Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0219_Geoblocking_A_720x552px.jpg
26 april 2018 - 2 Minuten leestijd

Over de landsgrenzen shoppen kan zo zijn voordelen hebben: het aanbod is diverser en de prijzen zijn mogelijk lager. De Europese Unie wil dat de online shopper van deze voordelen kan genieten en bant geoblocking.

 

 

Wat is geoblocking?

Geoblocking (of ‘geografische blokkering’) is verhinderen dat een consument producten of diensten aankoopt op een website uit een andere lidstaat. De Europese Unie beschouwt dit als een vorm van discriminatie op basis van nationaliteit en verblijfplaats en wil geoblocking dus aan banden leggen.

Concreet wil het verbod op geoblocking zeggen dat elke Europeaan probleemloos aankopen moeten kunnen doen in een webshop van een ander Europees land en dat tegen dezelfde voorwaarden als de inwoners van dat andere land. Op deze manier wil de Europese Unie een grotere interne markt creëeren, waarbij de consument een ruimer aanbod heeft en van de beste koopjes kan genieten.

 

Waar moet u als webshopeigenaar op letten?

Om niet in strijd te zijn met het verbod op geoblocking, moet u de volgende regels respecteren:

1. Gelijke voorwaarden voor iedereen

Dit betekent dat inwoners van een ander land dezelfde voorwaarden en prijzen moeten krijgen als consumenten van het land waar een e-shop actief is. Er mag geen onderscheid zijn tussen een Belg en een Nederlander die iets op een Nederlandse webshop kopen.

Dit geldt ook voor hotelovernachtingen en autoverhuur die de klant in een ander land vastlegt en voor online diensten zoals data-opslag en website-hosting. Voor diensten die door het auteursrecht beschermd worden, geldt dit echter niet.

 
2. Toegang tot alle webwinkels

Elke webshop moet toegankelijk zijn voor alle Europese consumenten. Als webshopeigenaar mag u niet ongevraagd een online klant naar de webshop van zijn land leiden. U moet hiervoor toestemming vragen en de klant moet altijd toegang hebben tot de webshops van de andere landen.

 
3. Identieke betalingsvoorwaarden

Elke online consument moet dezelfde betalingsvoorwaarden en -mogelijkheden krijgen, los van nationaliteit of verblijfplaats.

 

Wat is de impact van het verbod op prijs en leveringsvoorwaarden?

Het is niet verplicht om de prijzen internationaal gelijk te stellen. Als eigenaar van meerdere webshops kunt u dus in Nederland andere prijzen hanteren dan in België. Ook bent u niet verplicht om uw leveringsvoorwaarden aan te passen. Als u enkel in de Benelux levert, dan geldt dit ook voor klanten die bijvoorbeeld vanuit Spanje bestellen.

 

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
Internationaal, Marketing, Gids
Gids neemt Nederlandse e-commerce mee door de bijzonderheden van België
Border sign Belgium
12 juni 2024
Border sign Belgium
Internationaal, E-commerce, Logistiek
Nieuw: partnership met Post Luxembourg, vlottere retours uit Nederland
Parcels par Bpost vers le Luxembourg et Les Pays Bas, et de retour.
24 augustus 2023
- 2 Minuten leestijd
Parcels par Bpost vers le Luxembourg et Les Pays Bas, et de retour.
Duurzaam, E-commerce, Internationaal
Nieuwe duurzaamheidslabels voor pakjes naar Frankrijk en Italië
Duurzaamheidslabels
3 mei 2023
- 3 Minuten leestijd
Duurzaamheidslabels
Internationaal, Logistiek, E-commerce
Bpost onderzoekt samenwerking met ViaTim voor snelle levering van pakjes vanuit Nederland
Nissan
7 maart 2022
- 2 Minuten leestijd
Nissan