Om de verwachtingen van consumenten in kaart te brengen, analyseren we bij bpost verschillende marktsegmenten. In dit artikel bekijken we de sector van de schoonheidsproducten. Wat is de huidige situatie, welke trends tekenen zich af en hoe kan dit segment verder groeien?
Waar in andere sectoren de e-commerce exponentieel toeneemt, wordt op dit moment slechts 5% van alle schoonheidsproducten online aangekocht. Opvallend is dat de online marktplaatsen zoals Bol.com en AliExpress het grootste aandeel hebben in de online verkoop van beauty producten. De beauty merken zelf of gespecialiseerde platformen komen pas op een tweede plaats.1
Technologie zwengelt online verkoop van beautyproducten aan
Onderzoek2 wijst uit dat de online verkoop van beautyproducten de komende jaren zal toenemen, vooral bij de jongere generaties. De grote schoonheidsproducenten investeren daarom in eigen webshops waarmee ze hun klanten rechtstreeks kunnen bereiken. Op die websites worden technische snufjes aangeboden, die de testers in de fysieke winkels moeten vervangen. Zo kan je bijvoorbeeld dankzij www.modiface.com met augmented reality online live verschillende lipsticks uitproberen.
Nieuwe beautytrends
Net zoals in andere sectoren, ontstaan er in het segment van de schoonheidsproducten meer en meer webshops die abonnementsformules hanteren. De klant ontvangt op geregelde tijdstippen een pakketje met zijn favoriete verzorgingsproducten. Zo zorgt de Dollar Shave Club ervoor dat u steeds scherpe scheermesjes in huis heeft en stuurt Parfumado je maandelijks een nieuw geurtje.
Een andere trend die de online verkoop van schoonheidsproducten kan stimuleren, is het ontstaan van alternatieve merken. Deze merken focussen zich voornamelijk op de ontwikkeling van producten op basis van natuurlijke en organische stoffen. Nieuwe merken maken ook steeds vaker gebruik van sociale media en influencers om op een snelle en relatief goedkope manier marktaandeel te verwerven.
De barrières van e-commerce wegwerken
Wat kan een producent van schoonheidsproducten nog doen om de online verkoop aan te zwengelen?
Wij lichten er de vier grootste obstakels uit en reiken voor elk van die problemen een oplossing aan.
Uitdaging: De klant krijgt geen face-to-face-advies meer
Oplossing: Gebruik de kracht van influencers en social media
70% van de consumenten vertrouwt online berichten van experten, 92% gelooft de aanbevelingen van vrienden en familie3.
Uitdaging: De klant kan het product niet zien, ruiken of voelen
Oplossing: Maak van de levering een ervaring op zich
Kies voor een originele verpakking met een heerlijk geurtje. Zo krijgt uw klant al meteen een leuke verrassing bij het ontvangen van het pakje.
Uitdaging: De klant kan het product niet testen
Oplossing: Bezorg staaltjes bij elke levering
Voeg een staaltje van het bestelde product toe, zodat de klant zijn aankoop kan testen zonder de verpakking van het product te moeten openen. Staaltjes toevoegen is ook de ideale manier om andere producten uit het gamma voor te stellen.
Uitdaging: De klant ziet op tegen het retourneren
Oplossing: Maak terugzenden makkelijk en gratis
75% van de consumenten verwacht een retourlabel aan te treffen in het pakket4.
1 Bron: Statista, 2 Bron: Statista, 3 Bron: Nielsen, 4 Bron: Ipsos et bpost
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.