Eerste keer

Eerste keer

Wat is Direct Mail?

Direct Mail is het ideale kanaal om de rentabiliteit van uw marketingcampagnes op te drijven.

U wilt:

  • Nieuwe klanten aantrekken;
  • Uw bestaande klanten aan u binden;
  • Meer trafiek naar uw verkooppunt;
  • In contact komen met andere bedrijven.

Met onze Direct Marketing-oplossingen kunt u:

  • Bij uw klanten écht in het oog springen door uw berichten een persoonlijke toets te geven (persoonlijke aanspreking en een dynamische tekst);
  • Voordeeltarieven krijgen voor de verzendingskosten: het voordeeltarief voor Direct Mail-zendingen.

Ontdek onze promoties:

Test het mediakanaal Direct Mail en geniet een promotie voor een proefcampagne.
Klik hier voor meer informatie.

Ontdek de Euro 2020-promotie voor Direct Mail.
Klik hier voor meer informatie.

De vijf troeven van Direct Mail

1) U bepaalt zelf de doelgroep.

  • U richt zich uitsluitend tot de personen met een voor u interessant profiel. U selecteert die in uw eigen klantendatabase of in een database die gespecialiseerde bedrijven ("list brokers") ter beschikking stellen.

2) U verstuurt uw zendingen op naam. Dat verhoogt de impact.

  • Een geadresseerde zending met een aanbod op maat slaat sneller aan bij de bestemmeling.

3) Direct Marketing is een flexibele oplossing

  • U bakent uw doelgroep zeer nauwkeurig af;
  • Naargelang uw doelstellingen en uw budget bepaalt u zelf hoeveel en welke zendingen u verstuurt:
    • groot of klein formaat;
    • een eenvoudig kaartje of een gepersonaliseerde brief;
    • een brochure of een catalogus;
    • staaltjes;

4) Direct Marketing is een perfect meetbare oplossing

  • U wenst zoveel mogelijk reactie op uw boodschap. Vraag uw klanten en prospects om:
    • u een antwoordkaart of een coupon terug te sturen;
    • een bestelling te plaatsen;
    • naar uw verkooppunt (winkel) of webshop te gaan.
  • Zo kunt u de impact van uw actie en de ROI precies meten.
  • Daarnaast kunt u ook uw volgende campagne beter plannen en uw boodschap optimaliseren.

5) Direct Mail benut het ”postmoment“, een dagelijks geprivilegieerd contact met de consument

  • 69% opent uit nieuwsgierigheid z’n post meteen.
  • 93% van alle ontvangers houdt z’n post een tijdje bij.
  • 56% voelt zich gewaardeerd door een merk door er post van te ontvangen.

(Customer experience around In-Home Advertising, Gfk, 2017)

Bepaal uw strategie

1) Wat zijn uw doelstellingen? Wat wilt u doen?

- U wilt nieuwe klanten vinden

  • Zorg ervoor dat uw prospects een eerste keer bestellen, positief reageren of langskomen;
  • Doe hen op uw boodschap reageren aan de hand van een coupon, antwoordkaart of uitnodiging;
  • In een tweede fase kunt u dan een bestand aanleggen dat u voor uw volgende acties kunt gebruiken.

Hoe gaat u van start?

  • Bepaal het profiel van de prospects die u wilt bereiken en huur adressen bij een gespecialiseerd bedrijf (“List Broker”) of bij bpost (“SelectPost”);
  • U kunt uiteraard eventueel ook de adressen gebruiken die u met eigen middelen hebt verzameld:
    • Inschrijvingen op uw website;
    • Coupons op uw producten, in kranten of tijdschriften;
    • Ingevulde formulieren om getrouwheidskaarten te krijgen.
  • Stel uw boodschap op en voeg er een Maxi-Response-antwoordkaart, een coupon, een uitnodiging of een link naar uw website bij.

- U wilt uw bestaande klanten aan u binden
Als u de relatie tussen u en uw klanten bestendigt door hen regelmatig boodschappen te sturen, kunt u op termijn:

  • uw gemiddelde omzet per klant verhogen;
  • uw nieuwe producten en diensten met zo weinig mogelijk kosten bij de juiste doelgroep promoten.

Bied uw trouwe klanten:

  • competitieve aanbiedingen;
  • voordelen en / of exclusieve privileges;
  • eventueel een staaltje;
  • een antwoordmiddel: een Maxi-Response-antwoordkaart, een coupon, een uitnodiging, een link naar uw website.

Dat maakt uw communicatie des te efficiënter en de relatie met uw klanten des te hechter.

- U wilt meer trafiek naar uw verkooppunt

  • Met Direct Mail richt u zich precies tot de consumenten in uw afzetgebied en /of tot de consumenten die interessant zijn voor u qua leeftijd of sociale status.

- U wilt zich tot andere bedrijven richten

  • De B2B-markt (business-to-business) is in België goed voor bijna één miljoen adressen, die te huur zijn bij gespecialiseerde bedrijven ("List Brokers”).

2) Wat is uw budget? Wat zijn uw middelen?
U moet rekening houden met wat onkosten:

  • Adressen huren of kopen (voor prospectie);
  • Uw zendingen laten voorbereiden, drukken en onder omslag steken;
  • Portkosten;
  • De verwerking van de antwoorden en terugzendingen.

Tips:

  • Kies voor kleur (inkt, papier) zodat uw documenten er aantrekkelijk uit zien;
  • Vraag advies over het huren van adressen;
  • Onderzoek goed de verschillende opties om uw zendingen af te drukken (eigen printer, drukker of internetplatform),
  • Vraag informatie over de frankeerkosten en weet dat uw zendingen moeten worden gefrankeerd met PB of frankeermachine om het Direct Mail-voorkeurtarief te kunnen krijgen;
  • Bereken uw ROI en verbeter uw campagnes voortdurend volgens de ervaring die u opdoet. Daar bestaan gratis onlineberekeningen voor. U kunt ook een beroep doen op bpost voor een DM Barometer voor uw acties.

Aan de slag

1) Bepaal uw doelstellingen

  • U wilt uw activiteit een versnelling hoger schakelen (een voorraad van de hand doen, uw omzet verhogen, uw verkooppunt bekendheid geven enz.).
  • Er dient zich een mooie gelegenheid aan (beurs, nieuw website, verjaardag van de klant enz.);
  • U wilt een event opzetten, meer naambekendheid verwerven of u van uw concurrenten onderscheiden;
  • U wilt een adressenbestand aanleggen.

2) Bereid uw communicatie voor
Maak een lijst van wat u wilt zeggen over

  • Uw aanbod en het voordeel voor de klant;
  • Uw troeven ten opzichte van de concurrentie;
  • De waarborgen die u biedt;
  • De reactie die u wenst (een bezoek aan de winkel of op de website, een coupon of antwoordkaart terugsturen enz.).

Bied een geschenk of voordeel aan

  • Bekijk even wat u het best past:
    • een geschenk (dit werkt doorgaans het best);
    • een korting of een cadeauchèque;
    • het de klant makkelijker maken (gratis telefoonnummer om te bestellen, geen portkosten, uitgestelde of gespreide betaling enz.);
    • deelnemen aan een wedstrijd …

3) Kies een omslagmodel

  • De omslag is de “etalage” van uw communicatie;
  • Hij moet de klant zin geven om hem te openen;
  • Let op het formaat, de kleur en de eventuele blikvangers;
  • De ervaring leert ons dat een A5-omslag de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt.

4) Stel uw brief op

  • Uw brief moet aantrekkelijk zijn;
  • Maak de tekst luchtig zodat hij makkelijk leest;
  • Wijd niet teveel uit en zorg ervoor dat de essentie van de boodschap in het oog springt;
  • Zet bovenaan een blikvanger en onderaan een postscriptum (“PS”) want die worden altijd eerst gelezen;
  • In de structuur van de brief moet uw dynamisme naar voren komen: stel oplossingen voor, detailleer uw aanbod en wijs op uw voordelen ten opzichte van de concurrentie;
  • Bespaar niet op de kwaliteit van het papier en voeg er als het even kan een foldertje over uw producten en diensten bij;
  • U kunt er ook een antwoordkaart bijvoegen.

Verstuur de zending

U heeft verschillende mogelijkheden om uw Direct Mail-zendingen aan te maken, te frankeren en te laten bezorgen.

1) Een beroep doen op een routeur, de ideale oplossing voor grote volumes

  • Deze specialist in het onder omslag steken van zendingen, doet dat allemaal in uw plaats en geeft de zendingen bij bpost af.

2) Collect & Send, de praktische oplossing waarbij bpost uw zendingen komt ophalen

  • U frankeert uw zendingen met en Port Betaald frankeermerk en u plan uw afgifte in eMassPost.
  • Wij komen uw zendingen bij u ophalen.

3) Tariefoplossingen op maat

  • Voor 50 of meer Direct Mail-zendingen die gefrankeerd zijn met PB of een frankeermachine kunt u een voorkeurtarief krijgen;
  • Als u regelmatig grote volumes Direct Mail-zendingen afgeeft, neem dan contact op met uw Account Manager om het tariefplan te definiëren dat het best bij u past.

bpost helpt u

Wij helpen u bij elke stap in het opmaken van uw mailing.

Onze Direct Marketing-adviseurs

  • Zij helpen u om uw project tot een goed einde te brengen.
  • Zij zijn uw contactpersonen voor al wat uw communicatieplan en het halen van uw doelstellingen aangaat: strategie bedenken, verbeteringen voorstellen, resultaten meten, meer algemene informatie over de tests en onderzoeken die bpost bij andere klanten voert.

Onze commercieel afgevaardigden

  • Zijn staan voor u klaar met tariefoplossingen op maat en zij leggen u de procedures uit om uw mailings, administratieve documenten en pakjes te versturen.

Onze klantendienst

  • Onze klantendienst staat altijd voor u klaar. Hebt u een vraag of wenst u met een specialist te spreken, bel dan gerust naar het nummer 022 011111.