Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
in-print-we-trust-in-a-digital-era
27 mei 2019 - 7 Minuten leestijd

Wilt u een vertrouwensrelatie opbouwen met uw consumenten? Beperk u dan niet tot de digitale communicatiekanalen. Een multichannel-strategie, mét In-Home Advertising, is de beste aanpak om de aandacht van de consument te trekken en daarbij uw geloofwaardigheid en imago te versterken. We verduidelijken voor u welke rol papier speelt in uw mediamix.

 

360°-marketing

In dit digitale tijdperk worden we hoe langer hoe meer bestookt met informatie. E-mails, dynamische reclameborden, sms’jes, sociale netwerken ... de communicatiemiddelen zijn eindeloos. Is dat goed nieuws? Zeer zeker, maar er schuilt ook een addertje onder het gras. Door de overvloed aan reclame wordt het steeds moeilijker om de aandacht van een gehaaste en wantrouwige consument te trekken en vast te houden.

 

In dat verband kent elke goede marketeer het belang van 360°-marketing. Het is erg belangrijk geworden dat je met al die verschillende communicatiemiddelen kan goochelen. Bedrijven steken enorme bedragen in het ontwikkelen van coherente strategieën die die veelheid van communicatiedragers vereist. En dat is prima. Maar door die multichannel-aanpak wordt papier vaak over het hoofd gezien. Welnu, In-Home Advertising (IHA) slaagt vaak daar waarin de andere kanalen meer en meer falen: het stelt u in staat om u te onderscheiden van de concurrentie en het vertrouwen van de consument te winnen. Hierna leest u waarom en hoe papier u ervoor kan behoeden om door de mazen van het net te glippen als de consument zijn post sorteert.

 

Vijf unieke troeven van In-Home Advertising

1 - Tot in de huiskamer van de consument, zonder opdringerig te zijn

Een papieren reclamezending belandt rechtstreeks in de brievenbus. Volgens een kwalitatieve studie, in samenwerking met GfK, opent 92 % van de mensen dagelijks zijn brievenbus. Vervolgens belandt de Direct Mail op een zichtbare plek in het huis. 50% van de mensen bekijkt de DM binnen het volgende uur. Bovendien wordt hij binnen het gezin door meerdere mensen gelezen. Maar de belangrijkste troef van IHA is misschien nog dat het veel minder als opdringerig wordt beschouwd. De consument leest het wanneer het hem het best uitkomt. Bovendien wordt het sorteren en doorbladeren van brieven en folders vaak als een moment van ontspanning ervaren.

 


Lees hier meer insights waarom In-Home Advertising een slimme keuze is in tijden van ad avoidance.

curiosity-letterbox-DirectMail


 

2 - Papier wordt langzamer gelezen

Papieren boodschappen worden met meer aandacht gelezen. Als de lezer een brief of een brochure overloopt, dan heeft hij daar op dat moment zelf voor gekozen. Met andere woorden: hij “ondergaat” de boodschap niet. Maar er zijn nog andere voordelen:

  • Lezers van een papieren bericht worden minder snel onderbroken (door meldingen, e-mails ...).
  • Papier wordt altijd als comfortabeler ervaren dan een scherm. Dat zorgt ervoor dat de lezer zich beter concentreert en maakt van IHA het ideale kanaal om belangrijke of complexere boodschappen over te brengen.

 

3 - 1 200 berichten/dag vs. 22 berichten/week

Zodra we onze social media of onze mailbox openen, beginnen we te scrollen, te sorteren, te deleten. En dat is maar normaal. Elke dag komen er niet minder dan 90 e-mails terecht in de mailbox van een doorsnee kantoorbediende. En de hedendaagse consument zou elke dag blootgesteld worden aan maar  liefst 1200 tot 2200 reclameboodschappen. Vergeleken met die duizelingwekkende cijfers lijken de gemiddeld 22 papieren zendingen die we elke week ontvangen, belachelijk weinig. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat 68,5 % van die zendingen wordt geopend, tegenover slechts 20,81 % van de e-mails.

 

4 - 10 % meer nieuwe consumenten

Maar dat is nog niet alles: IHA zet ook meer aan tot actie. De responsgraad voor een e-mail bedraagt slechts 0,12%, terwijl die voor een papieren zending 4,4% bedraagt. Daarnaast slaagt IHA erin om tot 10% meer klanten aan te trekken.

 

5 - Meer binding, meer waarde

  • Papier creëert een heel andere - concretere, tastbaardere - binding met de mensen dan de digitale kanalen. Papier kan u aanraken, het trekt aan door zijn textuur, kleur en kwaliteit.
  • Het wekt ook meer vertrouwen op en over het algemeen ook meer emoties.
  • Het wordt als persoonlijker ervaren.
  • IHA biedt veel creatieve mogelijkheden: u kan uw boodschap kwijt in een brief, een postkaart, een brochure, een welcome pack met een kleine attentie en zo meer

 

Complementariteit met de online kanalen

De online en de offline kanalen in uw mediamix moeten niet als twee volledig op zichzelf staande eilanden worden gezien. Ze werken integendeel het best als u ze elkaar laat aanvullen. Dat is wat we een multichannel-aanpak noemen.

 


Ontdek hier de sterkste multichannel cases van pure online players.


 

Papier is dus bijzonder geschikt voor bepaalde soorten boodschappen, met name persoonlijke of emotionele . Het zal uw beste bondgenoot zijn als u bijvoorbeeld:

  • uw klanten wil bedanken voor hun loyaliteit;
  • hen wil uitnodigen voor een evenement;
  • zich wil verontschuldigen;
  • hen belangrijke informatie wil meedelen (adresverandering, gewijzigde procedure ...);
  • hen belangrijke documenten wil toezenden (lidkaart ...).

 

Dus, als u niet goed weet waar te beginnen, waarom zou u dan niet uw strategie aanpassen door Direct Mail te gebruiken voor datgene waartoe het zich het best leent?

 


Neem een vliegende start met Direct Mail. Download onze gratis tips & tricks

Download uw Direct Mail gids