Edgard & Cooper is een producent van dierenvoeding. Het Belgische bedrijf kiest uitsluitend voor verse en natuurlijke ingrediënten, en het schenkt 1% van de verkoop aan goede doelen. Geen gewoon merk dus en dat geldt ook voor de communicatie. Zo zorgde het met een hypergepersonaliseerde Paper Mail, prachtig verzorgd door specialist Genscom, voor heel veel buzz op sociale media, zelfs in 7 Europese landen.
Een bijzondere strategie
Als jong merk wil Edgard & Cooper – overigens de namen van de honden van de oprichters – via sociale media snel en origineel impact creëren. Dat doen ze met aanstekelijke filmpjes en content waaruit veel empathie en expertise spreekt. Om die content bij een breder publiek te krijgen, kozen ze voor een opmerkelijke maar zeer succesvolle strategie. Ze wilden influencers over Edgard & Cooper laten vertellen. Het medium om influencers zover te krijgen? Paper Mail!
Personalisatie, de kracht van Paper Mail
Papier biedt ongelooflijk veel creatieve mogelijkheden om te personaliseren. Niet alleen in tekst maar ook in beeld. Edgard & Cooper kozen voor hun campagne voor een hypergepersonaliseerde gedrukte krant: de influencer en zijn of haar huisdier speelden er de hoofdrol in! Alle foto’s en de namen van de huisdieren waren voor iedereen anders. Impact verzekerd dus. De influencers waardeerden ‘hun’ krant in elk geval enorm want ze deelden dit unieke exemplaar op hun sociale kanalen. Veel buzz dus en daar was het het jonge merk uiteindelijk om te doen: via storytelling verduidelijken waarom Edgard & Cooper kiest voor natuurlijke en duurzame dierenvoeding.
Leestip. Meer creatieve cases met personalisatie vindt u in ''De power van post''
Made in Belgium
Voor deze Europese campagne nam Edgard & Cooper contact op met Genscom, gespecialiseerd in gepersonaliseerde kranten in kleine oplages. Genscom kon voor Edgard & Cooper snel en eenvoudig in een try-out voorzien en nam de personalisatie en verzending voor haar rekening. Koenraad Coppens van Genscom licht de campagne toe.
“Personalisatie wordt vaak als complex gezien terwijl die perceptie niet klopt. Voor Edgard & Cooper was er een template voor de krant. Daarin plaatsten we de foto’s van het huisdier van de influencer en personaliseerden de namen in de tekst. We drukten de kranten digitaal en verstuurden ze naar het thuisadres van de influencers. Dat gebeurde in totaal voor zeven markten en in zeven talen. Het unieke is dat het bedrijfsverhaal van Edgard & Cooper en de leefwereld van de influencer hier heel krachtig samenkomen. In een krant kun je uitgebreid je verhaal vertellen. Sociale media bleken dan weer een heel efficiënt medium om via influencers grote groepen consumenten met de krant en het merk in aanraking te brengen. Bovendien kwamen de duurzame visie van Edgard & Cooper op dierenvoeding en Genscoms duurzame aanpak voor gedrukte media hier mooi samen.”
Resultaten
De try-out gebeurde in Duitsland met een tiental gepersonaliseerde kranten naar influencers. Maar enkele weken later groeide het uit tot een succesvolle campagne in zeven Europese landen en talen. De kranten werden massaal gepost en gerepost op sociale media. De campagne miste haar effect dus niet. Online marketing en klassiek media als Paper Mail en gedrukte krant zorgden samen voor een geslaagde impact.
Meer weten over de kracht van personalisatie?
Contacteer onze Media Experts