Het ontwikkelen van paper mail-campagnes mag geen nattevingerwerk zijn. Door de visuele efficiëntie van je creaties proactief te (laten) meten, krijg je de kans om ze te perfectioneren. De Eyetracker is daarvoor de geknipte tool, zéker nu AI een geautomatiseerde aanpak mogelijk maakt.
Zoals de term ‘eyetracker’ al doet vermoeden, levert dit type pre-test een heatmap op van de meest opvallende aspecten van een door-to-door flyer of direct mail. De analyse maakt onder meer duidelijk in welke volgorde de gemiddelde ontvanger de verschillende onderdelen van het reclamedrukwerk zal bekijken. Door hier vóór het uitsturen van een mailing op in te zetten, kan je de campagne in kwestie waar nodig bijsturen.
De Eyetracker is geen nieuw gegeven. Bpost biedt deze effectieve methode van pre-testing, die logischerwijs ook leerrijke A/B-tests faciliteert, al langer aan. Waar de analyses tot voor kort echter steevast op basis van een panel verliepen, gaven de recente technologische ontwikkelingen aanleiding tot een innovatieve geautomatiseerde versie.
Tijdsefficiënt en betrouwbaar
Dankzij een samenwerking met Itention beschikt bpost vandaag over een platform dat de analyses op basis van artificiële intelligentie kan uitvoeren. Door de oogbewegingen van echte mensen te simuleren, meet de software de efficiëntie van visuals of reclamespots in functie van factoren als visibiliteit na één dan wel drie seconden, leesstructuur en leestijd. Deze geautomatiseerde aanpak is niet alleen bijzonder tijdsefficiënt, maar komt ook de betrouwbaarheid van de resultaten ten goede.
Itention en bpost besloten een project op te zetten om de correlatie tussen de visuele kwaliteit en performantie van direct mailings en door-to-door te bewijzen. Daarvoor werden de visuals en Barometer-resultaten van 24 campagnes onder de loep genomen. Wat bleek? Hoe hoger de Eyetracker-score, hoe hoger de effectieve impact. Met de juiste visuele keuze, scoort je campagne bij je klanten op vlak van campagneherkenning en merkattributie.
Als je het materiaal minstens vijf werkdagen voor de mailing opstuurt, ontvang je tijdig een uitgebreid rapport. Indien gewenst en realistisch qua timing, lassen we met plezier een bondige virtuele meeting in om de resultaten van de Eyetracker persoonlijk toe te lichten.
Nóg meer meten is nóg meer weten
De Eyetracker is trouwens lang niet de enige manier om campagnes vóór verzending te analyseren en zo te optimaliseren. Wie vooraf een Eyetracker aanvraagt, kan ook zijn of haar ontwerp van de huis-aan-huis folder of de uitgewerkte direct mail voorleggen bij een panel van experten, die graag hun advies en ervaring met jou willen delen om de campagne te finetunen. Wil je voorafgaand ook de impact van je paper mail inschatten? Daarvoor kan je terecht bij de online tool Paper Reach. Door er de relevante demografische en sectorale selectieknoppen aan te klikken, verkrijg je er een volledig gepersonaliseerd rapport van het potentieel van jouw campagne.
Voor de analyse van je papermail-campagne na verzending is er de bpost Barometer, een post-test die de impact van je reclamedrukwerk nagaat en de resultaten tevens vergelijkt met sectorale benchmarks. Op basis daarvan vergaar je allerlei waardevolle inzichten, waarmee je aan de slag kan gaan bij toekomstige campagnes.