L’Oréal Age Perfect is een schoonheidsproduct voor rijpere vrouwen. Maar waar vind je deze specifieke doelgroep met een aantoonbaar gebruik of interesse in deze categorie van producten? L’Oréal koos bewust voor de kracht van Paper Mail in combinatie met een slimme datastrategie. En met resultaat!
Recht naar (het hart van) de doelgroep met Paper Mail
De doelgroep 55 – 75 kun je via alle media bereiken, maar leeftijd is nog geen garantie voor productinteresse of aankoopintentie onder prospecten. Via de consumentendatabase SelectPost is de kwaliteit wél gegarandeerd. Consumenten delen via SelectPost immers hun productgebruik en interesses. Voor L’Oréal was die combinatie van rationele en emotionele data ideaal.
Het doel was bij de kerndoelgroep snel awareness voor het nieuwe product op te bouwen. Een tweede doelstelling was store traffic naar de winkels. In ‘normale’ tijden is het winkelpunt de plaats om nieuwe producten te ontdekken en te proberen maar tijdens de coronaperiode waren teststaaltjes verboden. Bovendien lag de verkoop van cosmetica de voorbije jaren al lager – allicht door het vele thuiswerken en beperking van sociale contacten. Trial moest dus op een andere manier gebeuren.
Paper Mail mét inhoud: een dubbel effect
In de Paper Mail zat een sample van het nieuwe product Age Perfect. Dat is uiteraard een zeer impactvolle manier om awareness op te bouwen. Zodra je de envelop opent, heb je het product immers al in je handen! Bovendien kun je het direct proberen en een eerste indruk krijgen van de productkwaliteit. Een sample in een envelop verhoogt ook de intentie om de envelop te openen. In de Paper Mail zaten verder kortingbonnen om het winkelbezoek te stimuleren.
Papier: ideaal om veel informatie te delen
Een nieuw product wekt nieuwsgierigheid op en vraagt om een toelichting. Daarom koos L’Oréal voor uitgebreide informatie om te verduidelijken waarom Age Perfect voor de doelgroep de ideale oplossing is. Paper Mail biedt de context om veel informatie over te brengen. L’Oréal deed dat, door de aard van het product en de doelgroep, zeer stijlvol. Ook dat stimuleerde om de Paper Mail te gaan lezen.
Mooie fotografie, veel praktische verzorgingstips en een overzicht van het assortiment dragen eveneens bij tot de leesbereidheid en een langere levensduur. Wie een beslissing neemt, doet dat weliswaar vooral emotioneel maar wil die beslissing ook met rationele argumenten staven.
Bekijk hier meer onderzoeksresultaten van Paper Mail
De resultaten
Uit de research van deze Paper Mail – uitgevoerd door Checkmarket - kwamen een aantal opvallende resultaten naar voor:
- Positieve emoties door de Paper Mail 46%
- Positieve impact op imago + 23%
- Brand consideration lezers + 46% ten opzichte van de mensen die de mailing
- Brand consideration niet-klanten + 57%
- Recall Paper Mail 72%
''Ja, we zijn blij met het resultaat van deze actie. De verkoop werd wellicht beïnvloed door de covid-situatie, waarin er minder traffic naar de winkel was, en er minder make-up werd gekocht'' Alexandra Ceuleman - L'Oréal
Plant u een acquisitiecampagne en wilt u uw doelgroep gericht benaderen?
Neem contact op met onze Media Experts.