Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Bedrijven die willen groeien, kunnen niet meer omheen de gestegen vraag naar duurzame oplossingen. Ook voor je e-commerce kunnen duurzame initiatieven niet enkel de planeet helpen, maar ook nieuwe opportuniteiten creëren. Met Katrien Spilliaert, Business Experte Sustainable Solutions bij bpost, onderzoeken we de kansen.

 

We spreken Katrien Spilliaert enkele dagen voor ze op de Summit van Becom, de Belgische e-business federatie, tekst en uitleg geeft over de duurzaamheid van de pakketindustrie. Voor bpost begeleidt ze klanten om de impact van hun e-commerceactiviteiten op het milieu te begrijpen en hen bewustere keuzes te laten maken. Haar boodschap aan het publiek op de Becom Summit 24 is alvast duidelijk: “als je als ondernemer wilt groeien, kies dan voor een duurzame aanpak en werk samen met partners die hierin gespecialiseerd zijn”, vertelt ze.

Dat uitgangspunt maakt ze graag concreet met een reeks van logistieke duurzaamheidsoplossingen. De vraag ernaar is zeer duidelijk waarneembaar. “Uit recente rapporten blijkt dat 58% van de Belgen duurzaamheid belangrijk vindt en bereid is zijn gedrag aan te passen”, zegt Katrien Spilliaert. “Bovendien zien we dat bijna driekwart van de online kopers meer wil betalen voor duurzame verpakkingen en dat 55% een merk kiest op basis van duurzame praktijken.”

 

CO2 Calculator

The last green mile by bpostKatrien Spilliaerts punt is duidelijk: klanten verwachten dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen, maar dat kan met oplossingen die tegelijk de CO2-voetafdruk verkleinen én nieuwe business opportuniteiten creëren. “Retailers die duurzaamheid omarmen, onderscheiden zich in een competitieve markt,”, zegt ze, “maar we zien ook een nood aan tools en strategieën die helpen om in die context groei mogelijk te maken.” Een belangrijke tool die bpost sinds begin 2024 exclusief aan haar parcel-klanten aanbiedt, is de CO2 Calculator.

Deze tool geeft bedrijven inzicht in de CO2-uitstoot van hun logistieke processen en genereert data om deze uitstoot te verminderen. “Onze CO2-calculator geeft gedetailleerde emissiegegevens per pakket en klant”, zegt Katrien Spilliaert terwijl ze ons door de tools loodst. We zien gedetailleerde data per periode, per type levering, maar bijvoorbeeld ook opgedeeld tussen uitstoot waarvoor je direct of indirect verantwoordelijk bent (scope 1, 2 en 3). “Dit helpt bedrijven te voldoen aan rapportagevereisten, maar biedt ook een basis voor strategische duurzaamheidsbeslissingen.”

 

Ecozones en Pudo’s

De CO2 Calculator is een opvallende maar zeker niet de enige oplossing die Katrien Spilliaert naar voor schuift. Ze wijst op de investeringen in herbruikbare verpakkingen en in duurzame stadslogistiek, met initiatieven zoals de Ecozones en het gebruik van afhaalpunten en pakjesautomaten (Pudo’s). Ecozones zijn stedelijke gebieden waar bpost de leveringenEcozones lockers bpost Belgium emissievrij uitvoert. “In onze Ecozones kunnen we de CO2-uitstoot met 97% verminderen”, zegt Spilliaert trots. “Bovendien kiezen consumenten in deze zones massaal voor de duurzame leveringsopties dankzij het uitgebreide netwerk van pakjesautomaten en afhaalpunten.”

Een pakje dat naar een afhaalpunt gaat, zorgt voor minder emissie, maar bpost merkt dat het aanbieden van een afhaalpunt in de check-out van je webshop een positief zakelijk effect heeft. “Een studie wijst uit dat van wie Pudo aanbiedt 50% een verhoging ziet in conversie én 54% ziet de gemiddelde waarde van de bestelling stijgen.”

De evolutie die Katrien Spilliaert schetst, wil bpost richting 2030 verder versnellen. Tegen die datum wil bpost bijvoorbeeld uitsluitend 100% gerecycled verpakkingsmateriaal aanbieden en mikt het op 100% emissievrije last mile leveringen. “De mogelijkheden om duurzaam te groeien, zullen blijven toenemen. Koppel ze aan de beschikbare tools en dan kan je parallel je impact verminderen en je klanten tevreden stellen”, besluit ze.

Samen met bpost duurzaam groeien?
Neem contact op met uw vertrouwde adviseur of vraag via dit formulier om je te contacteren

 

Benieuwd hoe je kan inzetten op het emissievrij leveren van pakjes?

Download onze whitepaper >

 

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
Feestwebshop Studio Lala heeft zijn logistieke zaakjes goed op orde
Studio Lala Party items
22 augustus 2024
- 5 Minuten leestijd
Studio Lala Party items
E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
BBODY, deelt haar gezonde kijk op de nieuwe pakjesophaling
Recurrent Collect-All-In used by BBody
12 juni 2024
Recurrent Collect-All-In used by BBody
Logistiek, Klantendienst, E-commerce
Pazzox vertelt hoe een vertrouwde carrier een positieve aankoopbeleving inleidt
online pharmacy Pazzox
13 maart 2024
online pharmacy Pazzox