Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0121_Brexit_A_720x552px.jpg
28 januari 2021 - 2 Minuten leestijd

Sinds 1 januari 2021 zijn de banden tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie volledig verbroken. Net voor die breuk slaagden beide partijen er in om een handelsakkoord te sluiten. Wat betekent dit voor wie koopt of verkoopt in het Verenigd Koninkrijk? We vatten de belangrijkste elementen voor je samen.

 

Headers_E-news_0121_Brexit_03A.jpg

 

Door uit de Europese Unie te stappen, vallen Engeland, Schotland en Wales niet langer onder de Europese wetgeving. Concreet wil dit zeggen dat de Britse regering over heel wat onderwerpen eigen regels kan opstellen, maar ook dat het land niet langer deel uitmaakt van de Europese eenheidsmarkt. Zonder de handelsakkoorden binnen deze markt moeten er invoerrechten betaald worden en wordt producten invoeren vanuit en naar het Verenigd Koninkrijk heel wat duurder.

Voor Ierland en Noord-Ierland verandert er niets. Omdat Ierland tot de Europese Unie behoort en Noord-Ierland tot de douanezone van de Europese Unie, blijven de bestaande regels voor EU-zendingen hier gelden.

 

Impact op de handel

Dankzij dit nieuwe handelsakkoord tussen de EU en het VK moeten er geen invoerrechten betaald worden, maar dat betekent niet dat er op dat vlak niets verandert – integendeel zelfs. Zo gaat het Verenigd Koninkrijk andere normen hanteren voor goederen die worden ingevoerd. Dit betekent dat handelaars een extra certificaat moeten laten opstellen als ze hun producten ook in het Vereningd Koninkrijk willen aanbieden. Aangezien het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de Europese douane-unie, moeten bedrijven voor elke levering ook invoer- of uitvoeraangiftes invullen.

 

Duurder en trager

De Brexit zal dus heel wat extra administratie en organisatie met zich meebrengen, en daar zullen bedrijven en consumenten de tol voor betalen. Er wordt algemeen verwacht dat Britten meer zullen betalen voor producten uit de Europese Unie, maar ook goederen uit het Verenigd Koninkrijk zullen voor Europeanen duurder worden. Daarnaast zorgt de uitstap van het Verenigd Koninkrijk er ook voor dat verzending vanuit en naar de Europese Unie veel langer zal duren. Aan de grenzen moeten in principe zowel de papieren als de producten zelf gecontroleerd worden. Hou er dus rekening mee dat je Britse bestemmelingen langer op hun pakje zullen moeten wachten.

 

Wil je graag pakjes verzenden naar het Verenigd Koninkrijk, maar heb je geen idee hoe je dit na de Brexit correct aanpakt? In onze blog vind je een handig overzicht van alle formaliteiten.

Zo verzend je pakjes naar de VK na de Brexit >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
Internationaal, Marketing, Gids
Gids neemt Nederlandse e-commerce mee door de bijzonderheden van België
Border sign Belgium
12 juni 2024
Border sign Belgium
Internationaal, E-commerce, Logistiek
Nieuw: partnership met Post Luxembourg, vlottere retours uit Nederland
Parcels par Bpost vers le Luxembourg et Les Pays Bas, et de retour.
24 augustus 2023
- 2 Minuten leestijd
Parcels par Bpost vers le Luxembourg et Les Pays Bas, et de retour.
Duurzaam, E-commerce, Internationaal
Nieuwe duurzaamheidslabels voor pakjes naar Frankrijk en Italië
Duurzaamheidslabels
3 mei 2023
- 3 Minuten leestijd
Duurzaamheidslabels
Internationaal, Logistiek, E-commerce
Bpost onderzoekt samenwerking met ViaTim voor snelle levering van pakjes vanuit Nederland
Nissan
7 maart 2022
- 2 Minuten leestijd
Nissan