Eetbaar zijn is een voordeel
5 vleugjes neuromarketing bij In-Home Advertising
Direct mail en door-to-door kunnen sterke troefkaarten op tafel leggen. Maak je slim gebruik van In-Home Advertising in je multichannel-aanpak, dan is resultaat gegarandeerd. Dat bewijzen deze vijf cases, geselecteerd door de media experts van bpost. Je merkt meteen: raketwetenschap hoeft niet altijd, al komt er af en toe wel een vleugje neuromarketing om de hoek kijken. Deze nieuwe discipline past inzichten uit de neurowetenschap toe op ons vakgebied. Het doel: marketingcampagnes effectiever maken door boodschap en vorm beter af te stemmen op de werking van onze hersenen.
Katrien Merckx
Senior Media Expert
en inspiratiebron voor creatieve agentschappen
1. Nespresso
De impact van je eigen naam
Deze klassevolle direct mailing bespeelt de werking van ons brein al vanop de envelop. De techniek is even klassiek als impactvol: personalisatie. De hersenen herkennen de eigen naam, en onverdeelde aandacht van je doelgroep is het resultaat. Als je database het mogelijk maakt, laat die buitenkans dan zeker niet liggen. De mailing past naadloos in het multichannel-verhaal van Nespresso: televisie verhoogt de brand awareness, In-Home Advertising brengt producten op maat bij de individuele consument. Daarbij benut het koffiemerk uitstekend de keerzijde van de envelop. Die wordt gegarandeerd aandachtig bekeken. Maak er gebruik van, en plaats daar een belangrijke boodschap voor je doelgroep.
2. BMW
Het brein is van nature nieuwsgierig
Automerken zijn trouwe gebruikers van media zoals radio, televisie, out of home, print en online. Maar BMW zet ook slim in op direct mail, gericht naar een bijzondere doelgroep: de eigen klanten. Niet iedere BMW-rijder weet dat hun concessiehouder ook een werkplaats heeft waar schade aan de carrosserie wordt verholpen. Daarom stuurde reclamebureau Air een 45-toerensingle op met een fikse kras erin. ‘Wat doet die kras daar?’ vraagt je brein nieuwsgierig, en het volgende moment ligt de schijf op je platenspeler.
Tatjana Raman
Senior Media Expert
met aanvullende expertise in TV, radio, print en online
3. Poule & Poulette
Eetbaar zijn is een voordeel
‘Kan ik het opeten?’ is nog een vraag die ons primitief brein zich stelt. Daarom heeft een boodschap over voeding altijd een voorsprong in de strijd om aandacht. Bij de opening van een nieuwe Poule & Poulette op de Gentse Korenmarkt viel bij alle huizen in de buurt een merkwaardige door-to-door in de bus: een officiële brief van de Stad Gent, waarin de Korenmarkt plechtig werd omgedoopt tot Kiekensmarkt. 300 meter verderop, in het Gentse stadhuis, fronste men ongetwijfeld even de wenkbrauwen. Maar met een sympathieke knipoog verover je alle harten, zelfs die van het gezag.
4. MediaMarkt
De kracht van – een beetje – angst
We hebben allemaal nog een reptielenbrein in ons hoofd, een overblijfsel van de tijd die we doorbrachten tussen mammoeten en sabeltandtijgers. Dat brein reageert op basisemoties, zoals honger en angst. MediaMarkt geeft een prikje in deze laatste richting. Nieuwe promoties lanceert de retailer steevast crossmediaal. Voor de campagne 21% btw, weg ermee pakte MediaMarkt echter uit met een extraatje. De eigen clubleden kregen een envelop in hun brievenbus die afkomstig leek van de btw-administratie. Een geruststellende titel op de keerzijde voorkwam een fatale hartstilstand: het was geen aanslagbiljet, maar een uitnodiging voor de première van de campagne. Binnenin zat nog een andere trigger voor ons reptielenbrein: de uitnodiging geurde naar chocolade. De eerste 100 Clubleden die langskwamen op de première kregen immers een lekkere verrassing. Het illustreert een uniek pluspunt van In-Home Advertising: je kan inspelen op alle zintuigen, tot tast, geur en smaak toe. Dat maakt de ervaring zo indrukwekkend.
5. Ethias
De hersenen houden van eenvoud
Ons brein is dol op informatie die het makkelijk kan verwerken. Bijgevolg hoef je niet altijd het warm water uit te vinden om te scoren. In zijn multichannel aanpak slaagt Ethias er keer op keer in om op eenvoudige wijze impactvol te communiceren met de doelgroep. Zo koos de verzekeraar voor een postkaart om een nieuw kantoor aan te kondigen bij de buurtbewoners. Met deze door-to-door is lokale relevantie immers gegarandeerd. De stilaan beroemde poppetjes zorgen voor de frisse toets. Ethias doet wat moet. Maar ze doen dat vooral heel goed.