Waarom zou een webshop investeren in de verpakking, het gaat toch om de inhoud? Natuurlijk is de inhoud het belangrijkste, maar onderschat de kracht van een mooie verpakking niet. Tegenwoordig investeren veel grote webshops in “branded packaging”, maar ook voor kleinere webshops kan verpakking een goede marketingtool zijn.
Branded packaging is het vertalen van de huisstijl in de verpakking. Over een huisstijl is vaak lang nagedacht en hij maakt deel uit van de identiteit van de webshop. Vanuit dat opzicht is het logisch dat verpakkingen, die toch essentieel zijn voor e-commerce, aangepast worden aan die huisstijl.
Verleid de klant met uw verpakking
Een goede verpakking slaagt erin om consumenten makkelijker te overtuigen. Op basis van de verpakking maakt ons brein automatische associaties over de kwaliteit van het product. Zo denken we bij donkere kleuren aan luxueuze producten en gaan we ervan uit dat producten in een recycleerbare verpakking goed voor het milieu zijn. Door de verpakking vormen we vaak al een eerste mening, zonder het product zelf getest te hebben.
Dit gaat ook op voor de verpakkingen van webshops: de verpakking bepaalt de eerste indruk die een consument van een webshop krijgt. En zoals het gezegde zegt: you never get a second chance to make a first impression.
Maak van uitpakken een leuke ervaring
Een voordeel van branded packaging is dat uw verpakking ingezet wordt als marketingtool en kan bijdragen aan het unieke karakter en de herkenbaarheid van uw bedrijf. Door de herkenbare verpakking weten we meteen dat het pakje dat net bij buren werd afgeleverd, bij Coolblue besteld werd. Coolblue bereikt door zijn opvallende kleuren zo heel wat potentiële klanten.
Originele verpakkingen kunnen de consumenten aanzetten om nogmaals bij dezelfde webshop te bestellen. Zo werkt Ici Paris XL met geparfumeerde verpakkingen, waardoor het ontvangen van een pakje op zich al een aangename ervaring is. Door deze ervaring zullen klanten sneller opnieuw bij deze winkel bestellen en leidt de verpakking tot een grotere klantentrouw.
Combineer creativiteit en functionaliteit
Investeren in een originele verpakking betekent natuurlijk niet dat de verpakking aan functionaliteit mag inboeten. Het komt er net op aan om de ideale combinatie tussen creativiteit en functionaliteit te vinden. Ter inspiratie:
- De Nederlandse fietsenbouwer Van Moof kreeg heel wat klachten over fietsen die beschadigd werden tijdens de verzending. Door op de doos een flatscreen af te beelden, werden de pakketten met meer zorg behandeld en kreeg Van Moof minder ontevreden klanten.
- Coolblue daagt zijn klanten uit om iets creatiefs met de doos te doen en hiervan een foto te posten op hun Facebook-pagina. De leukste inzending wordt beloond. Op deze manier wordt zelfs een eerder functionele verpakking nadien toch nog omgevormd tot iets creatief.
In beide voorbeelden wordt de verpakking zowel op een functionele als creatieve manier ingezet. Op deze manier wordt de verpakking een extra brandingtool waarmee een webshop zich duidelijk kan onderscheiden van de concurrentie.
Op zoek naar meer tips voor uw webshop?
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.