Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_2018_Marktplaatsen_A_720x552px.jpg
28 juni 2018 - 2 Minuten leestijd

Marktplaatsen zoals bol.com of Amazon nemen een groot deel van de online verkoop voor hun rekening. Hoe werken marktplaatsen eigenlijk en hoe kunt u er als webshop-eigenaar gebruik van maken?

 

 

Een online marktplaats is een overkoepelende webwinkel die de producten van andere handelaars aanbiedt. De marktplaats neemt alle regelingen rond marketing, betalingen, klantenservice en dergelijke voor haar rekening. De handelaars staan in ruil een commissie of een vast bedrag af aan de marktplaats.

 

Voor- en nadelen van verkopen op marktplaatsen

Voordelen
  • Grote spelers, wekken vertrouwen bij de consument
  • Uitbesteden van marketing, warehousing service, leveringen, retour, klantendienst en betalingen
  • Internationale markt
  • Veel potentiële nieuwe klanten
Nadelen
  • Sterke prijsconcurrentie
  • Verlies van winstmarge
  • Weinig tot geen klantenbinding

 

Best practices voor het verkopen op marktplaatsen

Als u vrede neemt met een lagere winstmarge en minder klantenbinding, kan het interessant zijn om uw producten op een marktplaats aan te bieden. Maar hoe pakt u dat best aan?

 
1. Kies de juiste marktplaats

Marktplaatsen bestaan intussen in vele maten en gewichten. Denk goed na over welke marktplaats best bij uw product past. Vindt u het belangrijk om een groot bereik te hebben? Kies dan voor een generalistische marktplaats, zoals bol.com. Gaat u echter voor meer conversie? Verkoop uw producten dan via een specialistische marktplaats, zoals Sarenza.

 
2. Zorg dat uw producten gevonden worden

Net zoals zoekmachines werken marktplaatsen met algoritmes die bepalen welke items bovenaan de lijst met zoekresultaten getoond worden. Besteed dus de nodige aandacht aan de beschrijving van uw producten en gebruik de juiste zoektermen.
U kunt er ook voor kiezen om te adverteren op marktplaatsen. Op deze manier worden uw producten meteen bovenaan de lijst gezet.

 
3. Onderscheid u van de andere handelaars

De concurrentie op marktplaatsen is groot. Om succes te hebben, is het dus belangrijk om anders te zijn dan de anderen: een origineler aanbod, lagere prijzen, snellere leveringen zijn factoren die hier een rol in kunnen spelen.

 
4. Vergeet uw eigen webshop niet

U kunt een marktplaats gebruiken als het verlengde van uw eigen webshop om meer te verkopen, nieuwe producten uit te testen of andere klanten te vinden. Blijf wel voldoende aandacht besteden aan uw eigen webshop. Probeer de klant die uw producten via een marktplaats leerde kennen, naar uw eigen webshop te leiden en biedt hem daar een groter aanbod, een betere service en een aangenamere gebruikerservaring.

 
5. Leer uit uw ervaringen met marktplaatsen

Marktplaatsen zijn het ideale platform om zaken uit te testen. Welke omschrijvingen zorgen voor veel conversie, welke productfoto’s worden vaak aangeklikt? U kunt op een marktplaats ook snel vaststellen welke producten populair zijn en welke niet, en zo het ideale assortiment samenstellen. Gebruik uw bevindingen om uw eigen webshop te optimaliseren

 

Benieuwd welke andere verkoopskanalen je nog kan inzetten voor je bedrijf? Lees het artikel.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
Feestwebshop Studio Lala heeft zijn logistieke zaakjes goed op orde
Studio Lala Party items
22 augustus 2024
- 5 Minuten leestijd
Studio Lala Party items
E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
BBODY, deelt haar gezonde kijk op de nieuwe pakjesophaling
Recurrent Collect-All-In used by BBody
12 juni 2024
Recurrent Collect-All-In used by BBody
E-commerce, Duurzaam, bpost product
“Duurzame e-business en klantentevredenheid gaan hand in hand”
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24