"Direct Mail maakt écht een verschil op vlak van activatie, ook bij onze trouwste klanten." - Lise Conix, Marketing Manager Torfs
Doelstelling
Trouwe Torfs-klanten herinneren aan het shoptegoed dat ze met getrouwheidspunten hebben gespaard en ervoor zorgen dat ze hun korting (variërend van 2,5 euro tot 20 euro) zeker gebruiken.
Aanpak
Testgroep met Direct Mail (Paper Mail):
De trouwe klanten ontvingen een e-mail en een Direct Mail (Paper Mail) als herinnering wanneer ze na 3 weken nog geen actie hadden ondernomen.
Controlegroep:
Klanten met een identiek koopprofiel en dezelfde socio-demografische kenmerken kregen enkel een e-mail.
Resultaat bij de testgroep (met DM)
- Omzetstijging van 17% bij de testgroep die een e-mail en een Direct Mail (Paper Mail) ontving als herinnering t.o.v. de controlegroep die enkel de e-mail ontving.
- Elke geïnvesteerde euro bracht 6,11 euro omzet op.
- Bovenop de financiële resultaten leidde de Direct Mail (Paper Mail) onder lezers tot een verstevigde trouw (59%), positieve emoties (72%) en drive to web (76%).
3 take-aways
- Ook trouwe klanten zijn gevoelig voor een actiegerichte campagne. Vergeet hen niet.
- E-mail en Direct Mail (Paper Mail) vervangen elkaar niet, maar vullen elkaar aan. Ze bereiken elk een andere doelgroep.
- Direct Mail (Paper Mail) doet het uitstekend als reminder om nietrespondenten tot actie te bewegen.