Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0721_E-mailmarketing_720x552px_02.jpg
28 juni 2021 - 2 Minuten leestijd

Dat het belangrijk is om e-mailadressen te verzamelen, dat weet elke webshop-eigenaar tegenwoordig wel. Door e-mailadressen op te vragen bij bestellingen, kan je contact houden met je klanten. E-mailmarketing speelt een belangrijke rol binnen e-commerce. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw e-mailings het juiste resultaat bereiken? Onze 5 tips helpen je op weg.

 

Headers_E-news_0721_E-mailmarketing_720x552px_02.jpg

 

Voor je start met e-mailmarketing is het belangrijk om te weten dat je enkele regels moet respecteren, de zogenaamde GDPR-wetgeving. Zo moet je klant je expliciet toestemming geven om zijn e-mailadres te gebruiken voor e-mailmarketing. Hij moet dit zelf bewust aangeven door bijvoorbeeld een vakje aan te vinken - het vakje mag dus niet op voorhand al aangevinkt staan. Lees je goed in over deze wetgeving voor je met klantengegegevens aan de slag gaat.

 

TIP 1: Ga voor persoonlijk

Klanten geven je niet alleen hun e-mailadres, uit hun bestellingen in je webshop kan je ook heel wat andere informatie halen. Bestellen ze vooral voor kinderen, zijn ze geïnteresseerd in een bepaalde productcategorie …? Wie dagcrème koopt, is misschien ook geïnteresseerd in andere huidproducten, zoals zonnecrème of bodylotion. E-mail is het ideale middel om hen hiermee te laten kennismaken. Op basis van deze voorkeuren kan je je klanten in verschillende groepen onderverdelen en elke groep gericht aanschrijven. Zo bouw je een goede band op en verhoog je de conversie.

 

TIP 2: Laat je klant kiezen

Nieuwe klant? Heet hem welkom in je webshop en stel jezelf voor. Maak van dit moment gebruik om beter kennis te maken en nog wat meer informatie te verzamelen. Geef de klant bijvoorbeeld de keuze om zich in te schrijven voor je verschillende mailings: misschien wil hij niet alleen de wekelijkse nieuwsbrief ontvangen, maar is hij ook geïnteresseerd in de nieuwe aanbiedingen van een bepaald merk.

 

TIP 3: Focus niet alleen op directe verkopen

Natuurlijk heb je liever dat alle klanten zoveel mogelijk bestellen in je webshop. De meeste e-mailings puilen uit van de acties en promotiecodes. Maar wist je dat je je klanten ook onrechtstreeks naar je webshop kan leiden? Deel je 10 tips voor die perfecte zomeroutfit, leg uit hoe je die ene kamer groter kan doen lijken of voeg eens een leuke quiz aan je e-mailing toe. Zo creëer je een positief gevoel over jouw webshop bij de klanten en blijf je top-of-mind op het moment dat ze op zoek zijn naar een bepaald product.

 

TIP 4: Durf op te vallen

Wees niet bang om origineel of creatief uit de hoek te komen. Gebruik humor in de onderwerpregel of zet een ludieke actie op poten. Op die manier wakker je de nieuwsgierigheid van je lezers aan en wordt je e-mail vaker opengeklikt. De mailboxen van je klanten zitten steevast bomvol nieuwsbrieven en mailings, zorg dat de jouwe eruit springt.

 

TIP 5: Trek opnieuw de aandacht van inactieve klanten

Soms openen sommige klanten je nieuwsbrieven niet meer. Misschien hebben ze tijdelijk geen behoefte meer aan je aanbod of misschien vielen je mailings niet voldoende op in hun mailbox. Dat hebben we met onze vorige tip al verholpen! Denk eraan om inactieve klanten anders te benaderen dan actieve klanten. Pas je mailings aan deze groep aan. Start een reactiveringscampagne en herinner hen eraan waarom ze vroeger wel interesse hadden in je producten of diensten.

 

Meer weten over het opzetten van een succesvolle e-mailmarketing? Herbekijk hier onze webinar om te ontdekken hoe je relevante leads verzamelt en een succesvolle mailstrategie opzet.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Tips, Marketing, E-commerce, Logistiek
bpost zet alles op alles voor zorgeloze én magische feesten
EOY Campaign
30 oktober 2024
- 4 Minuten leestijd
EOY Campaign
Internationaal, Marketing, Gids
Gids neemt Nederlandse e-commerce mee door de bijzonderheden van België
Border sign Belgium
12 juni 2024
Border sign Belgium
bpost product, E-commerce, Marketing
[Campagne] Makkelijk pakjes verzenden met bpost!
Campagne Verzenden
4 mei 2023
- 2 Minuten leestijd
Campagne Verzenden
Duurzaam, Klantendienst, Marketing
bpost op nieuwe BEL ESG-index van Euronext
Bel ESG
9 maart 2023
- 3 Minuten leestijd
Bel ESG
Tips, E-commerce, Marketing
25% meer verkoop dankzij professionele foto’s
Studio 360
1 februari 2023
- 3 Minuten leestijd
Studio 360