Bpost houdt een vinger aan de pols van de e-commercewereld. Door eigen onderzoek te koppelen aan data uit nationale en internationale studies. Michel Defloor en Sylvia Yates van bpost, bundelden al deze info in duidelijke inzichten en adviezen. Op eComTalk deelden ze deze met het publiek.
Herbeleef de presentatie van Michel Defloor en Sylvia Yates. En ontdek wat zij van de eerste editie van eComTalk vinden.
E-commerce groeit sneller in België dan in de buurlanden
Michel Defloor toont aan dat België tijdens en na covid op e-commercevlak een indrukwekkende inhaalbeweging heeft ingezet. Bovendien is er enig chauvinisme merkbaar: ‘Belgen willen meer spenderen in Belgische e-shops en minder in het buitenland.’
De verwachtingen rond convenience en prijs veranderen
Waarom winkelen we online in plaats van naar een fysieke winkel te gaan? Het draait nog altijd om convenience en prijs, vertelt onderzoek. ‘Dat is niet nieuw’, geeft Michel toe. Maar hij voegt er een verrassende vaststelling aan toe: ‘Mensen definiëren convenience anders. Ze willen minder die brede keuze van vroeger. Ze willen vooral de klok rond kunnen shoppen’. Ook hun kijk op prijs verandert. Vroeger lag de focus op prijsverschillen op productniveau. Nu kijkt de consument naar het volledige plaatje.
Weet welke persona’s tot je doelgroep behoren
Op basis van research, ervaringen en inzichten definieerde bpost 8 e-shopper target personas. Volgens Michel en Sylvia zijn 3 personas samen verantwoordelijk voor het grootste deel van het online shopping volume in België: Digital Active Convenience Seekers, Young Mind Z en Functional Online Buyers. In het artikel in eComMag ontdek je meer details over hun drijfveren bij online shopping.
Durf positioneren en keuzes maken
Veel webshops willen scoren op alle vlakken: kwaliteit, prijs, snelheid, duurzaamheid, … Michel Defloor en Sylvia Yates raden af om in alles te willen uitblinken. Vooral kleinere webshops adviseren ze om op basis van hun doelgroep – en hun target personas – een aantal sterke punten extra uit te bouwen.
Wees de regelgeving rond duurzaamheid een stapje voor
Op het einde van hun talk waarschuwt Sylvia Yates het publiek. Er komt namelijk een strikter regelgevend kader rond duurzaamheid aan voor de e-commercesector. En dat zowel op Belgisch als Europees vlak. ‘Zet tijdig de nodige stappen. Begin desnoods klein. Maar wacht niet. Duurzaamheid is bovendien meer dan een verplichting. Het kan je merk ook aantrekkelijker maken bij heel wat potentiële klanten.’
Benieuwd naar de volledige kijk van Michel Defloor en Sylvia Yates op e-shoppers en e-commerce?
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.