Pakje retourneren
Je pakje eenvoudig terugsturen
- Regel online of in een Postkantoor of PostPunt
- Altijd een Afgiftepunt met flexibele openingsuren dichtbij
- Volg je pakje via Track & Trace of de My bpost app
Je online aankoop terugsturen in 4 stappen
Bereken de prijs van jouw retourzending
Vind een Afgiftepunt in je buurt
Liever je pakje laten afhalen bij je thuis? Vraag het online aan
Volg de status van je pakje
Of volg het in de My bpost app
Misschien heb je deze vragen nog
Ja, dat kan, zolang je retourzending via bpost is geregeld. Afhankelijk van het Afgiftepunt dien je wel rekening te houden met de afmetingen van je pakje.
Afgifte van je retourzending in een Postkantoor of PostPunt
Geef je je retourzending af in een Postkantoor of PostPunt, dan mag de langste zijde van je pakje maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m zijn.
Afgifte van je retourzending in Pakjesautomaat
Geef je je retourzending af in een Pakjesautomaat, hou dan rekening met de volgende maximale afmetingen: 42 x 31 x 58 cm.
Afgifte aan de postbode
Je kan je retourzending ook meegeven met de postbode als die een pakje bij je komt leveren. Zorg dat je retourzending verzendklaar is, met het retouretiket erop, en niet meer dan 30 kg weegt. Zo kan het meteen mee. Hou er rekening mee dat de postbode je pakje kan weigeren als het niet aan de voorwaarden voldoet, of als hij het pakje niet veilig kan meenemen.
Retourzending laten ophalen
Als je dat wil, komen we je retourzending bij je ophalen. Je pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m zijn. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we je pakje moeten komen afhalen.
Zo'n afhaling vraag je online aan, of telefonisch op het nummer 02 278 50 44.
Vraag je een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteer je ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs.
Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.
Als de status van je pakje meerdere werkdagen niet verandert, is er wellicht iets fout gelopen. Hou er wel rekening mee dat onvoorziene omstandigheden de levering van je pakje kunnen doen vertragen.
Ik heb het retouretiket van de afzender of webshop gebruikt
Heb je het retouretiket gebruikt dat bij je bestelling zat om je pakje terug te sturen, dan neem je best contact op met de afzender of webshop. Enkel de afzender kan namelijk een klacht indienen voor je pakje omdat hij bpost betaalt voor de verzending.
Ik heb zelf een retouretiket gekocht via bpost
Neem in de volgende gevallen contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina:
- Als de status van je retourzending binnen België al meerdere opeenvolgende werkdagen niet meer verandert.
- Als de status van je retourzending naar een buurland al minstens 5 werkdagen niet meer verandert.
- Als de status van je retourzending naar een ander land al minstens 10 werkdagen niet meer verandert.
Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, heb je 2 mogelijkheden:
- De retourzending is gratis.
- De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet je je pakje als een gewone zending verzenden. Het tarief van je pakje hangt dan af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.