Hoe zorg je ervoor dat mensen een bovengemiddelde prijs willen betalen voor uw nieuw model? Niet eenvoudig in een hyperconcurrentiële markt als de automotive sector. Maar Redwood – een gerenommeerd content agency uit Londen - slaagde erin om 4 automerken via een weldoordachte content marketingstrategie naar een hoger premium level te sturen. Gavin Green kwam overgevlogen uit Londen om ons hun succesformule toe te lichten in 3 tips. GAVIN GREEN - REDWOOD
1. Premium merken vragen om ‘longer form storytelling content’
Dat content vandaag enkel overleeft in de snackable vorm van een beperkt aantal karakters of seconden, geldt volgens Gavin niet als je een premium perceptie wil creëren. En dat beaamde ook auteur en keynote spreker, Andrew Davis, op Content Marketing World 2018 met zijn quote ‘quit blaming the goldfish’. Het is onzin dat je publiek de aandachtspanne heeft van een goudvis. Als je content je lezer, kijker of luisteraar doordacht en emotioneel prikkelt, zou je versteld staan hoe deze van begin tot einde verslonden wordt. Kies dus gerust voor minder campagnes en steek wat meer budget in die ene video waar de consument het warm van krijgt, of dat ene brand magazine dat uw consument aan zijn zetel kluistert. En bovenal, vertel een verhaal. Wees authentiek en zoek naar die elementen waar je als merk mee geassocieerd wil worden. Is dat lifestyle, natuur, avontuur? Ruil uw nieuwste model op de cover van uw brand magazine dan voor een beeld dat de aandacht op dat ene element pint. Tell, don’t sell! Zo staat Land Rover voor de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Die unique value proposition benadrukken ze in hun Onelife magazine met verhalen van over de hele wereld die innerlijke kracht en de wil om ‘above en beyond’ te gaan benadrukken. Je leest o.a. hoe de Land Rover de gevaarlijkste weg ter wereld trotseerde of hoe de Land Rover ook geschikt is om te rijden op ijs, getest op de enige echte Atlantic ice road.
2. Premium content wordt gemaakt door experten met een redactionele achtergrond
Ontwikkel niet de zoveelste blogpost met oppervlakkige inhoud. Die bestaan al legio. Doe je research en consulteer een echte expert in het vak! Iemand die de juiste vragen stelt, die weet wat de consument echt interesseert en die zijn insights kan vertalen naar krachtige content boodschappen. Want enkel experten die binnen hun niche kennis aanbieden, genieten nog enige credibiliteit. En bovendien profiteer je zo mee van hun groot online bereik. Deze industrie influencers hebben een drievoudige meerwaarde: als distributiekanalen, als geloofwaardige bronnen en als overtuigingsmechanisme.
3. Premium content heeft een strak en eenvoudig design
Geen krullende letters of explosies van kleur. Premium vraagt om hoge kwaliteitsfoto’s, veel witregels en een oase van rust. Onderscheid je van je concurrenten. Ga op zoek naar nooit eerder getoonde foto’s en plaats uw model eens in een out of-the-box omgeving. Maar onthoud: keep it simple and smart!
Lees hier de learnings van de andere experten op het automotive content seminarie van Custo en bpost media.