Starten met content marketing is soms een stevige drempel. Moet u alles in vraag stellen? Moet het echt zo lang duren alvorens er aan content kan begonnen worden? We bieden u graag een stappenplan om snel én doordacht aan de slag te gaan.
Voor marketeers is redactionele content belangrijker dan ooit. Er zijn nog amper marketingplannen te verzinnen zonder een stevige dosis content marketing. Maar hoe begin je eraan? Vaak schrikken zware strategische oefeningen af, terwijl het ook anders kan. Bijvoorbeeld met een specifiek project dat je als leerschool gebruikt om vervolgens content marketing volledig uit te rollen. Neem bijvoorbeeld een magazine voor een van uw doelgroepen.
1 - Doelgroep
Enkel doen en niet nadenken is uiteraard geen goed plan. Wanneer u duidelijk voor ogen hebt voor welke doelgroep u een magazine wilt maken, probeer dan die doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen. Wat houdt de doelgroep bezig, welk profiel en eventuele socio-demografische kenmerken heeft hij, hoe bereik ik hem best met een printpublicatie? Het opstellen van een buyer persona – het creëren van een fictief persoon – kan hierbij enorm helpen. Bepaal daarnaast wat u wilt bereiken bij de doelgroep. Wat zijn uw objectieven? Schrijf zorgvuldig op waarom u wat wilt doen.
2 - Meaningful domein
Daarna moet u een domein claimen waarbinnen u content wilt maken. Dit domein past enerzijds bij de waarden van uw merk, maar speelt ook in op de interesses van uw doelgroep. Kies daarbij best voor een domein dat echt meerwaarde heeft voor uw doelgroep. Een meaningful domein, zoals auteur Bart Lombaerts het beschrijft.
Zo wil Schoenen Torfs consumenten met content helpen ‘sterk in hun schoenen te staan’ (de nieuwe slogan van de schoenenretailer is niet toevallig ‘Sterk in je schoenen’): zowel door er goed uit te zien, zich goed te voelen als door goed te doen voor anderen. Nutricia helpt in Nederland dan weer zwangere vrouwen met alle mogelijke info over het moederschap. Een blik op uw concurrentie kan u hierbij trouwens heel wat leren. Kies voor een domein dat nog niet ingenomen is. Noteer zorgvuldig op waarom u wat wilt doen.
3 - Plan
Hoe zult u uw doel realiseren? Welke frequentie is het meest geschikt? Welke manier van verspreiden? Welk soort artikels brengt u? Hoe zorgt u voor voldoende variatie?
Zo verstuurt Proximus het magazine One drie keer per jaar naar de ICT-doelgroep, maar stuurt het in diezelfde periode 10 e-newsletters en brengt het dagelijks nieuws op ictnews.be. Werk met een contentkalender om een overzicht te behouden. Schrijf zorgvuldig op waarom u uw planning zo wilt aanpakken.
4 - Creatie
Genoeg met denken en plannen. Tijd om te doen. Maak uw eerste artikels, maak uw eerste magazine. Bepaal de juiste stijl, de juiste formats,… Noteer hoe het proces verloopt.
5 - Publicatie en promotie
Verspreid uw magazine en zorg voor manieren om het nog meer onder de aandacht van uw doelgroep te brengen.
Wanneer Bio-planet pockets maakt om mensen te helpen bij een bewuste en gezonde levensstijl, is het logisch dat het die mini-magazines ook op het winkelpunt in de verf zet, bijvoorbeeld met affiches of een display. Houdt bij waarom u voor deze manieren kiest.
6 - Meet en stel bij
Bevraag uw doelgroep (bv. met de Custometer), meet wat werkt en wat minder werkt,… Koppel terug naar uw documentatie over waarom u bepaalde keuzes maakte. Stel vervolgens uw plan bij.
Na verloop van tijd hebt u genoeg learnings verzameld om uw scope te verbreden en ook andere doelgroepen en/of andere kanalen te gaan aanspreken/inzetten. Of zoals een bekend Japans spreekwoord luidt: ‘Al wandelend maak je het pad’.
Veel succes ermee!
Nog een extra zetje nodig? Onze Media Experten inspireren u graag verder met tal van content marketing cases en praktische tips & tricks