Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Voor online retailers die een extra markt aanboren, is het ontzettend belangrijk om samen te werken met een betrouwbare lokale logistieke partner. Dat wisten ze bij one-stop-shop Plutosport maar al te best toen ze hun blikveld besloten te verruimen naar de Belgische markt en daarbij in zee gingen met bpost.

Richard Bakker is Logistics & Operations Manager bij Plutosport, een vanuit Nederland opererende webshop waar alle doelgroepen terechtkunnen voor lifestylekleding en allerlei sportartikelen, van textiel en schoenen tot tassen en accessoires. Voorheen mocht het merk al heel wat Belgische klanten verwelkomen via de Nederlandse, Franse en Duitse webextensies, maar gezien het grote groeipotentieel in ons land is er sinds vorig jaar ook plutosport.be. Bakker was vanuit zijn functie nauw betrokken bij die stap en geeft een woordje uitleg over het bijhorende partnership met bpost.

Pluto Sport - Home page
 
Samenwerken met de Belgische nummer één

Als online retailer een expansie realiseren naar een nieuwe markt, uiteraard vraagt dat meer dan het opzetten van een webshop met de juiste extensie. Er komt heel wat bij kijken. “We hebben de structuur en de lay-out van de Nederlandse tegenhanger overgenomen, maar daarnaast spelen ook aspecten als betaalmethoden een rol. De voorkeuren op dat vlak verschillen sterk per land.” Verder is er natuurlijk het logistieke verhaal. Daarvoor moesten Bakker en co niet alleen nadenken over het voorraadbeheer, dat ook voor alle exportlanden via het Nederlandse magazijn verloopt. Een geschikte samenwerking met een Belgische pakjesverdeler was evenzeer cruciaal.

“Het hoeft niet te verbazen dat we op het gebied van transport en logistiek mikken op snelheid aan een goed tarief. Tevens willen we betrouwbare partners aan ons binden, die nakomen wat ze beloven en er een uitstekende klantenservice op nahouden.” Op basis van die criteria kwam Plutosport uit bij bpost en zijn sterk uitgebouwde logistieke netwerk. “Samenwerken met de nummer één van België, werkt duidelijk in ons voordeel.”

 

Volgende dag in huis

Door in zee te gaan met bpost, is Plutosport in staat zijn Belgische bestellingen razendsnel te leveren. Meer nog, naast Nederland is België het enige land waar de retailer een ‘volgende dag in huis’-service kan aanbieden. En dat heeft niet alleen een geografische reden, stelt Bakker. “Als we met een andere partij zouden werken, ligt België bij wijze van spreken een stuk verder van ons verwijderd. Bpost staat erom bekend de snelste verzendingen van Nederland naar België te realiseren. Belangrijk, want bepaalde artikelen uit ons aanbod heeft de klant liefst zo snel mogelijk in huis. De orders die tot 22.00 uur bij ons binnenlopen, komen de volgende dag toe.”

 

Lokale expertise

Dat ze ook op een Nederlands aanspreekpunt binnen bpost kunnen rekenen, noemen Richard Bakker en zijn collega’s mooi meegenomen. Ook het feit dat bpost over een grote expertise beschikt wat de Belgische e-commercemarkt betreft, is een troef. “Voorlopig hebben we daar nog niet echt gebruik van gemaakt, maar richting de toekomst lijkt me dat zeker een kans. Zo kunnen we onze Belgische branding optimaliseren en de lokale klanten op de beste manier bereiken en bedienen.” Met 100.000 pakketjes per jaar geldt ons land nu al als de derde afzetmarkt voor Plutosport, na Nederland en Duitsland, maar de ingrediënten lijken kortom aanwezig om de Belgische opmars in een stroomversnelling te brengen.

 

White Paper eMerce

Download deze praktische gids voor de Nederlandse e-commerce. Hij biedt antwoorden en inzichten aan de Nederlandse ondernemer met ambitie om in België een succesvolle e-commerce op te zetten.


Download de White Paper >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen