Gemakkelijk, zorgeloos, flexibel, ecologisch: de eerste webwinkels die voor de ophaling van hun zendingen overschakelden naar het nieuwe Recurrent Collect All-In-contract, zijn erg te spreken over de formule. “Je wordt alsmaar groter en dan is het fijn dat je logistieke partner echt met je meedenkt.”
BBODY, in 2016 opgericht onder de naam Bikinibody, is een Belgische detoxfirma die zich hoofdzakelijk toelegt op gezonde voedingsproducten, zoals huisgemaakte groentesappen en granola, en voedingssupplementen. Die biedt het aan in een aantal fysieke winkelpunten, maar zo’n 65% van de verkoop verloopt via de webshop. “Onze webwinkel is altijd het kloppend hart van de firma geweest”, vertelt oprichter en zaakvoerder Jill Cnudde. Zo bereikt BBODY heel Vlaanderen en ook uit het buitenland lopen steeds meer bestellingen binnen.
Nieuw ophaalplan
In 2023 stuurde BBODY maar liefst 30.000 pakketjes de deur uit, een mijlpaal die het dit jaar met stip hoopt te overtreffen. Gericht op een ophaalregeling op maat van een groeibedrijf, besloten Cnudde en co in februari over te schakelen op het nieuwe Recurrent Collect All-In-contract van bpost. “We staan voor een ‘volgende dag in huis’-service, maar voorheen kon de chauffeur soms niet alle pakketjes meenemen. Dat was met name het geval tijdens piekmomenten door een actie of na de lancering van een nieuw product.”
“Toen onze contactpersoon de nieuwe formule uit de doeken deed, waren we snel overtuigd. Ten eerste omdat we nu meer pakketten kunnen meegeven en de routes van bpost beter afgestemd zijn op onze noden. Ten tweede is er de verhoogde flexibiliteit: wanneer we een forse toename in het verzendvolume verwachten, bijvoorbeeld tijdens Black Friday, mogen we dat melden en houden ze daar rekening mee.” En ook de transitie naar het Recurrent Collect All-In-contract verliep volgend Jill Cnudde vlot. “De nodige documenten werden opgesteld en na een simpele handtekening was de overstap een feit.”
Flexibel, ecologisch en gemakkelijk
“Binnen de Recurrent Collect All-In-formule krijg je de kans om een tijdsvork van drie uur te selecteren”, gaat Cnudde verder in op het contract. “Bij ons loopt die van 15.00 uur tot 18.00 uur. Maar ook op dat vlak toont bpost zich flexibel, want onze chauffeur komt meestal rond 17.00 uur langs. Aangezien we dan in de namiddag nog heel wat bestellingen kunnen verwerken, is dat ideaal voor ons.” Ook over de chauffeur is ze trouwens vol lof. “Die man kent intussen het reilen en zeilen van onze firma en gaat met de nodige finesse met de producten om. Dat we nog nooit klachten ontvingen van klanten over onze logistieke service, is geen toeval.”
Voorts ziet Cnudde een niet onbelangrijk ecologisch voordeel. “Omdat de camionetten vaak vol zaten, moesten we vorig jaar soms twee ophaalmomenten per dag creëren. Nu komt er steeds een leeg busje aan, dat we tot de nok kunnen vullen.” En ook de maandelijkse all-in-factuur, met één prijs voor verzending én ophaling, noemt de zaakvoerder van BBODY een grote troef. “Die aanpak verlicht ons administratief werk gevoelig. Een heel goede zaak, want time is money.”
Samen groeien
“We zijn erg tevreden over onze samenwerking met bpost”, besluit Jill Cnudde. “Als je met een start-up van start gaat, begin je klein. Maar je wordt alsmaar groter en dan is het fijn dat je logistieke partner echt met je meedenkt. Samen groeien, als het ware.”
Jill vertelt je er meer over:
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.