Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
webshop Optimalisation
9 juni 2022 - 3 Minuten leestijd

Je hebt een webshop uitgebouwd, je maakt reclame en je slaagt er in om heel wat bezoekers naar je website te lokken. Alleen… het blijft bij bezoeken. Van het aantal consumenten dat je webshop bekijkt, gaat er maar een kleine minderheid over tot een aankoop. Herkenbaar? Tijd om je online klantenbeleving even onder de loep te nemen!

 

Webinar

 

Hoeveel bezoekers je ook aantrekt, het succes van je webshop staat of valt met het aantal aankopen. Hoe komt het dat online shoppers afhaken voor ze iets gekocht hebben? In onze webinar gaan we dieper in op het optimaliseren van de klantenervaring in je webshop. Hier bespreken we alvast enkele vaak voorkomende oorzaken en tonen we ook hoe je deze kan aanpakken.

 

Oorzaak 1: Je webshop laadt te traag

Als er iets is wat online shoppers niet meer hebben, is het geduld. We zijn het zo gewend om te surfen aan een hoge snelheid, dat velen onder ons meteen afhaken als een webshop te traag laadt. Zorg er dus voor dat het laden van je pagina maximaal 2 seconden duurt. Bekijk de plug-ins die je gebruikt en zorg dat Javascript en de CSS-bestanden geoptimaliseerd zijn. Comprimeer ook alle afbeeldingen en video’s op je website, dit zijn vaak zware bestanden die het laden vertragen.

 

Oorzaak 2: Je webshop is niet aangepast aan je doelgroep

Je weet wie je doelgroep is en de producten die je verkoopt, zijn zeker interessant voor dit publiek. Toch verlaten heel wat bezoekers je website vrij snel, vaak zelfs zonder door te klikken. In dat geval kan je je afvragen of je website wel de juiste ‘look and feel’ uitstraalt. Verkoop je kledij voor dames met een maatje meer, maar hebben de modellen op je site maat 38? Dan zal je doelpubliek zich wellicht niet thuis voelen in je webshop. Kijk ook kritisch naar de kleuren, lettertypes en buttons die je gebruikt.

 

Oorzaak 3: Het leverings- en retourbeleid is onduidelijk

Wie online shopt, weet dat er aan zijn bestelling soms verzendkosten verbonden zijn. Wees hier duidelijk en transparant over. Consumenten die pas bij het afrekenen ontdekken hoeveel extra kosten ze moeten betalen, haken vaak alsnog af. Hetzelfde geldt voor je retourbeleid. Vermeld duidelijk binnen welke termijn klanten hun aankopen kunnen retourneren, wat de voorwaarden zijn en welke kosten hier eventueel aan verbonden zijn. Deze informatie niet of onduidelijk vermelden, zorgt er namelijk voor dat klanten je webshop sneller zullen verlaten.

Naast deze zijn er nog heel wat andere oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat bezoekers je webshop verlaten zonder iets te kopen. We bespreken de andere mogelijke problemen uitgebreid in onze webinar, en reiken je ook steeds een oplossing aan. Bekijk onze webinar nu >>

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Tips, Marketing, E-commerce, Logistiek
bpost zet alles op alles voor zorgeloze én magische feesten
EOY Campaign
30 oktober 2024
- 4 Minuten leestijd
EOY Campaign
Tips, E-commerce, Webshop
Hoe verpak ik mijn pakjes op de juiste manier?
packaging parcels
24 oktober 2024
- 2 Minuten leestijd
packaging parcels
E-commerce, Tips, Verkopen
Je klantervaring nóg verbeteren? Optimaliseer je logistieke processen
Happy Customer bpost
24 oktober 2024
- 2 Minuten leestijd
Happy Customer bpost
Tips, E-commerce
Zorgeloos de feestpiek aanvatten dankzij deze 4 tips
parcel distribution center bpost
24 oktober 2024
- 2 Minuten leestijd
parcel distribution center bpost
E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost