Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
No more note in your letterbox in case of absence, but a digital message on your mobile device.
15 januari 2024

Je hebt het zelf ook al meegemaakt: je was niet thuis en je buren ook niet, en er was nergens een plek waar de postbode jouw pakje veilig kon achterlaten. In de plaats daarvan ontving je in je brievenbus het typische rood-wit "afwezigheidsbericht" van bpost dat aangaf dat je je pakje volgende dag mag afhalen in een Afhaalpunt bij jou in de buurt.

Maar wat als we je vertellen dat we deze ervaring na een grondige evaluatie aanpassen? We hebben namelijk een nieuwe werkwijze uitgebreid getest, en na de positieve beoordeling is er ondertussen ook al een roll-out voor heel België opgestart, met voltooiing tegen september '24.

 
Groener door minder papier

In plaats van voor elk pakje een apart briefje af te drukken, hebben we gekozen voor een efficiëntere, milieuvriendelijkere, en vooral klantgerichtere aanpak. Hoe? Door de ontvanger digitaal te informeren over de status en locatie van hun pakje. Geen papieren kennisgeving van niet-bezorging meer, maar altijd de meest recente informatie binnen handbereik via mail of via de app op de smartphone. Als we de ontvanger digitaal kunnen bereiken, ontvangt die geen papieren bericht meer, maar een melding op de My bpost app of via mail. Een win-winsituatie: milieuvriendelijker voor de planeet, en de info voor de ontvanger is altijd up-to-date. We verminderen het aantal briefjes zo met maar liefst 97% ten opzichte van het huidige proces. Dat loont al de moeite, toch?

Maar er is meer. Het delen van e-mailadressen van de ontvangers met bpost maakt je leveringen niet alleen duurzamer, maar biedt ook andere voordelen:

• We kunnen het pakje afleveren volgens de voorkeuren van de ontvanger

• De ontvanger kan zijn of haar adres in sommige gevallen onderweg nog corrigeren

• we kunnen meer gedetailleerd informeren over de 'whereabouts' van het pakje.

 
Invloed op de klantenervaring

Een bijkomend – en een niet onbelangrijk – pluspunt van deze nieuwe werkwijze is dat het op geen enkel vlak de huidige positieve service-ervaring bij de ontvanger heeft aangetast. Onze uitgebreide tests tonen namelijk aan dat onze Net Promoter Score (NPS) en het aantal retourzendingen onveranderd zijn gebleven. De consument toont hiermee duidelijk aan dat hij erg veel belang hecht aan de meest recente status van zijn/haar pakje, ongeacht of het op papier of digitaal is. Wat tegelijk bijdraagt aan de algehele tevredenheid van zowel de ontvanger als voor jou, als afzender.

 
Wat kan je als afzender nog doen?

Om je klant nog beter bij te staan in zijn positieve bezorgervaring van zijn pakje, stellen we het volgende voor:

  1. Werk je Frequently Asked Questions (FAQ) op je website bij met advies over de voorkeuren van de ontvanger zodat die steeds zijn pakjes geleverd krijgt op de gewenste plek.
  2. Deel de e-mailadressen van de ontvangers met bpost bij het aanmaken van de verzendetiketten voor een verbeterde bezorgervaring.


kijk hier hoe je klant zijn leveringsvoorkeuren kan instellen >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Duurzaam, bpost product
“Duurzame e-business en klantentevredenheid gaan hand in hand”
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
Duurzaam, Tips, bpost product
Gebruik jij het CO2-neutraal label al?
CO2 neutral delivery of your mailings and parcels in Belgium
20 november 2023
- 3 Minuten leestijd
CO2 neutral delivery of your mailings and parcels in Belgium
Duurzaam, bpost product, Gids
[ White Paper ] Ontdek hoe je emissievrij pakjes kan leveren?
How to deliver emission-free parcels in Belgium
19 oktober 2023
- 2 Minuten leestijd
How to deliver emission-free parcels in Belgium
Duurzaam, E-commerce, Internationaal
Nieuwe duurzaamheidslabels voor pakjes naar Frankrijk en Italië
Duurzaamheidslabels
3 mei 2023
- 3 Minuten leestijd
Duurzaamheidslabels
Duurzaam, E-commerce, Logistiek
[Podcast] Hoe rijmt bpost e-commerce met duurzaamheid?
Podcast Sustainability
9 maart 2023
- 3 Minuten leestijd
Podcast Sustainability