Matt Brittin is sinds 2007 aan de slag bij Google. Hij is momenteel verantwoordelijk voor Google Operations in EMEA (Europe, Middle East & Africa). Op de UBA Trends Day 2022 sprak hij over het sterk groeiende belang van - online - privacy, voor zowel gebruikers als bedrijven.
Bedrijven kunnen tegenwoordig heel gericht potentiële klanten targetten. “De vraag voor 2022 is of dit klassieke reclamemodel goed genoeg is. Mensen willen namelijk meer online privacy én controle”, aldus Brittin. Dus als je je de vraag stelt: hoe pak ik dat aan, dan is de vraag What would Google do? Google vroeg aan duizenden Europeanen hun mening over online ads en privacy. “Veel mensen maken zich zorgen over hoe hun data wordt gebruikt en hebben schrik dat technologie voor slechte doeleinden ingezet wordt.”
Deze cijfers tonen aan dat consumenten steeds
meer bezig zijn met privacy
“Ons onderzoek wees uit dat consumenten meer controle, privacy en transparantie willen. Ze willen weten hoe de data gebruikt worden en wat zij ervoor in ruil krijgen. Het is dus het moment om hier iets mee te doen als bedrijf. Om verantwoordelijk en respectvol te zijn voor je klanten en gebruikers.” Wat kan je volgens Matt Brittin concreet doen als bedrijf? “Elke organisatie zou moeten investeren in een toekomstgericht én klantgericht privacybeleid”.
Trend: de invloed van soft data
Hard data zijn onmisbaar om voorspellingen te kunnen maken. Maar Jérôme Gutknecht, data director van bpost, ziet een duidelijke trend richting soft data. ‘Hard data leveren kwantiteit op. Soft data kwaliteit. De markt bestaat ook uit minder objectieve psychografische aspecten, zoals invloeden van een groep of gemeenschap, die vaak niet intuïtief zijn in vergelijking met louter kwantitatieve gegevens. Omdat marketinglogica subjectiever is, zijn beide soorten data belangrijk. Hard data zorgen voor meer feitelijke gegevens, terwijl soft data de marketing sturen.
In 3 stappen naar een privacy friendly toekomst volgens Google
- Zorg dat je goed weet waarom je gebruikersdata verzamelt. Bepaal wat al dan niet essentieel is en wat je daadwerkelijk gebruikt.
- Communiceer aan je klanten/gebruikers waarom je welke data je nodig hebt. Vermeld ook wat de voordelen zijn voor hem/haar om deze gegevens te delen met jou. Het is belangrijk om hier geen moeilijk vakjargon te gebruiken, maar simpele taal te hanteren. Het moet MUM zijn: meaningful, understandable en memorable.
- Zorg er tot slot voor dat de gebruikers de gegevens gemakkelijk kunnen aanpassen en dat ze weten hoe de data gebruikt worden.
Investeren in privacy loont
Uit de bevraging van Google bleek dat gebruikers die vinden dat ze controle hebben over hun data twee keer meer geneigd zijn om de content relevant te vinden. Ze zijn ook 3 keer meer geneigd om positief te reageren op de ads.
Dat het loont als bedrijf om in zetten op een klantgericht privacybeleid, wees ook een Cisco-bevraging uit. Meer dan 70 procent van de bedrijven rapporteerde significante business benefits als gevolg van hun privacy-investeringen.
SelectPost van bpost is dankzij de opt-in data volledig voorbereid op deze trend
De juiste doelgroep bereiken is cruciaal als je een reclameboodschap de wereld instuurt. Via SelectPost zorg je dat je reclame bij de juiste consumenten terechtkomt. Deze database met gegevens en voorkeuren van meer dan 1,1 miljoen Belgische gezinnen is bovendien 100% GDPR-proof.