We kennen Pinterest allemaal als online moodboard waar we inspiratie kunnen opdoen en interessante ideeën kunnen vastpinnen. Maar ook steeds meer bedrijven vinden de weg naar dit platform. Goede zet of de moeite niet waard?
Laten we meteen maar al bovenstaande vraag beantwoorden. Het loont zeker de moeite om een zakelijke account aan te maken op Pinterest en je aanbod via deze weg voor te stellen aan het Pinterest-publiek. Het is dit specifieke publiek dat het platform zo interessant maakt.
Pinterest-gebruikers blijken namelijk vaak actieve shoppers te zijn die via deze weg inspiratie opdoen voor hun volgende aankoop. 98% van de gebruikers probeert nieuwe dingen die ze via Pinterest leren kennen, uit. Een publiek dat actief shopt en open staat voor nieuwe dingen, dat klinkt toch als een ideale doelgroep, niet?
Wat kan Pinterest voor je zaak doen?
Niet enkel de gebruikers maken Pinterest interessant, de hele werking biedt voordelen voor bedrijven. Op Pinterest klikken gebruikers op afbeeldingen die hen boeien en besluiten die - al dan niet - te bewaren op één van hun digitale moodboards. Achter die afbeeldingen schuilt de link naar de oorspronkelijke website waar die afbeelding staat. Bezoekers die op één van jouw afbeeldingen klikken, komen dus via Pinterest op je website terecht. Dit zorgt voor een grotere naamsbekendheid, een betere ranking in Google én meer trafiek op je website.
Op Pinterest met je zaak: hoe pak je het aan?
1. Maak een zakelijke Pinterest-account aan
Het eerste wat je moet doen, is een zakelijke account aanmaken en die linken met je website. Heb je al een persoonlijk profiel, dan kan je dit makkelijk omzetten naar een professionele account. Met een zakelijke Pinterest-account krijg je toegang tot de bezoekersstatistieken en kan je je content op basis van die gegevens aanpassen. Gebruik belangrijke trefwoorden in je profielnaam en je bio, zo word je makkelijk gevonden door gebruikers die op zoek zijn naar jouw aanbod.
2. Structureer je content op verschillende borden.
Binnen je profiel maak je verschillende borden aan waarop je jouw content per onderwerp ordent. Pinterest-gebruikers volgen enkel de borden die zij interessant vinden. Kies dus voor een logische indeling en werk met duidelijke zoekwoorden. Hou je structuur vooral simpel en overzichtelijk.
3. Pin, repin en adverteer
Voeg tenslotte per bord ‘pins’ toe: dit zijn inspirerende afbeeldingen die naar je website linken. Kies mooie foto’s en voeg ook iedere keer een korte beschrijving toe. Beperk je ook niet enkel tot je eigen content, maar durf ook ‘pins’ van anderen te ‘re-pinnen’. Op die manier bereik je meer volgers, die zo ook jouw aanbod leren kennen.
Hou er ook wel rekening mee dat, net zoals op Facebook en Instagram, dergelijke organische posts niet volstaan op Pinterest. Als bedrijf combineer je deze dus best met Pinterest-advertenties, die quasi op dezelfde manier werken als Facebook-advertenties.
Waarmee moet je rekening houden op Pinterest?
Als bedrijf op Pinterest aanwezig zijn, kan je heel wat voordelen opleveren. Er zijn echter ook een aantal spelregels waar je rekening mee moet houden:
• Consistentie
Om meer volgers te krijgen en je content voor meer mensen zichtbaar te maken, moet je geregeld nieuwe content toevoegen en afbeeldingen van anderen ‘re-pinnen’.
• Overtuigende content
Wil je graag content van op jouw website delen via Pinterest, dan moet je er eerst voor zorgen dat je website Pinterest-proof is. Gebruik mooie, verticale afbeeldingen, zorg dat er steeds een duidelijke alt-tekst is en voorzie ook overtuigende titels.
Benieuwd hoe je ook andere verkoopskanalen kan inzetten voor je bedrijf? Lees het artikel.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.