Marktplaatsen zoals bol.com of Amazon nemen een groot deel van de online verkoop voor hun rekening. Hoe werken marktplaatsen eigenlijk en hoe kunt u er als webshop-eigenaar gebruik van maken?
Een online marktplaats is een overkoepelende webwinkel die de producten van andere handelaars aanbiedt. De marktplaats neemt alle regelingen rond marketing, betalingen, klantenservice en dergelijke voor haar rekening. De handelaars staan in ruil een commissie of een vast bedrag af aan de marktplaats.
Voor- en nadelen van verkopen op marktplaatsen
Voordelen
- Grote spelers, wekken vertrouwen bij de consument
- Uitbesteden van marketing, warehousing service, leveringen, retour, klantendienst en betalingen
- Internationale markt
- Veel potentiële nieuwe klanten
Nadelen
- Sterke prijsconcurrentie
- Verlies van winstmarge
- Weinig tot geen klantenbinding
Best practices voor het verkopen op marktplaatsen
Als u vrede neemt met een lagere winstmarge en minder klantenbinding, kan het interessant zijn om uw producten op een marktplaats aan te bieden. Maar hoe pakt u dat best aan?
1. Kies de juiste marktplaats
Marktplaatsen bestaan intussen in vele maten en gewichten. Denk goed na over welke marktplaats best bij uw product past. Vindt u het belangrijk om een groot bereik te hebben? Kies dan voor een generalistische marktplaats, zoals bol.com. Gaat u echter voor meer conversie? Verkoop uw producten dan via een specialistische marktplaats, zoals Sarenza.
2. Zorg dat uw producten gevonden worden
Net zoals zoekmachines werken marktplaatsen met algoritmes die bepalen welke items bovenaan de lijst met zoekresultaten getoond worden. Besteed dus de nodige aandacht aan de beschrijving van uw producten en gebruik de juiste zoektermen.
U kunt er ook voor kiezen om te adverteren op marktplaatsen. Op deze manier worden uw producten meteen bovenaan de lijst gezet.
3. Onderscheid u van de andere handelaars
De concurrentie op marktplaatsen is groot. Om succes te hebben, is het dus belangrijk om anders te zijn dan de anderen: een origineler aanbod, lagere prijzen, snellere leveringen zijn factoren die hier een rol in kunnen spelen.
4. Vergeet uw eigen webshop niet
U kunt een marktplaats gebruiken als het verlengde van uw eigen webshop om meer te verkopen, nieuwe producten uit te testen of andere klanten te vinden. Blijf wel voldoende aandacht besteden aan uw eigen webshop. Probeer de klant die uw producten via een marktplaats leerde kennen, naar uw eigen webshop te leiden en biedt hem daar een groter aanbod, een betere service en een aangenamere gebruikerservaring.
5. Leer uit uw ervaringen met marktplaatsen
Marktplaatsen zijn het ideale platform om zaken uit te testen. Welke omschrijvingen zorgen voor veel conversie, welke productfoto’s worden vaak aangeklikt? U kunt op een marktplaats ook snel vaststellen welke producten populair zijn en welke niet, en zo het ideale assortiment samenstellen. Gebruik uw bevindingen om uw eigen webshop te optimaliseren
Benieuwd welke andere verkoopskanalen je nog kan inzetten voor je bedrijf? Lees het artikel.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.