De grote populariteit van smartphones en tablets verandert de e-commerce steeds meer in een m-commerce. Wat houdt deze ontwikkeling in en hoe kunt u er best op inspelen? We geven graag meer info.
De term ‘mobile commerce’ zegt het eigenlijk al zelf: de e-commerce verplaatst zich meer en meer naar de mobiele apparaten. Smartphones en tablets worden steeds vaker gebruikt om aankopen te doen, in die mate zelfs dat experten voorspellen dat in 2021 meer dan de helft van de online aankopen via een mobiel toestel zal verlopen.
Mobiel wordt de nieuwe standaard
Mobiele toestellen bieden de consument een groter gebruiksgemak omdat ze hem toelaten om een webshop te bezoeken waar en wanneer hij dat wil. Bovendien neemt het wantrouwen ten opzichte van mobiel betalen steeds meer af. M-commerce is dus geen voorbijgaande trend, maar een logische evolutie van de e-commerce. Hoog tijd dus om uw webshop m-commerce proof te maken!
Een nieuwe wending voor uw webshop
Het codewoord voor m-commerce is ‘convenience’, het gebruiksgemak van de klant. We geven graag enkele tips om uw webshop mobile friendly en dus klantvriendelijker te maken.
1. De lay-out van uw website moet mobile friendly
Kies voor een mobile first-aanpak: ontwerp uw website voor mobiele apparaten en zorg dat hij ook op groot scherm werkt, in plaats van andersom.
2. Heeft u een grote webshop? Investeer dan in een mobile app.
Een eigen app brengt veel voordelen met zich mee:
- De gebruikservaring van een app is vaak beter, wat een positieve impact heeft op de merkbeleving.
- Met een app kan je extra features aanbieden die interessant zijn voor je klant: van push notifications en gepersonaliseerde content tot chatbots en augmented reality.
Vindt u de ontwikkeling van een app iets te prijzig? Bekijk dan zeker eens de mogelijkheden van webapps. Webapps zijn apps die vanuit een browser werken en niet moeten gedownload worden; ze zijn bovendien goedkoper om te maken.
3. Start met verkopen via social media.
Via smartphones checken consumenten hun social media-accounts. Door uw producten ook op die kanalen te verkopen, brengt u uw webshop dus nog dichter bij de klant. Benieuwd hoe u dit concreet aanpakt? Meer info vindt u in deze blog.
Hema is heel actief op sociale media en wisselt de meer informatieve posts af met dergelijke verkoopboodschappen.
4. Zorg ervoor dat uw klanten hun aankopen mobiel kunnen betalen.
De komst van de mobile banking-apps betekenden een grote evolutie op het vlak van betalingen. Terwijl de klant vroeger altijd een kaart en kaartlezer nodig had om online aankopen af te rekenen, komen er nu steeds meer mobiele betaalmogelijkheden op de markt. Bancontact en Payconiq zijn in België wellicht de bekendste, maar ook Apple Pay, Google Pay … worden steeds populairder. Door mobiel betalen mogelijk te maken op uw website, maakt u afrekenen een stuk makkelijker. Een eenvoudige betaalmethode zorgt er bovendien voor dat de klant minder snel zal afhaken net voor het afronden van de aankoop.
Bovenstaande richtlijnen helpen u om mee op de kar van de m-commerce te springen. Hou steeds het gebruiksgemak van de klant in het achterhoofd: hoe eenvoudiger u het aankoopproces maakt, hoe hoger uw verkoopcijfers zullen liggen.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.