Op 19 oktober kwamen meer dan 200 e-commerceprofessionals naar eComTalk in Antwerpen. Op het podium schitterde onder meer Lowie Vercraeye. In 2020 richtte hij samen met 2 studiegenoten BRAUZZ. op. Vandaag is BRAUZZ. een van de snelst groeiende duurzame e-shops van België.
Bekijk enkele hoogtepunten uit de lezing van Lowie Vercraeye op eComTalk
Lowie neemt je mee doorheen het korte maar succesvolle bestaan van BRAUZZ. Hij vertelt over de missie van het bedrijf, en over hoe ze deze – bestelling na bestelling – in daden omzetten.
Een duidelijke ‘why’: vervuilend plastic in de schoonmaakindustrie aanpakken
‘Samen met Manush Barvar en Ruben Renaer moest ik een businessplan opstellen als masterthesis in onze opleiding Innovatie en Ondernemerschap aan de Antwerp Management School’, blikt Lowie Vercraeye terug. ‘We wilden iets doen dat de wereld duurzamer zou maken.’ De 3 studenten kwamen al snel bij de schoonmaaksector uit. Die verkocht volgens hen te veel water en wegwerpplastic.
BRAUZZ. startte op basis van doorgedreven doelgroeponderzoek
Lowie Vercraeye bestookt het publiek van eComTalk met cijfers uit de research die voorafging aan de start van BRAUZZ. ‘We waren en zijn passioneel bezig met het gedrag van onze doelgroep. In 2020 ontdekten we zo dat meer dan 63% van de Belgen duurzamer wil winkelen als het over dagelijkse aankopen gaat. 18% ziet plasticvervuiling als de grootse bedreiging voor onze planeet. En slechts 7% is bereid om duurzamer te kopen als daar toegevingen tegenover staan.’
Active Ants als duurzame e-fulfilmentpartner
Voor opslag, verpakking en verzending rekent BRAUZZ. op de robots van Active Ants van bpostgroup. Die stellen de gepersonaliseerde pakketten voor de BRAUZZ.-klanten samen. De duurzame aanpak van Active Ants overtuigde Lowie Vercraeye: ‘Als je over duurzaamheid praat, wil je dat tot en met de levering aan de klant. We verspillen geen karton en verzenden geen lucht.’
De markt in beweging gezet
Sinds de uit de hand gelopen thesis van Manush, Ruben en Lowie ging het razendsnel voor BRAUZZ. De e-shop levert nu in België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk. Initieel wilden de 3 stichters een miljoen plastic flessen besparen tegen 2025. Recent doorbraken ze de kaap van 600.000 uitgespaarde flessen. Binnenkort wordt de doelstelling misschien naar boven bijgesteld. Eén ding is zeker: Lowie en co hebben iets in beweging gezet op de e-commerce- en schoonmaakmiddelenmarkt.
Meer lezen over hoe BRAUZZ. e-commerce aanpakt? Of wil je je laten inspireren door nog andere cases? Je vindt ze vast in onze e-zine eComMag.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.