De Brexit heeft een grote impact op de btw- en douaneregels tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Ook voor jou, als e-tailer, verandert er heel wat. In dit artikel bundelen we alles wat je moet weten: alle handige links en de nodige documenten om na 31 december 2020 vlot pakjes naar het Verenigd Koninkrijk te verzenden.
Zoals je wellicht weet, heeft het Verenigd Koninkrijk op 31 januari 2020 de Europese Unie verlaten. Tot 31 december 2020 had die Brexit weinig tot geen impact. Op 1 januari 2021 veranderde de relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie wél ingrijpend. Ook de impact op alle zendingen naar en van het Verenigd Koninkrijk is aanzienlijk. Wat is er precies veranderd? En wat moet jij voortaan doen als je pakjes verzendt? Een overzicht …
Over welke landen hebben we het?
De impact geldt voor alle zendingen naar en van Engeland, Schotland en Wales. Voor Ierland en Noord-Ierland verandert er niks. Omdat Ierland tot de Europese Unie behoort en Noord-Ierland tot de douanezone van de Europese Unie, gelden de regels voor zendingen binnen de EU.
Wat is er op 1 januari 2021 veranderd?
Voor de btw- en douaneregels wordt er vanaf 1 januari 2021 een onderscheid gemaakt in de waarde van de goederen die naar het Verenigd Koninkrijk verzonden worden. De grens ligt op £ 135. Dit zijn de nieuwe regels:
• Goederen van £ 135 of minder
De btw van het Verenigd Koninkrijk moet in rekening gebracht worden. Er is geen invoertaks van toepassing.
• Goederen van meer dan £ 135
De btw van het Verenigd Koninkrijk moet in rekening gebracht worden. Er is een invoertaks van om en bij de 20% van toepassing.
Alle details over de veranderingen vind je op de website van de Britse overheid.
Voor wie zijn de nieuwe regels van toepassing?
Voor iedereen die professioneel goederen verkoopt en ze naar het Verenigd Koninkrijk verzendt:
- Verkoop via een eigen webshop
- Verkoop via een online marktplaats
- Rechtstreekse verkoop (bv. telefonisch of via e-mail)
Wat heb je allemaal nodig vanaf 1 januari 2021?
Wie goederen verkoopt en ze naar het Verenigd Koninkrijk wil verzenden, heeft voortaan vier zaken nodig. Dit is hoe je ze aanvraagt:
1. Government Gateway ID (‘HMRC’)
Maak je Government Gateway ID hier aan.
2. Btw-nummer voor het Verenigd Koninkrijk (‘UK VAT’)
Vraag je btw-nummer voor het Verenigd Koninkrijk hier aan.
Had je er al een? Dan hoef je geen nieuw nummer aan te vragen.
3. EORI-nummer voor het Verenigd Koninkrijk (‘UK EORI’)
Vraag je EORI-nummer voor het Verenigd Koninkrijk hier aan.
4. HS-codes voor de goederen die je verzendt (‘Harmonized System’)
Net als bij alle zendingen die de EU verlaten, moet elke zending naar het Verenigd Koninkrijk van een HS-code voorzien zijn. Zo’n HS-code bestaat uit zes tot acht cijfers en maakt aan de douane duidelijk welk type goederen er in het pakje zit. Als de HS-code niet vermeld wordt of als ze onjuist is, dan kan de zending door de douane tegengehouden, vertraagd of geweigerd worden. Zoek hier de HS-codes op.
Wat moet je doen als je goederen van £ 135 OF MINDER verkoopt en verzendt?
Op 1 januari 2021 werd de btw-vrijstelling voor goederen met een waarde van £ 15 of minder (de ‘LVCR’ of Low Value Consignment Relief) afgeschaft. Dit is de nieuwe procedure telkens je een item van £ 135 of minder verkoopt en verzendt:
1. Reken de btw van het Verenigd Koninkrijk aan
Bij de verkoop reken je de btw van het Verenigd Koninkrijk aan. In de meeste gevallen is dat 20%. Er geldt geen invoertaks.
2. Voorzie alle gegevens voor de douane
Elk pakje dat je naar het Verenigd Koninkrijk verzendt, moet je van de nodige douanedocumenten voorzien:
- Vul alle verplichte velden van document CN 22/23 in: afzender, geadresseerde, HS-code, land van oorsprong van de inhoud, details van de zending (beschrijving, aantal, gewicht, waarde of inhoud) en port betaald. Voeg twee exemplaren toe. Download het CN 22/23-document hier.
- Voeg twee exemplaren van de factuur of pro forma-factuur toe.
- Steek alle documenten in een plastieken documenthoesje en kleef het op het pakje.
3. Betaal de geïnde btw aan het Verenigd Koninkrijk
Dien periodieke btw-aangiften in en betaal de geïnde btw aan de Britse belastingdienst.
Wat moet je doen als je goederen van MEER DAN £ 135 verkoopt en verzendt?
Royal Mail int de invoertaks en de btw bij de geadresseerde. Dit is de nieuwe procedure telkens je een item van meer dan £ 135 verkoopt en verzendt:
1. Reken de btw van het Verenigd Koninkrijk NIET aan
Bij de verkoop reken je de btw en de invoertaks van het Verenigd Koninkrijk niet aan. Royal Mail zorgt voor de inning.
2. Voorzie alle gegevens voor de douane
Elk pakje dat je naar het Verenigd Koninkrijk verzendt, moet je van de nodige douanedocumenten voorzien:
- Vul alle verplichte velden van document CN 22/23 in: afzender, geadresseerde, HS-code, land van oorsprong van de inhoud, details van de zending (beschrijving, aantal, gewicht, waarde of inhoud) en port betaald. Voeg twee exemplaren toe. Download het CN 22/23-document hier.
- Voeg twee exemplaren van de factuur of pro forma-factuur toe.
- Voeg voor zendingen met een waarde van meer dan € 1000 een Enig Administratief Document toe.
- Steek alle documenten in een plastieken documenthoesje en kleef het op het pakje.
Wat met je contract(en) bij bpost en de tarieven?
Vanaf 1 januari 2021 gelden er nieuwe tarieven voor zendingen naar het Verenigd Koninkrijk. De zendingen worden duurder, omdat er extra administratie en douanecontroles bij komen kijken. Dit is de impact op de contracten:
• bpack Europe Business
Vanaf 28 december 2020 kun je met bpack Europe Business geen pakjes meer naar het Verenigd Koninkrijk verzenden. Als alternatief raden we bpack World Business aan. We leveren het pakje dan aan de deur, of in een Afhaalpunt als de bestemmeling niet thuis is. Een handtekening is niet vereist.
• bpack World Business
De nieuwe tarieven komen overeen met de tarieven van zone 6 uit je huidige bpack World Business-contract. Ze worden automatisch aangepast en toegepast.
• bpack World Express Pro
De nieuwe tarieven komen overeen met de tarieven van zone 4 uit je huidige bpack World Express Pro-contract. Ze worden automatisch aangepast en toegepast.
• bpack World Easy Retour
bpack World Easy Retour is enkel mogelijk binnen de EU. Vanaf 28 december 2020 kunnen je klanten hun pakjes vanuit het Verenigd Koninkrijk dus niet meer terugsturen naar België met de Easy Return Service (ERS). We werken momenteel aan een oplossing om retours weer mogelijk te maken.
Tip: Landmark Global, de dochteronderneming van bpost voor internationale zendingen, kan de uitvoer- en invoeraangifte bij de VK/EU-grens voor jou indienen. Meer weten? Neem contact op met je Account Manager.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.