat er aan zijn bestelling soms verzendkosten verbonden zijn. Wees hier duidelijk en transparant over. Consumenten die pas bij het afrekenen ontdekken hoeveel extra kosten ze moeten betalen, haken vaak alsnog af. Hetzelfde geldt voor je retourbeleid. Vermeld duidelijk binnen welke termijn klanten hun aankopen kunnen retourneren, wat de voorwaarden zijn en welke kosten hier eventueel aan verbonden zijn. Deze informatie niet of onduidelijk vermelden, zorgt er namelijk voor dat klanten je webshop sneller zullen verlaten.

Naast deze zijn er nog heel wat andere oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat bezoekers je webshop verlaten zonder iets te kopen. We bespreken de andere mogelijke problemen uitgebreid in onze webinar, en reiken je ook steeds een oplossing aan. Bekijk onze webinar nu >>

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
Feestwebshop Studio Lala heeft zijn logistieke zaakjes goed op orde
Studio Lala Party items
22 augustus 2024
- 5 Minuten leestijd
Studio Lala Party items
E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
BBODY, deelt haar gezonde kijk op de nieuwe pakjesophaling
Recurrent Collect-All-In used by BBody
12 juni 2024
Recurrent Collect-All-In used by BBody
E-commerce, Duurzaam, bpost product
“Duurzame e-business en klantentevredenheid gaan hand in hand”
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24