Sinds maart 2018 maakt het Nederlandse e-fulfilmentbedrijf Active Ants deel uit van bpost. Welke diensten biedt Active Ants aan? En wat maakt dit bedrijf anders dan zijn concurrenten? We vroegen het aan Jeroen Dekker, Managing Partner van Active Ants.
De roots van Active Ants liggen in de groep rond de eerste Nederlandse webwinkel, Shop.nl, die al in 1996 opgericht werd. Het was in dit bedrijf dat Jean Lahaye en Jeroen Dekker, de ondernemers achter Active Ants, ontdekten met welke logistieke uitdagingen webshopeigenaars te maken krijgen. Vanaf 2011 besloten ze zich dan ook volledig te focussen op e-fulfilment.
Jeroen, kan je even wat meer uitleg geven over wat jullie bij Active Ants doen?
“Als iemand me vraagt wat we bij Active Ants doen, dan antwoord ik meestal dat we pakjes inpakken voor webwinkels (lacht). We nemen eigenlijk het hele logstieke proces achter een webwinkel voor onze rekening.”
Voor welke diensten kunnen webshopeigenaars dan bij jullie terecht?
“Standaard nemen we het voorraadbeheer, de orderpicking, het inpakken en het verzenden van bestellingen, en het verwerken van retourzendingen voor onze rekening. Dat is echt onze core business. Daarnaast kunnen webwinkels ook nog bij ons terecht voor aanvullende diensten zoals de klantendienst.”
Snelle en correcte leveringen
Jullie zijn de voorbije jaren sterk gegroeid. Hoe zou je die groei verklaren?
“Het klopt dat we sterk gegroeid zijn. Zowel ons personeelsbestand als onze omzet zijn tussen 2011 en 2019 vertienvoudigd. Die groei valt te verklaren omdat we, in tegenstelling tot veel van onze concurrenten, van e-fulfilment de kern van ons bedrijf hebben gemaakt. Voor veel andere bedrijven is dit vaak slechts een extra dienst die ze erbij nemen.”
Dé USP van Active Ants zijn jullie snelle leveringen. Hoe slagen jullie erin om zo snel te werken?
“Onze ‘late cut-off’ is inderdaad ons sterke punt: bestellingen die ons voor 23u59 bereiken, worden de volgende werkdag al geleverd, ook in België. We kunnen zo snel leveren omdat we de perfecte symbiose tussen mens en robot gevonden hebben. We werken in ons warehouse namelijk met een order picking grid’, een systeem met 60.000 voorraadbakken waarop verschillende robots rijden. Op het moment dat we een bestelling ontvangen, haalt een robot de juiste bak op en brengt die naar een operator, die de bestelling samenstelt. We halen niets meer handmatig rond, waardoor we aan snelheid winnen.”
Is dat de enige reden waarom jullie voor een doorgedreven automatisering kozen?
“Nee, we merkten ook dat het niet altijd makkelijk is om personeel te vinden voor een warehouse. Door robots in te zetten, konden we het personeelstekort opvangen en blijven groeien. Bovendien zien we dat werken met robots tot een kleinere foutenmarge leidt: bij ons wordt er geen haardroger geleverd als er een scheermachine besteld werd (lacht).” “Klanten mogen wel niet denken dat ze bij Active Ants door de automatisering en de omvang van het bedrijf als eenheidsworst zullen behandeld worden. We zetten ook sterk in op de ontwikkeling van software die ervoor zorgt dat maatwerk mogelijk blijft, zonder hoge kosten of verlies aan efficiëntie.”
Innovatie als kernwaarde
Active Ants staat ook gekend als een innovatief bedrijf.
“Klopt. We dragen innovatie hoog in het vaandel en proberen voortdurend te zoeken hoe we onze klanten een nog betere service kunnen bieden. Zo werken we bijvoorbeeld met ‘basket pics’. Dat is een foto die genomen wordt van de klaargemaakte bestelling en die we vanuit de webshop naar de consument sturen. De consument kan nog beter het traject van zijn bestelling opvolgen, wat dan weer tot een grotere klanttevredenheid leidt.”
Ook het inpakken van de bestellingen pakken jullie anders aan. Kan je dat even uitleggen?
“De bestellingen inpakken gebeurt bij Active Ants met de Carton Wrapper. Dat is een machine die een doos maakt op basis van de grootte van de bestelling. Hierdoor besparen we opvulmateriaal en vermijden we dat er bestelwagens rondrijden die quasi voor de helft met lucht gevuld zijn, wat voor bpost en het milieu natuurlijk heel interessant is.”
Samen met bpost klaar voor de toekomst
Laten we het even over bpost hebben. Kan je wat meer vertellen over de samenwerking?
“Sinds mei heeft bpost een meerderheidsparticipatie in Active Ants. bpost stond vroeger enkel in voor de ‘last mile’ van een pakje, maar het bedrijf is steeds meer aan het evolueren naar e-fulfilment. Daar is Active Ants, met zijn jarenlange ervaring, natuurlijk een perfecte partner voor.” “bpost nam eerder ook al Radial over, na Amazon de grootste provider van e-fulfilment diensten in de VS. Door de overname van Active Ants hoopt bpost een even belangrijke speler op het Europese grondgebied te kunnen worden. De omvang van Radial en de knowhow van Active Ants zullen bpost zeker helpen om van een nationale speler uit te groeien tot een globale speler. Webshops met internationale ambities kunnen zich geen betere partner voorstellen.”
“Dankzij de knowhow van Active Ants kan bpost uitgroeien van een nationale tot een globale speler.”
Jeroen Dekker Managing Partner, Active Ants
“Werken met robots leidt tot snelle en correcte leveringen: bij ons worden er geen haardrogers geleverd als er een scheermachine besteld werd.”
Jeroen Dekker Managing Partner, Active Ants
Door hun efficiënte werkwijze en uitgebreid aanbod aan diensten, is Active Ants een interessante partner voor elke webshop. Wilt u graag meer informatie over de services die zij u kunnen bieden? Neem dan een kijkje op www.activeants.be.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.