Wist u dat het succes van uw campagne voor de helft afhangt van een slimme targeting? Het begint allemaal bij een goed uitgekiende dataselectie. En vandaag gaan die selectiemogelijkheden verder dan ooit. Zo kan u perfect inspelen op individuele interesses en voorkeuren, socio-demografische gegevens en lifestyle. Niet alleen van uw klant, maar ook van uw prospecten.
Benut u al het volledige potentieel van de mogelijke selectiecriteria? Ontdek het in dit artikel.
Ga voor een maximaal bereik
Een huis-aan-huis folder is uw garantie op een maximale visibiliteit. Met geen enkel ander medium belandt u in de handen van élk huishouden in België. Maar wist u dat u ook een huis-aan-huis-campagne gericht kan targeten? Kies voor visibiliteit op die plekken waar uw doelgroep het best vertegenwoordigd is dankzij een selectie op geografische criteria of een selectie gebaseerd op socio-demografische factoren.
Een selectie op basis van geografische criteria
Gebruik uw kennis van de regio en selecteer die postcodes, gemeenten of wijken waar uw potentiële klanten wonen. Wil u uw doelgroep naar uw winkelpunt trekken? Distribueer uw folder dan in een straal van bijvoorbeeld 10 km rond dit winkelpunt. Of baseer u op de maximale reistijd van en naar uw winkelpunt per vervoersmiddel, zodat ontvangers van huis-aan-huis-campagnes gemakkelijk tot bij u geraken.
Tip: houd rekening met de maximale afstand en rijtijd waartoe uw consument bereid is. Een beknopt overzicht:
Ontdek het potentieel van de voor u relevante regio’s via onze Distripost-simulatietool
Een selectie op maat
Mag het net dat tikkeltje gerichter zijn? Om het u gemakkelijk te maken definieerden we enkele snel activeerbare profieltypes. Denk bijvoorbeeld aan 50-plussers, woningeigenaars, de actieve bevolking, mensen met een hoog inkomen, enzovoort. Via een ‘profiled reach’ kunt u een of meerdere van deze profieltypes aanschrijven zonder zelf een dataselectie te maken.
Komt er geen enkel vooraf gedefinieerd profieltype overeen met de doelgroep van uw actie? Dan kunt u er ook voor kiezen om u te richten op specifieke postrondes waar de socio-demografische of lifestylecriteria van uw doelgroep het best worden vertegenwoordigd, de zogenaamde ‘penetration rate’. Doet u bijvoorbeeld een dierenvoedingspromotie of een back to school-actie? Dan kunt u met deze service berekenen in welke regio de meeste mensen met huisdieren of families met kinderen wonen en er een huis-aan-huis-folder laten afleveren. Door u te richten op die zones met een maximale penetratiegraad, bereikt u een maximale impact.
Data, data en nog meer data
Hoe weet u wie u moet targeten en waar vindt u hun gegevens? In de 100% GDPR-proof database van bpost. De database werd gecreëerd aan de hand van de SelectPost Survey en bevat socio-demografische gegevens van meer dan 1 miljoen Belgische gezinnen. Op basis van meer dan 1500 criteria zoals geslacht, taal, leeftijd, hobby’s, productvoorkeuren enzovoort stelt u het ideale prospectiebestand samen om uw aanbod of service in de kijker te zetten.
Meer info over onze database vindt u op www.bpost.be/data
Vergeet ook zeker niet uw bestaande klantenbestand te benutten. Want een bestaande klant behouden is tot 5x goedkoper dan een nieuwe klant aantrekken. U kunt trouwens met behulp van de data quality service van bpost uw bestaande klantenbestand up to date houden.
Hypergepersonaliseerd met de Direct Mail
Wil u er helemaal zeker van zijn dat uw boodschap de juiste mensen bereikt? Met een Direct Mail of geadresseerde reclameboodschap komt u terecht bij die mensen die in de juiste fase zitten van de customer journey en staan te springen om kennis te maken met uw aanbod.
Daar komt nog eens bij dat een gepersonaliseerde Direct Mail zich uitstekend leent tot een upselling, win-back of pure loyalty-campagne. Op pulsesurvey.be vindt u een overzicht van de ideale communicatiemomenten voor relatiemarketing, bevraagd bij een panel van meer dan 4000 Belgische consumenten.
Meer weten over een goed uitgekiende data en targetingstrategie via In-Home Advertising?