Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0921_OnlineShopping_720x552px_10.jpg
21 september 2021 - 2 Minuten leestijd

Bezoekers die iets aan hun winkelwagentje toevoegen, maar je webshop verlaten zonder het te kopen … Herkenbaar? Ongetwijfeld! Niks aan te doen? Toch wel! Via e-mail(s) kan je een deel van die potentiële klanten terughalen. Wij geven je graag enkele tips voor zo’n e-mailcampagne.

 

 Headers_E-news_0921_OnlineShopping_675x335px_10.jpg

 

Rond ‘shopping cart abandonment’ (het winkelkarretje vullen, maar de aankoop niet afronden) is al heel wat onderzoek gebeurd. Met evenveel resultaten, maar één constante: shopping cart abandonment komt vaak voor, héél vaak. Afhankelijk van de sector, kan het percentage verlaten winkelwagentjes oplopen tot 85%. In het beste geval wordt ongeveer de helft van de winkelwagentjes gelaten voor wat ze zijn.

 

Gewoon eens aan het rondkijken, te hoge verzendkosten, de favoriete betaalmethode die ontbreekt, een te omslachtige check-out … Er zijn verschillende redenen waarom een bezoeker z’n aankoop op dat moment niet afrondt. Maar er is ook goed nieuws. Je kán je bezoeker terughalen en er alsnog een klant van maken. Zeker als je meerdere herinneringsmails stuurt, neemt de kans op succes toe. Hier zijn onze tips.

 

1. Schrijf een goede onderwerpregel

Alles start met je onderwerpregel. Spreekt die niet aan of is die niet duidelijk, dan wordt je e-mail simpelweg niet geopend. Probeer het luchtig en persoonlijk te houden (Hoi Jan, we hebben iets van je gevonden 🛒). Ook je bedrijfsnaam (Zalando | Je hebt je bestelling nog niet afgerond) of productdetails (We bewaren je trui nog even in je mandje, Jan) vermelden, is een goed idee.

 

2. Kies het juiste moment

Hoe meer tijd je laat passeren, hoe kleiner de kans is dat je bezoeker nog gaat bestellen. Uit onderzoek blijkt dat het beste moment om de (eerste) e-mail te versturen één tot drie uur na het verlaten van de webshop is. Stuur je de e-mail vroeger, dan kom je heel opdringerig over; stuur je hem pas na één of enkele dagen, dan heeft die bezoeker misschien geen interesse meer of het item ergens anders gekocht.

 

3. Toon productafbeeldingen

Essentieel onderdeel van je e-mail: vermeld niet alleen welke items er in het winkelmandje zitten, maar toon ze ook daadwerkelijk. Gebruik dus duidelijke productafbeeldingen. Voorzie ook een ALT tag voor de afbeeldingen. Wordt de afbeelding niet geladen, dan krijgt de ontvanger nog een omschrijving te zien.

Artikel_E-news_0921_OnlineShopping_675x335px_04.jpg

 
4. Zorg voor een duidelijke oproep

Sluit de e-mail af met een duidelijke oproep, de zogenaamde call to action. Combineer een opvallende knop met een korte, duidelijke en overtuigende tekst. Het moet je bezoeker aanzetten om alsnog de aankoop te doen. Denk: Rond je bestelling af of Terug naar je winkelwagen. Uiteraard leidt deze knop meteen naar het betreffende winkelwagentje.

 

5. Voorzie alternatieven

Misschien rondde je bezoeker z’n bestelling niet af, omdat hij over z’n keuze twijfelde. Om de kansen op een aankoop te vergroten, kan je twee of drie alternatieve producten (in dezelfde stijl) opnemen in je e-mail. Of hetzelfde product in een andere kleur. Houd de alternatieven wel ondergeschikt aan de producten in het winkelwagentje.

Artikel_E-news_0921_OnlineShopping_675x335px_01.jpg

 
6. Speel in op FOMO [Ideaal voor een tweede e-mail]

Heb je een product met een beperkte voorraad, dan kan je ook het FOMO-effect uitspelen (Fear Of Missing Out). Waar je eerste e-mail eerder een herinnering is (Ben je iets vergeten?), kan je deze aanpak gebruiken voor een tweede e-mail. Enkele dagen na je eerste e-mail kan je bijvoorbeeld dit sturen: Laatste kans: je product is bijna uitverkocht of Haast je, er zijn nog maar zoveel stuks van jouw maat op voorraad.

 

7. Geef een korting [Ideaal voor een derde e-mail]

Nog steeds geen aankoop? Dan kan je eventueel een korting, een klein cadeautje, gratis verzendkosten enz. overwegen. Let wel op met deze aanpak. Eens bezoekers dat weten, bestaat de kans dat ze hun winkelwagentje met opzet verlaten om zo het extraatje af te dwingen. Je kan wel duidelijk maken dat het om een eenmalige geste gaat.

 

8. Test, test, test

Last, but not least: ga na wat voor jouw doelgroep werkt en wat niet. Meet welke e-mails het meest geopend worden en welke voor de meeste conversie zorgen. Probeer verschillende onderwerpregels en verzendmomenten, test e-mails met en zonder alternatieve producten enz. Soms zit het in kleine zaken, zoals de tekst van de call to action of de kleur van de knop.

 

Artikel_E-news_0921_OnlineShopping_675x335px_05.jpg

 

Wil je meer weten over de kracht van (persoonlijke) mails? Herbekijk dan zeker onze webinar over e-mailmarketing en het verzamelen van relevante leads.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
Feestwebshop Studio Lala heeft zijn logistieke zaakjes goed op orde
Studio Lala Party items
22 augustus 2024
- 5 Minuten leestijd
Studio Lala Party items
E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
BBODY, deelt haar gezonde kijk op de nieuwe pakjesophaling
Recurrent Collect-All-In used by BBody
12 juni 2024
Recurrent Collect-All-In used by BBody
E-commerce, Duurzaam, bpost product
“Duurzame e-business en klantentevredenheid gaan hand in hand”
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24