Na de drukke eindejaarsperiode is het in januari vaak rustiger in de retailsector. De koopkracht ligt na de duurdere decembermaand sowieso lager. En dit jaar hebben veel consumenten het extra lastig door de stijgende energieprijzen en de hogere inflatie. Voor een grote retailer als Carrefour is store traffic een constante prioriteit. Daarom greep Carrefour dit momentum aan om een activatiecampagne te lanceren. Paper Mail zorgde met een bijzondere creatie mee voor een respons met een wow-effect.
Wat hield de actie in?
Bonuskaarthouders van Carrefour maakten tussen 5 januari en 7 februari 2022 kans op maar liefst 10.000 aankoopbonnen ter waarde van 50 euro. Per aankoopschijf van een minimum bedrag of bepaalde deelnemende producten, kregen ze een deelnamebewijs voor een wedstrijd. Hiervoor moesten ze een QR-code scannen met hun Carrefour App of een unieke code ingeven op www.bonusland.be.
Doelstellingen
- Sales en loyalty. De drempel voor deelname lag op 25 euro
(12,50 euro in de Express-winkels) waardoor de basketvalue stijgt
en trouwe medium en high value klanten bevestigd worden in hun keuze voor Carrefour.
- Traffic op de website/app: wie kans wilde maken op een aankoopbon,
moest ofwel naar de site surfen of de Carrefour App downloaden/gebruiken.
De actie had dus naast een offline ook een online effect.
- Imago. Carrefour ondersteunt de koopkracht door 10.000 aankoopbonnen
van 50 euro weg te geven. Dat zorgt voor een hogere consideration voor het merk.
Een Paper Mail als kick-off medium
Paper Mail heeft als grote voordeel dat het een heel persoonlijk medium is én gezien wordt. De impact is dus groot en daarom kreeg het in de mediamix van Carrefour een prominente plaats. Paper Mail was het kick-off medium: het eerste kanaal waarmee klanten een week op voorhand op de hoogte werden gebracht van de actie. “Hiermee bereikten we onze vaste klanten met een teaser,” licht Frédéric Namurois, Head of Marketing Activation market & Express, toe. De mediamix voor deze campagne bestond verder uit print, radio en digitale media.
Een positieve tone of voice wérkt
De vooraankondiging via Paper Mail, net na Nieuwjaar, was goed nieuws in de brievenbus. Want wie wil er het jaar nu niet goed beginnen én een aankoopbon van 50 euro winnen? Positieve en duidelijke boodschappen op de envelop zijn overigens een stevige stimulans om enveloppen te openen.
Lees hier meer over de impact van Paper Mail
Een wow-effect voor de respons
In amper 5 weken tijd klokte het aantal deelnemers aan de Wow-actie af op maar liefst 155.000. Een opmerkelijk resultaat dat vorige acties Carrefour zelfs oversteeg. Aan de salesdoelstelling werd dus zeker beantwoord maar er is ook het effect op langere termijn. Frédéric Namurois geeft aan wat dat is. “We zagen ook aan een andere parameter dat de actie een succes was. De Carrefour App werd in de actieperiode 2 tot 3 keer zoveel gedownload per week dan in andere periodes.” Dat betekent dat de app een nieuw medium is om de band met Carrefour op regelmatige basis te verstevigen.
Perfecte match tussen offline en online
Op de wedstrijdkaart stonden een QR-code en een uniek deelnamenummer. Beide leidden naar de website waar je te weten kwam of je een van de 10.000 waardebonnen van 10 euro had gewonnen. Uit de respons blijkt dat de QR-code snel terrein wint als responsmedium. ‘De code werd door 33% van de deelnemers gescand”, weet Frédéric Namurois uit de analyse. De brug tussen offline en online communicatie wordt dus steeds makkelijker geslagen, met alle positieve impact vandien voor deze wow-respons.
Lees hier meer over de QR-code als responsversneller voor Paper Mail