Bedrijven die willen groeien, kunnen niet meer omheen de gestegen vraag naar duurzame oplossingen. Ook voor je e-commerce kunnen duurzame initiatieven niet enkel de planeet helpen, maar ook nieuwe opportuniteiten creëren. Met Katrien Spilliaert, Business Experte Sustainable Solutions bij bpost, onderzoeken we de kansen.
We spreken Katrien Spilliaert enkele dagen voor ze op de Summit van Becom, de Belgische e-business federatie, tekst en uitleg geeft over de duurzaamheid van de pakketindustrie. Voor bpost begeleidt ze klanten om de impact van hun e-commerceactiviteiten op het milieu te begrijpen en hen bewustere keuzes te laten maken. Haar boodschap aan het publiek op de Becom Summit 24 is alvast duidelijk: “als je als ondernemer wilt groeien, kies dan voor een duurzame aanpak en werk samen met partners die hierin gespecialiseerd zijn”, vertelt ze.
Dat uitgangspunt maakt ze graag concreet met een reeks van logistieke duurzaamheidsoplossingen. De vraag ernaar is zeer duidelijk waarneembaar. “Uit recente rapporten blijkt dat 58% van de Belgen duurzaamheid belangrijk vindt en bereid is zijn gedrag aan te passen”, zegt Katrien Spilliaert. “Bovendien zien we dat bijna driekwart van de online kopers meer wil betalen voor duurzame verpakkingen en dat 55% een merk kiest op basis van duurzame praktijken.”
CO2 Calculator
Katrien Spilliaerts punt is duidelijk: klanten verwachten dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen, maar dat kan met oplossingen die tegelijk de CO2-voetafdruk verkleinen én nieuwe business opportuniteiten creëren. “Retailers die duurzaamheid omarmen, onderscheiden zich in een competitieve markt,”, zegt ze, “maar we zien ook een nood aan tools en strategieën die helpen om in die context groei mogelijk te maken.” Een belangrijke tool die bpost sinds begin 2024 exclusief aan haar parcel-klanten aanbiedt, is de CO2 Calculator.
Deze tool geeft bedrijven inzicht in de CO2-uitstoot van hun logistieke processen en genereert data om deze uitstoot te verminderen. “Onze CO2-calculator geeft gedetailleerde emissiegegevens per pakket en klant”, zegt Katrien Spilliaert terwijl ze ons door de tools loodst. We zien gedetailleerde data per periode, per type levering, maar bijvoorbeeld ook opgedeeld tussen uitstoot waarvoor je direct of indirect verantwoordelijk bent (scope 1, 2 en 3). “Dit helpt bedrijven te voldoen aan rapportagevereisten, maar biedt ook een basis voor strategische duurzaamheidsbeslissingen.”
Ecozones en Pudo’s
De CO2 Calculator is een opvallende maar zeker niet de enige oplossing die Katrien Spilliaert naar voor schuift. Ze wijst op de investeringen in herbruikbare verpakkingen en in duurzame stadslogistiek, met initiatieven zoals de Ecozones en het gebruik van afhaalpunten en pakjesautomaten (Pudo’s). Ecozones zijn stedelijke gebieden waar bpost de leveringen emissievrij uitvoert. “In onze Ecozones kunnen we de CO2-uitstoot met 97% verminderen”, zegt Spilliaert trots. “Bovendien kiezen consumenten in deze zones massaal voor de duurzame leveringsopties dankzij het uitgebreide netwerk van pakjesautomaten en afhaalpunten.”
Een pakje dat naar een afhaalpunt gaat, zorgt voor minder emissie, maar bpost merkt dat het aanbieden van een afhaalpunt in de check-out van je webshop een positief zakelijk effect heeft. “Een studie wijst uit dat van wie Pudo aanbiedt 50% een verhoging ziet in conversie én 54% ziet de gemiddelde waarde van de bestelling stijgen.”
De evolutie die Katrien Spilliaert schetst, wil bpost richting 2030 verder versnellen. Tegen die datum wil bpost bijvoorbeeld uitsluitend 100% gerecycled verpakkingsmateriaal aanbieden en mikt het op 100% emissievrije last mile leveringen. “De mogelijkheden om duurzaam te groeien, zullen blijven toenemen. Koppel ze aan de beschikbare tools en dan kan je parallel je impact verminderen en je klanten tevreden stellen”, besluit ze.
Neem contact op met uw vertrouwde adviseur of vraag via dit formulier om je te contacteren
Benieuwd hoe je kan inzetten op het emissievrij leveren van pakjes?
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.