Content marketing is het middel bij uitstek om een love brand-status te veroveren. Zoals we al eerder bespraken zijn er namelijk 3 belangrijke kenmerken te onderscheiden bij een love brand: identiteit, positieve gevoelens en onmisbaarheid. Branding en een overtuigende marketverhaal is daarbij van groot belang én laat het net dat zijn waarin content marketing een cruciale rol speelt. We geven u graag enkele voorbeelden mee van geslaagde content marketing in verschillende sectoren.
Content marketing in Banking & Insurance
Een lifestyle magazine om de relatie tussen bank en klant te versterken
Voor KBC zijn, net als voor andere banken, premium banking klanten van groot belang. Ze krijgen een eigen relatiebeheerder toegewezen, maar dat is maar een van de manieren om het vertrouwen te versterken. KBC stuurt hen vier keer per jaar ook Grappa toe. Een magazine met een mix tussen financiële informatie en lifestyle content (met vaste rubrieken voor cultuur, wonen, reizen, tafelen, …) met als doel warmte en genegenheid uitstralen en een imago van niet-alledaags merk creëren. Dat het geapprecieerd wordt, blijkt uit de resultaten. 82% van de contacten (op een oplage van 71.500 exemplaren) leest of doorbladert het. En 83% wil Grappa het liefst op papier blijven krijgen…
Lees hier meer take-aways over content marketing in de financiële sector.
Content Marketing in Automotive
‘Long form storytelling content’ voor een premium perceptie
Hoe zorgt u ervoor dat mensen een bovengemiddelde prijs willen betalen voor uw nieuw model? Niet eenvoudig in een hyperconcurrentiële markt als de automotive sector. Redwood – een gerenommeerd content agency uit Londen – slaagde erin om 4 alom bekende automerken via een weldoordachte content marketingstrategie naar een hoger premium level te sturen. Hun succesrecept? ‘Longer form storytelling content’. Dat content vandaag enkel overleeft in de snackable vorm van een beperkt aantal karakters of seconden, geldt niet als u een premium perceptie wil creëren. Als uw content uw lezer, kijker of luisteraar doordacht en emotioneel prikkelt, zou u versteld staan hoe deze van begin tot einde verslonden wordt. Zoals een video waar de consument het warm van krijgt, of dat ene brand magazine dat uw consument aan zijn zetel kluistert. En ga daarbij op zoek naar die elementen waar u als merk mee geassocieerd wil worden, de zogenaamde identiteitsfactor die bepalend is voor de love brand-status. Zo staat Land Rover voor de vrijheid om te gaan en staan waar u wil. Die unique value proposition benadrukken ze in hun Onelife magazine met verhalen van over de hele wereld die innerlijke kracht en de wil om ‘above en beyond’ te gaan benadrukken. U leest o.a. hoe de Land Rover de gevaarlijkste weg ter wereld trotseerde of hoe de Land Rover ook geschikt is om te rijden op ijs, getest op de enige echte Atlantic ice road.
Lees hier meer take-aways over content marketing in de automotive sector.
Content marketing in Telecom
Trouwe entertainmentklanten belonen met inspirerende verhalen
‘Welk tv-en-internet-abonnement hebben jullie? En zijn jullie daar tevreden van?’ Klinkt bekend in de oren? Mond-aan-mond reclame is elke Telecomspeler’s beste vriend. Reden te meer als u weet dat mond-aan-mond reclame vijf keer meer aanzet tot kopen dan om het even welk medium. Echte love brands hebben goed begrepen dat merk ambassadeurs cruciaal zijn voor hun status. Maar hoe transformeert u uw consumenten in zo’n ‘brand ambassadors’? Door emotie en entertainment bij de mensen thuis te brengen. Zoals het magazine van Telenet – kijk verder met het Telenet magazine - waarmee ze hun trouwe entertainment klanten belonen en zich tegelijkertijd positioneren als volwaardige entertainment speler op de markt. Door een sterke cross mediale samenwerking tussen content kenners, PR-verantwoordelijken, regisseurs, journalisten, … leest u in het magazine geen artikels als 13 in een dozijn, maar beleeft u uw favoriete series eens te meer door een unieke blik achter de schermen, een dubbelinterview met de hoofdcast of een deep dive in de omgeving waar de serie werd opgenomen. Was u bijvoorbeeld al op de hoogte van de betoverende schoonheid van Monterey, de schitterende setting van ‘Big Little Lies’?
Content marketing in Fashion
Het ‘catalogusmagazine’, de communicatie die een heel seizoen meegaat
Decathlon ontpopt zich steeds meer als dé specialist in sport en outdoor. Hun marketing challenge? Veel van hun producten zijn sterk afhankelijk van de seizoenen. In de zomer wilde Decathlon bijvoorbeeld de kampeerder naar de winkel laten trekken. Dit deden ze met een specifieke ‘Trekking’ catalogus van 24 pagina’s op een handig A5-formaat. Producten en tips wisselen elkaar af waarbij de producten zeer gedetailleerd én vanuit het voordeel voor de lezer worden uitgelegd. Deze special rond trekking maakt twee dingen duidelijk: Decathlon is de specialist in dit domein én werkelijk élk product is er verkrijgbaar. Het grote voordeel van zo’n catalogusmagazine? Als communicatie een seizoen lang moet meegaan, dan heeft papier sterke troeven. U kan informatieve content perfect matchen met promotionele aanbiedingen, zonder het magazinegevoel te verliezen. De ultieme plus? Een catalogus wordt vaak bewaard en nog eens bekeken als er een concrete behoefte is.
Content marketing in FMCG
Content die context geeft aan een anders ‘alledaags’ product
Hoe bouwt u een sterk verhaal rond een ‘alledaags’ product zoals water, suiker of melk met een smaakje? Door uw product een context te geven. Dat is ook hoe Red Bull zijn content vleugels blijft geven. Voor Red Bull geen eindeloze ingrediëntspecificaties of caloriegehaltes, wel een diepgaande associatie met extreme sporten. Een knap staaltje content marketing was hun ‘what tourists don’t see’-campagne. Ze plaatsten een indrukwekkende video online van een freerunner die de mooiste plekken in Brugge vanuit een ander perspectief laat zien. Deze werd nadien gevolgd door een postkaart met als slagzin ‘Brugge al eens uit deze hoek bekeken? Zo zag je die scone nog nooit’. Via deze multichannel aanpak, kreeg enerzijds de campagne, alsook het toerisme in Brugge een opfrissing. Een win-win.
Content marketing in Food Retail
Het feestmagazine, uw gids voor impulsaankopen
Sterke content in retail maakt het verschil tussen een droge productopsomming versus inspiratie waarbij het water u in de mond loopt. Het interactieve feestmagazine van Delhaize, gecombineerd met een tijdelijke pop-up en website zette zo op zijn zachtst uitgedrukt aan tot impulsaankopen. Delhaize gaf een originele twist aan het typische ‘receptenmagazine’ waarvan elke retailer er vandaag één op de markt heeft. In het magazine is relevantie troef, door te antwoorden op vragen die bij elke kookliefhebber spelen rond de kerstperiode, zoals die van lezeres Laila: “ik zoek een dessert dat ik makkelijk kan meenemen naar een buffet met vrienden”. Chef-kok Sofie Dumont tipte hierop ‘een duo van panna cotta met mango en vanille’, gekaderd door een supertip over hoe u mango het eenvoudigst snijdt. Met als kers op de panna cotta een boodschappenlijstje in portefeuilleformaat voor dit specifieke recept. Van een ‘smooth productpush’ gesproken.
Content marketing in Home
Ook de ‘niet-zo-handige harry’ leest mee
Met 35 jaar ervaring in de markt van deuren en ramen, kent Belisol als geen ander de informatiebehoefte van de ‘do-it-yourselver’ en hoe deze te vullen. In hun eigen magazine, bieden ze een andere kijk op de wereld van ramen en deuren. Zo bladert u door de geschiedenis van het raam in de architectuur, krijgt u praktische tips voor een warm entree van uw huis, en kijkt u binnen bij opmerkelijke projecten van klanten zoals een hoeve die met succes werd omgevormd tot hedendaagse parel. Ze brengen de productinformatie op een verstaanbare en eenvoudige manier, want ook de ‘niet-zo-handige-Harry’ leest mee. Als ultieme activator, krijgt de klant of prospect het magazine per post toegestuurd samen met een gepersonaliseerde brief ondertekend door de franchisenemer in hun buurt.
Content marketing in Public
Wanneer print ook regio’s verbindt
En ja, ook op gemeenteniveau kan content relaties versterken. Zoals in het geval van Aalter en Knesselare die op 1 januari één werden. Om de overgang aan te kondigen en de burgers de andere gemeente te laten ontdekken, verstuurden beide gemeenten een serie met de hand geschreven zomerse postkaarten naar de bewoners van de andere gemeente om hen op de hoogte te brengen van de bezienswaardigheden:
Hey! Goed aangekomen hier. Gisteren gefietst naar het Hemelrijkpark. Wat een verrassing. Zo’n ge-zel-lig stukje groen, verscholen in het centrum van Knesselare. En nostalgie: de sfeer van de vroegere sigarenfabriek kan je er nog zo voelen. En is daar binnenkort nog een cool parkfestival. Misschien moeten we een avondje meepikken?
De communicatie werd nadien nog vervolledigd met een fietsknooppunten folder met ‘vijf verrassende fietsroutes voor jong en oud in uw nieuwe gemeente’. Allemaal naar Aalter en Knesselare!
Benieuwd naar andere manieren om de love brand-status te veroveren?
Communiceer zeker op het juist moment met uw klant. Hoe? Dat leest u hier >