Hoe spring je eruit in de explosie aan content die dagelijks wordt geproduceerd? Tatjana Raman begint haar verhaal met het voorbeeld van ‘Grow magazine’ van Facebook, ‘Vehicle magazine’ van Uber en ‘Airbnb mag’. “Dat zelfs deze pure digital players hun digitale strategie versterken met een print magazine, zegt veel over het belang van print in de media mix.” Het voordeel van magazines? Je komt binnen in de huiskamer van de consument, en wordt gelezen op een moment dat de consument zelf kiest. Om eruit te springen moet je volgens Tatjana 3 zaken in het achterhoofd houden. TATJANA RAMAN - BPOST MEDIA
1. Praat over puppies, hoge hakken en wanderlust
Doe aan storytelling. Zoek uit wat mensen bezig houdt, waarmee je ze vandaag kan raken. Huisdieren bijvoorbeeld, altijd een goede binnenkomer, dat zal elke dierenliefhebber beamen. Of handel naar het voorbeeld van Away, fabrikant van koffers. Met slagzinnen als ‘your luggage should pull more than its weight – it should be your home between homes, your closet between closets’ geven ze een nieuwe dimensie aan het concept van bagage.
2. Vertrek vanuit interessante insights
Zo vindt 1 op de 2 vrouwen dat autobedrijven niet effectief naar hen communiceren. Autoreclames zijn telkens erg mannelijk getint, en dit terwijl vrouwen in de meeste gevallen wel vetorecht hebben over de keuze van auto. Mercedes gebruikte deze insight in zijn voordeel en scoorde bij de vrouwen met ‘She’s Mercedes’. Een magazine gericht naar alle sterke, dynamische, inspirerende en onafhankelijke vrouwen boordevol verhalen over vrouwelijke ondernemers, hun professionele achtergrond en hun dagelijkse leven.
3. Content is king, distributie is queen
Je kan ontzettend sterke content maken, maar als je niet inzet op distributie verdwijnt deze snel in de massa aan content. Redbull paste dit mooi toe met hun ‘what tourists don’t see’-campagne. Zo plaatsten ze een sterke video online van een freerunner die de mooiste plekken in Brugge vanuit de hoogte laat zien: bekijk de video hier. Deze video werd nadien gevolgd door een postkaart met als slagzin ‘Brugge al eens uit deze hoek bekeken? Zo zag je die scone nog nooit’. Zo kreeg enerzijds de campagne, alsook het toerisme in Brugge een opfrissing.
Lees hier de learnings van de andere experten op het automotive content seminarie van Custo en bpost media.