Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Consumer still very much attached to paper mail
20 augustus 2024 - 2 Minuten leestijd

Uit de laatste editie van de Paper Reach Survey 2024, die de houding van de Belgen tegenover hun brievenbus onder de loep neemt, blijkt al snel dat de consument nog steeds erg gehecht is aan dit kanaal.

In een alsmaar digitalere wereld blijft de rol van Paper Mail stevig verankerd bij je consumenten. Zo

  • maakt 82% van de Belgische gezinnen hun brievenbus bijna 1 dag op 2 leeg
  • is 73% nieuwsgierig naar wat erin zit: een gevoel dat een positieve invloed zal hebben op de mate van aandacht van de consument voor de verzonden boodschap.
  • vindt 64% de post lezen een prettig moment, waardoor de verstuurde berichten makkelijker binnenkomen en blijven hangen
Het voorkeurkanaal voor je communicatie

Deze studie bevestigt ook de voorkeur van de Belgen voor Paper Mail (of Direct Mail) en huis-aan-huisreclame om commerciële informatie te ontvangen over producten of diensten. Een teken dat de tastbaarheid en informatieve mogelijkheden van papier een troef blijven om de aandacht van je consumenten te trekken.

Zo blijven de Belgische consumenten ook de voorkeur geven aan aanbiedingen en kortingsbonnen op papier.

Zelfs als de digitale kanalen echte alternatieven zijn, worden ze nog niet unaniem geaccepteerd door de consumenten.

 

Preference communication channel
 
Ja, Paper Mail slaat nog altijd aan bij het jongste publiek.

Als iemand daaraan zou twijfelen, de resultaten van het onderzoek bevestigen het activerende effect dat je kunt bereiken door deze media te gebruiken bij deze jonge doelgroep. Ze zeggen dan ook dat ze zijn ingegaan op een commerciële boodschap die ze via Paper Mail hebben ontvangen, en aanzienlijk meer dan de gemiddelde bevolking. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat ze minder vaak in databases met postadressen zitten, waardoor ze minder post ontvangen en er dus nog meer aandacht aan besteden.

Bij deze specifieke groep zien we een significante gedragsverandering tussen 2020 en 2024. 50% meer ontvangt graag post in de brievenbus en zegt door dit kanaal geïnspireerd te zijn geraakt om voor het eerst producten uit te proberen. Dubbel zoveel van hen gebruikt de informatie die ze in hun brievenbus krijgen ook om hun boodschappenlijstje op te stellen.

Wil je zelf eens berekenen hoe succesvol jouw paper mail zal zijn? Via de Paper Reach tool krijg je na enkele klikken op de selectieknoppen een gepersonaliseerd rapport van het potentieel van jouw campagne.

Naar de Paper Reach tool >